Hüvastijätt millenniumiga
|
Karin Tammaru (Preili), lavastaja Jaan Tooming ja Meelis
Sarv (Üliõpilane). |
August Strindberg. “Kummitussonaat”.
Lavastaja Jaan Tooming.
Osades: Lembit Eelmäe,
Meelis Sarv (Endlast), Teele Humal, Herta Elviste, Helend Peep, Kais Adlas,
Raivo Adlas, Liis Bender, Karin Tammaru, Kaido Maidla, Tiit Lilleorg, Ao
Peep, Maimu Krinal, Virve Meerits, Kersti Neem jt.
Kunstnik Esti Kittus. Maskid
Luule Kangur, Gunta Randla. Muusikaline kujundus Toivo Tenno.
Lavastus on pühendatud
Uku Masingule.
1907 Stockholmis asutatud Intiimteatrile kirjutas
Strindberg aasta jooksul neli näidendit. Kõige kuulsam ja mängitum
neist on “Kummitussonaat”, mis esietendus 21. jaanuaril 1908 ja põhjustas
mitmesugust hämmeldust. Dagens Nyheter kirjutas, et näidendis
stiliseeritakse teenijate- ja köögiprobleeme ja et etenduse üldmulje
on paroodiline. Svenska Dagbladet kurtis, et Strindbergi hilisemaid töid
iseloomustavad ekstsentrismid pole veel kunagi nii lopsakalt õilmitsenud.
Social-Demokrateni retsensent, Strindbergi hea sõber Anna Branting
oli sunnitud kahtlema, et kas tõesti on Strindberg seekord Stockholmi
publiku haneks tõmmanud. Pärast kaheteist kümnendat eten
dust võeti tükk repertuaarist maha ja näidend kuulutati
ebalavaliseks. Kuni Max Rein hardt selle neli aastat pärast Strindbergi
surma (1916) ootamatu visionaarse efektiga lavastas.
Üksindus ja iga olid Strindbergi mõtted
üha enam suunanud religioonile. Kirjas Sche ringile ütleb Strindberg,
et “Sonaati” kirjutades on päästnud tema hinge pimedusest vaid
usk (ühendus teispoolsusega), lootus paremale elule, veendumus, et
elame hullu meelses viirastuste maailmas, millest peab välja võitlema.
Samal ajal kui Strindbergil oli käsil “Kummitussonaat”,
lavastati “Unenäomängu”, mille esietenduse ajal istus Strindberg
kodus ja kirjutas Scheringile, et usaldus “Unenäo mängu”, selle
tema kõige armsama näidendi ja valulapse vastu on kadunud ja
et ta ootab ükskõik millist katastroofi, mis ainult takis taks
etenduse toimumist. “Unenäo mäng” osutus siiski menukaks, kuigi
Strindberg ise leidis, et lavastus ei suutnud näidendi ainet dematerialiseerida,
ka oleks Strindberg soo vi nud valguse loovamat kasutamist, nagu oli nõudnud
Gordon Craig. Autorile tehti selgeks, et sel puhul oleks etendus publikule
liialt meenutanud odavat varieteed.
Mingis muus seoses on Strindberg väitnud,
et ta ei kirjutaks neid banaalseid ja eemale tõukavaid lugusid,
kui need oma ebaloogikaga ei veenaks reaalsuse olemas olus, mis pole ei
reaalsus ega visioon, vaid fantasmagooria, mille on äratanud nähtamatu
eesmärk – hoiatada, õpetada või huk ka mõista.
“Kummitussonaat” uurib väidetavalt illusiooni ja reaalsuse suhteid
ja on asetatud sellisesse poolärkvel, poolune näolisse maailma,
kus sulavad kokku reaalsus ja fantaasia.
Paljude “Sonaatide” hulgas võivad eesti
vaatajale ehk rohkem huvi pakkuda Ingmar Bergmani ja Andrzej Wajda lavastused.
Pärast Olof Molanderi, rootsi silmapaistva meistri lavastatud “Kummitussonaadi”
näge mist Dramatenis 1942 otsustas Bergman oma teatritegemiste juurest
tagasi kolled ¯isse minna, sedavõrd tundus talle nähtu abso
luut ne ja saavutamatu. “Kummitussonaadi” poole pöördus Bergman
ise 1954, Mal mö perioodil. Oma lavastuses näitlejaid mario nettidena
kasutades rõhutas Bergman “So naadi” unenäomängulisust.
Bergmani lavastusest kostis õrnuse ja kaastunde alatooni, mis sai
etenduse edenedes järjest nähtavamaks. Lunastuse teemal laskis
Bergman kõlada summutatult ja karskelt. Tema lavastuse peategelane
Rauk Hummel (Benkt-Åke Benktsson) oli väliselt tugev ja küüniline,
ent abitu üksindus lisas kujule ka traagilise dimensiooni.
1994. aastal Stockholmi Kuninglikus Draamateatris
esietendunud Wajda “Kummitussonaadis” mängis Hummelit Max von Sydov.
See “Sonaat” kujutas endast küpse mehe elu lugu. Sydovi Rauk meenutas
Strind bergi ennast. Juba surmast märgituna on ta ikka veel agressiivselt
huvitatud ümb ritsevast. Üliõpilasega, kellest Hummel
tahab teha oma järglase, on neid kaht koos käsitletud kui keskaegset
Igameest, kes muutudes rändab läbi elu. Kõik algab sära
vast idealismist ja eneseohverdusest ning lõpeb tuhmi pimeda materialismiga.
Wajda tõlgenduses on “Sonaati” nähtud draamana suremisest.
Pildiliselt – reisist üle üleloomulikult kauni vee teisele kaldale.
Jaan Tooming ütleb reklaamlehel: “See on
hüvastijätt selle millenniumiga. See on mõtisklus inimkonna
saatusest...” Tõepoo lest, “Kummitussonaadis” ei taju Too min ga
püha viha mõistmatu inimsoo vastu. Eten duses valitses rahu
ja vabadus mõista Strindbergi omamoodi. Minu jaoks tõusis
etenduse kulminatsiooniks Liis Benderi Muu mia monoloog teises vaatuses.
Tekst, mis Bergmani lavastuses olevat mõjunud naiivse alandliku
usuna inimese paremasse minasse, kõlab siin sisendava rahukutsena.
Strindberg on oma kirjandusteostes kahtlevam ja keerulisem kui otsesõnalistes
avaldustes. Sealjuures ei ole ta nii salakavalalt konstrueeriv kui Ibsen,
tema poeetiline väljenduslikkus on intuitiivsem ja romantilisem. Aga
Ibseniga ühendab teda iseäralik kitsi ja karm põhjamaine
huumor, mis vaesestub, kui see paroodiaks taandada. Strindbergi näidendite
kobavad, liikuvad, isegi kaduvad tähendused teevad temast ka tänapäeval
moodsa autori.
Vahetegematus suurte ja väikeste, oluliste
ja tühiste, eksistentsiaalsete ja konventsio naalsete eksimuste hukkamõistmisel
ja pii na de kirjeldamisel on üks inimese inimlikumaid ja naeruväärsemaid
puudusi. Esietendusel tundus, et Tooming naerab koos Strindbergiga seda
vaikset mõistvat naeru, mis tõstab “Kummitussonaadi” eesti
teatri “järjekordse” lavastuse tasemest märksa kõrgemale.
Korraga pakutakse välja kaks võimalikku vaatepunkti – lähem
ja kaugem ehk madalam ja kõrgem. Lähem võimaldub samastuda
inimliku (igapäevase), kaugem jumaliku hoiakuga.
Lembit Eelmäe Hummelis ei märka traagi
list dimensiooni. Aga huumor, millega Eel mäe oma lavakuju kosutab
(on see ju hoo pis pehmem kui Mogri Märti saatnud sarkasm), ei lase
vaatajal võtta teda sellise monstrumina, kellena näeb teda
ümarsalongi selts kond. Küllap ta on oma mastaapsu ses hullem
kui teised, aga seda on olnud ka Mefistofeles, Lucifer ja need teised taeva
tasakaalustajad. Lembit Eelmäe on Toominga näitleja ja “Kummitussonaadi”
Hummel jätkab nüüd juba aastaid tuttavat huvitavate rollide
rida.
Eelmäe Hummeli paarimeheks või nooreks
süütuks vastasmängijaks poleks võimalik leida sobivamat
näitlejat kui seda on Üliõpilase rolli täitev Meelis
Sarv. Aus, mitte liiga naiivne nägu. Vahenditu, aga mitte liiga sile
käitumine. Oma hääl, oma arvamus, oma väikesed õlakehitused
ja muigamised. Kui nad koos Preiliga (Karin Tammaru) teises vaatuses rohelise
ümarsalongi kohal suhtlevad, paistab neist ainult kaks kaunist pead,
kes vaikivad, loevad poeetilisi õpetussõnu või laseb
Üliõpilane oma sügava tämbriga musikaalsel häälel
kuuldavale hiina- ja tiibetikeelseid helisid. Kontrast ümarsalongi
“kohtupäevaga” on kõnekas, aga mitte peale tükkiv. Oleme
vaid kahe kommunikatsioonitasandi tunnistajateks.
Veel midagi erinevatest vaatekohtadest ja muu
hulgas Strindbergi vihast naiste vastu, mida tema tasavägiselt dramaatilistes
dia loo gides ju tegelikult ei leidu. Kolmandas vaatuses on Preilile antud
tekst, mis oma naiseliku labasusega on andnud põhjust paroodi listeks
tõlgendusteks. Artur Adson on Paul Sepa lavastust (Draamastuudio,
1923) hinnates pahandanud sel puhul eriti: “sää ras te meeleheitlikkude
ringutustega ja nii südant lõhestavalt kaevata tolmu pühkimise
/---/ ning kohvi pärast, mille kokk ära joob ja preilile ainult
paksu jätab!” Nagu teatriaja loos märgib Lea Tormis, sai lavastus
üsna heatahtliku vastuvõtu kriitikalt ning eelmisest (Gozzi
“Kaaren”) arvukamalt publikut. Adson küll pahandas, et Strindbergist
polnud stuudiolased aru saanud, aga Vahtangovi “Turandoti” mõjudega
ekspressionistlik “karneval” võis publikut virgutada. Toominga lavastuses
pole paroodiat ega karnevali. Re¯issöör on loobunud ka unenäolisest
visionaarsusest. Ei irratsionaalseid valgusefekte ega muid hämar dusi.
Näidendi aine dramaterialiseeri mine toimub sellegipoolest.
Raine Loo intonatsioonidega Virve Meeritsa Kokk
käis kaks korda üle lava ja ütles paar sõna, aga
jättis endast tollesse pisut verevaesesse vaimudeilma rasvaselt läikiva
laigu. See oli lavastuse löövaim metafoor, kujutelm materiaalse
olemise vampiirsusest vaimsema suhtes. (Hetkeks oleks laval nagu vilksatanud
kunagise Mogri Märdi väega õitsev ahnus.)
Ümarsalongi seltskonnaliikmete veidrusi
ei ole Tooming eriti rõhutanud ega nende lavalolu ka pedantselt
täpseks timminud. Raivo Adlase marionetlik Kolonel ja Tiit Lilleoru
teener Johansson, kes on rohkem põrgu sigidik kui tema boss ise,
annavad tooni. Üllatab isegi nagu kohatu “Meil aia äärne
tänavas”, mida ümarsalong lõpuks tões ja vaimus
laulab. Ent siis kohe meenub, et sel line kohatus on elus peaaegu tüüpiline.
Nagu öeldud, näib Tooming seekord mõtlik
ja malbe, endale ja teistele pidevalt küsimusi esitav. Vaikne ja monotoonne
nagu etenduse lõputantski suuri karakteerseid maske kandvate tegelastega.
See vaikne rütmiline koostantsimine häälestab nagu terve
lavastus – rahule. Kui lõpuks teistest eristuvad puust voolitud
sümpaatse kirvenäoga Üliõpilane ja pehme kolmenäolise
maskiga kolmandas vaatuses surnud Preili, on need kaks taas kokku saanud.
Need kaks, mees ja naine, esiisa ja -ema.
Fantastilise valgusre¯ii puudumine, valdavalt
tuhmid argised värvid (välja arvatud säravroheline ümarsalong),
tegevuse kulge mise aeglus, vaid üksik vihje ekspressiivsete vahendite
võimalikkusele ja kes teab, mis veel, võisid peategelaste
heale mängule vaata mata panna publiku igavust tundma. Selgemini kui
lugupidavalt vaikses täissaalis märkas seda vaheajal. Aga siis
ilmusid kuskilt kaks noort säravat silma, mis ütlesid, et on
huvitav, sest et on teistmoodi. Strindbergi ja Toominga, eriti “Kummitussonaadi”
puhul ei või milleski päris kindel olla.
Olen uskmatu, aga teatrist lahkusin juma lat
teeninu rahuga.
Kirjandust: J. Enckell, Wayda’s Subtle So na
ta. – The Nordic Theatre Review 1994/ 95, nr. 1; M. Meyer, Strindberg.
Oxford University Press, 1987; H. Sjögren, Stage and Society in Sweden.
The Swedish Institute, 1979; A. Adson, Vilet ja loorbereid. – Loo dus 1938.
|