Ühe dirigendi portree
Intrvjuu Erki Pehkiga
|
Erki Pehki lummab ideaali kättesaamatus. Harri Rospu |
“Maestro Erki Pehk, saal on pime, palun alustame
etendust,” kõlab inspitsiendi hääl, kui pulti astub noor
dirigent Erki Pehk. Ta on rahvusooperis jõudnud juhatada kõiki
praegu repertuaaris olevaid operette, muusikali “Hallo, Dolly!”, oopereid
“Cyrano de Bergerac” ja “Carmen”, ballette “Giselle” ja “Uinuv kaunitar”.
Seda on 31aastase dirigendi ja viieaastase staaťi kohta üsna palju.
Rahvusooperisse asus Pehk tööle 1994. aastal pärast Eesti
muusikaakadeemia lõpetamist (1993) ning orkestridirigeerimise täiendusõpet
Läti muusikaakadeemias Paul Mägi juhendamisel.
Kuidas jõudsid dirigendiametini? Kes
on sind sellel teel mõjutanud?
Inimesi, kes mind eri etappidel on mõjutanud,
on palju. Nende hulka kuuluvad kindlasti õpetajad. Kuid kõige
esimene ja ilmselt määrava tähtsusega sündmus oli see,
kui nägin pisikesest mustvalgest telerist, kuidas Mravinski dirigeeris.
Sellest on väga võimas mälestus. Olin siis viie- või
kuueaastane, aga pean seda fataalseks sündmuseks. Kindlasti mõjutas
mind ka perekond. Mu isa Heino Pehk on Võrus tunnustatud muusikategelane,
mistõttu minu tee muusika juurde oli ilmselt kergem ja tõenäolisem.
Estonias oled juhatanud peamiselt operette?
See on väga raske ťanr. Operett ja muusikal
on väga selge faktuuriga. Neis leiab sageli tuttavaid meloodiahitte,
mida teatakse peast, nii et iga kõrv tajub kohe ära, kui midagi
läheb viltu. Peab olema ääretult täpne. Operetis on
ka väga tähtis osa draamal. Kui lugu ise ei kanna, siis pole
põhjust muusikat alustada. Kuid sageli pole operetis süťeed
ollagi ja loo hingus tuleb saavutada muusikaliste vahenditega. Arvatakse,
et operetis peab dirigent alluma lavastajale, kuid leian, et nad peaksid
olema võrdsed, et teha väga head koostööd. Lavastaja
peab olema ääretult musikaalne ning dirigent jälle hea dramaturgiavaistuga,
et muusika haakuks draamaga ning sünniks hea operett.
Kellega on sul väga hea koostöö
olnud?
“Hallo, Dolly!” tõime välja koos
Ingo Normetiga ja temaga tekkis küll suurepärane tandem. Ta ei
lavastanud ainuüksi draamalugu, vaid oli avatud kõigele, mis
toimus muusikas ning arvestas ka dirigendi arvamusi.
Oled juhatanud ka väljaspool teatrit
– Pärnu Linnaorkestriga tegid suvel operetikontserte, Vaasa Linnaorkestriga
ning Oulus Eesti Vabariigi aastapäevale pühendatud kontserdil
kandsid ette Mart Siimeri uudisteoseid. Samuti tõid muusikalise
juhina välja Linnahallis etendunud muusikali “Kuningas ja mina”.
Varsti jõuab Linnahallis jälle lavale
uus muusikal “La cage aux folles” ehk “Linnupuur”. Lugu põhineb
prantsuse libretisti Jean Poiret’ teosel, millele kirjutas muusika Jerry
Herman, kes on ka “Hallo, Dolly!” autor. “Linnupuur” on loodud 1983. aastal
ja esietendus Broadwayl. See on intrigeeriv lugu kahe mehe armastusest,
kuid lisaks põnevale sündmustikule ja rohkele naljale saab
seal nautida ka kaunist ja ekspressiivset muusikat.
Mida tahaksid juhatada lisaks operetile ja
muusikalile?
Mulle väga meeldib teatritöö,
aga meelsasti juhataksin ka sümfoonilist muusikat. Heliloojate eelistused
muutuvad mul iga päevaga, sõltub meeleolust ja sellest, kellega
olen hiljuti tegelenud. Kümme aastat tagasi ei saanud ma Prokofjevist
aru, aga praegu olen tema muusikat palju kuulanud ja sellest väga
vaimustatud. Kui pakutaks kontserti, võtaksin kavasse kindlasti
ka Šostakovitši. Tšaikovskit ei julgeks veel ette võtta, kuigi mõni
aeg tagasi mõtlesin risti vastupidi. Šostakovitš ja vene heliloojad
üldse, aga ka Mahler ja Brahms on läbi aegade olnud minu lemmikud.
Viini klassikuid ei julgeks veel puutuda. Selleks tahaksin olla võimsa
kogemustepagasiga küps interpreet, et saavutada hea tehnika ning oskus
Mozartit või Beethovenit väga hästi interpreteerida.
Muusika tõlgendusprobleemid on alati
aktuaalsed. Praegu eksisteerivad erinevad koolkonnad – ühed otsivad
võimalikult autentset kõlapilti, teised lähtuvad antud
hetkest ja isiklikust tunnetusest. Mida pooldad sina?
Arvan, et nende kahe poole vahel peab valitsema
balanss. Kui ma ei ole elanud ajal, mil muusikateos loodi, siis ei saa
ma ka muusikat autentselt tunnetada. Pealegi on instrumendid täiustunud.
Kuid minu meelest mängitakse näiteks Mozarti oopereid liiga suure
koosseisuga ja seegi muudab kõlapildi erinevaks teose loomisajast.
Üks dirigentidest, kelle elutöö on ajaloolise interpretatsiooni
elustamine, on Gardiner. Praegu pooldatakse üldiselt ajastule vastavat
tõlgendust ja ka mina lähen selle suunaga kaasa.
Nimetasid John Eliot Gardineri, kes veel on
sinu suured eeskujud?
Kindlasti ka Sir Simon Rattle. Olen käinud
mõlema kontsertidel, proovidel ja meistriklassiski. Loomulikult
on tegemist suurte kunstnike ja vastuokslike isiksustega. Aga eeskujusid
leidub ka siin hulganisti.
Tänapäeval on dirigendiamet minu meelest
tõelist väärtust kaotamas. Dirigent on teatud märk
või sümbol, millega käib kaasas au, kuulsus, raha, proťektoritevihk
ja sületäis lilli. Kuna orkestrite tase on kapitalismi tingimustes
väga kõrgele tõusnud, elab orkester mõnikord
oma elu ning on suuteline ka keskpärase dirigendiga tehniliselt väga
kõrgel tasemel kontserte andma. Paljud interpreedid pöörduvad
dirigendiprofessiooni juurde, kuna tunnetavad veel suuremaid võimalusi
eneseväljenduseks. Isegi Nurejev tahtis enne surma orkestrit juhatada.
Sageli usutakse, et kui oled tunnustatud ja andekas mõnel instrumendil,
siis see kindlustabki kvaliteedi, kuid tihti seisab orkestri ees vaid marjonett.
Loomulikult ei ole välistatud, et pianist võib olla hea dirigent,
hea näide on siin Barenboim. Elus ei ole nii, nagu ühes anektoodis,
et kui muusik viiuldajana toime ei tule, siis hakkab ta alti mängima;
kui sellega hakkama ei saa, läheb üle tšellomängule; kui
seal ebaõnnestub, katsetab kontrabassiga ning kui ka siis läbi
kukub, sobib dirigendiks. Arvan, et nii nagu on olemas pianisti- või
viiuldajaanne, nii on olemas ka dirigendianne.
Millised omadused ja eeldused on siis dirigendile
kõige vajalikumad?
Kõige elementaarsem on musikaalsus. Aga
dirigent peab olema ka pedagoog, psühholoog, oskama luua atmosfääri.
Loomulikult kasvatakse kogemustega, mis saadakse praktilises töös
orkestriga. Kindlasti peab olema vajadus end just käte abil väljendada.
Kas pead ennast autoritaarseks dirigendiks
või pigem liberaalseks muusikuks?
Dirigent ei tohi olla ei diktaator ega ka liiga
liberaalne, aga siiski võimeline dikteerima. Oluline on kõik
arvamused allutada ühe nimetaja alla ja säilitada orkestri respekt
nii, et ei kannataks muusika.
Juhatades meeldib mulle jätta ruumi ka improviseerimisele.
Ma näen ja kuulen muusikat kujundite jadana koosluses harmooniaga.
Need kujundid on üsna konkreetsed, kuid nendega saab mängida
tempos, dünaamikas jne. Lõpptulemus sõltub koostööst
orkesti kui elava instrumendiga, mitte ainuüksi minu diktaadist.
Kas siit võib järeldada, et ka
elus ei suru sa end iga hinna eest peale?
Tõepoolest, ma ei kuulu nende hulka, kes
lähevad läbi tulest ja veest, et saada seda, mida nad tahavad,
sest ma pole kindel, et see, mille lõpuks saavutan, oligi just see,
mida tahtsin. Mul on olnud pigem vastupidi – mida rohkem elu ise mängib
mulle kätte võimalusi, seda täiuslikumad need on. Usun,
et igaks asjaks on oma aeg, selles suhtes olen sada protsenti fatalist.
Hiljuti jõudsid tagasi Prantsusmaalt,
kus osalesid mainekal rahvusvahelisel dirigentide konkursil Concours International
de Chefs d’Orchestre, mida sel aastal peeti juba 46. korda. Sul
õnnestus pääseda kuue parema hulka, mis on väga hea
tulemus.
Sain konkursis osaleda tänu Kultuurkapitalile.
Üldse võistles üle 220 noore dirigendi, kellest finaali
jõudis 18. Eelvoorus tehti valik tehnika järgi, kolmes järgmises
voorus tuli näidata oma oskusi professionaalse orkestri ees. Kuna
olen Estonias viis aastat igapäevatööd teinud, olid mul
kogemused ning tundsin end võõra orkestri ees nagu kala vees.
Jäin oma tulemusega väga rahule ja sain sealt enesekindlust juurde.
Aga konkursid on nagu missivalimised, kus eksisteerivad
oma reeglid. Palju sõltub ka ťüriiliikmete maitsest. Objektiivseid
konkursse pole olemas.
Kas pead ennast rohkem analüütiliseks
või emotsionaalseks muusikuks?
Dirigendis peaksid need omadused olema tasakaalus.
Ma ei taha olla ainult emotsioneerija, samuti ei tohi liigne analüüs
muusikat surmata. Muusikalist fraasi pole võimalik “välja töötada”
emotsionaalsest aspektist. See, kuidas iga järgmine fraas sünnib,
sõltub eelmisest fraasist, kuid juhul, kui kõik on allutatud
kindlale kontseptsioonile. Muusika on ajahetke kunst, mis sünnib ja
sureb antud aja jooksul – kindlale planeerimisele palju ruumi ei jää.
Püüdlen alati ideaali poole, kuid… võibolla ongi ideaali
kättesaamatus just see, mis lummab.
Kas sul on olnud ideaalilähedasi kogemusi?
Mul on olnud vapustav elamus näiteks hetkel
kõlavast pianissimost või mõnest tõeliselt
“kooshingatud” fraasist, kuid olen terviku suhtes väga nõudlik
ja võibolla seetõttu pole ma seni ühegi etteastega täielikult
rahule jäänud.
Olen käinud Londonis “surnud kontserdil”:
muusikat mängiti väga kõrgel tehnilisel tasemel, kuid
kontserdi ideest ma aru ei saanud. Siia sobib näide ühe kardetud
soome muusikakriitiku arvustusest, milles ta kirjutas: täna õhtul
esines see ja see, tal oli seljas ilus roheline kleit, kavas olid need
ja need teosed. Miks?
Ka minu jaoks on alati olnud kõige tähtsam
küsimus – miks? Miks ma orkestri ette lähen? Ma olen seadnud
endale ülesande küsida endalt iga kord, kui pulti astun, miks
ma seda teen.
Kas oskad ka vastata?
Arvan, et oskan, aga... See on üldse võibolla
kõige tähtsam küsimus elus. Ilmselt olen praegu liiga
noor, et võtta nii suured volitused oma professioonist filosofeerida.
Samas leian, et aeg-ajalt on vajalik endale esitada eksistentsiaalseid
küsimusi. Või naiivseid küsimusi, nagu näiteks –
kes on dirigent? Kas dirigent on inimene, kes loob muusikat dirigeerides
– kunstnik –, või see, kes lööb takti, nö. “metronoomionu”?
Püüdlen selle poole, et olla see esimene.
Anneli Jaanus
|