Meis on rohkem sarnast kui erinevat
Popol Vuh. Kitšee maiade raamat.
Ilmamaa, Tartu 1999. 240 lk.
|
Ülik esindusrõivas. Terrakotta. |
Ilmamaa teeb head tööd. Kirjastuse välja
anded on varustatud korraliku kommentaa riumiga: lisade, saatesõnade,
viidete, mär kuste jmt. “Popol Vuhi” seletamine algab juba ümbrispaberi
sisekülgedel ning jätkub põhiteksti järel nimede
hääldamisjuhisega, märkuste ja viidetega ning saatesõnadega,
mida on ühtekokku 73 lehekülge. Lisaks sellele on raamatu kõvakaante
sisekülgedele trükitud maia kultuuriruumi ja kitšee-maiade alasid
äramärkivad maakaardid; pole unustatud ka asja kohta käiva
ja kasutatud kirjanduse loetelu. Nii et kel raamat käes, leiab selle
mõistmiseks sealt ka vajaliku lisamaterjali. Seda pole mõtet
ümber jutustama hakata. Ning tõlkija Ruth Liase koostatud saate
tekst on tegelikult üks väga põhjalik retsensioon “Popol
Vuhi” kohta. Seepärast pöörangi oma kirjatöös
tähelepanu vaid ühele konk reetsele aspektile. Aga sellest hiljem.
Neile, kes “Popol Vuhi” siiani veel lugenud pole, tu leb siiski huviäratamise
üllal eesmärgil pakkuda pisuke ülevaade.
Maiakeelne sõnaühend “Popol Vuh”
tähendab otsetõlkes valitsejate nõupidamise raamatut.
Kunagi olla selline raamat ka eksisteerinud ning nagu märgitakse saatesõnas,
algallika olemasolus tänapäeval ei kahelda. Paraku oli see juba
Hispaania kon kistadooride saabudes XVI saj. kadunud ning selle “pale on
peidus uurija ning mõtleja eest”, nagu kirjutab tänaseni säilinud
“Popol Vuhi” teksti autor, keegi Caveki dü nastia järeltulijatest.
Kas muistsete päri mus te ja müütide ning kitšee maiade
ajaloo üles tähendaja oli seda püha raamatut ise luge nud
või neid lugusid teistelt lugeja telt/ teadjatelt kuulnud, ei selgu
“Popol Vuhi” tekstist ega saatesõnast. Igal juhul ei ole olemasoleva
teksti näol tegemist algallika adek vaatse kajastusega. Tõenäoliselt
on teos taas loodud mälu järgi, sest paljudest asjadest, mida
raamatus küll mainitakse (taeva mõõtmine, tuleviku ennustamine
jmt.), seal tegelikult juttu pole. Siiski on tegu muistse maia kultuuri
ühe olulisema kirjandusmälestisega, nagu täheldatakse asja
tundlikus saatesõnas. Samas antakse ka teada, et kitšeed on üks
maia hõime, kes lõid kõige võimsama riigi Guatemala
mägismaal. Ka kultuur oli kõrge. Nad tundsid hieroglüüfkirja
ja kalendrit, olid meistrid nii tarbe- kui ehituskunstis juba eelklassikalisel
perioodil (2500 e. Kr. – 250 p. Kr.). Klassikalisel ajastul (250 – 900
p. Kr.) arenesid jõudsalt astronoomia, astro loo gia ja mate maatika.
Kõrgel järjel olid põllu majandus, kaubavahetus ja teedeehitus.
Neid on võrreldud nii kreeklaste, egiptlaste kui ka roomlastega.
Taimetundmises olid nad tolle aja eurooplastest aga kõvasti ees,
kasutades tai mi nii ravimiseks, jõu saami seks kui ka hallutsinogeenidena.
Ka nulli ka su tasid nad en ne, kui eurooplased selle araab laste käest
ära õppisid.
Põhjalikus märkuste ja viidete osas
(43 lk.) selgitatakse, et nimi Quiche (kitšee), mille autor on andnud nii
sellele maale ja linnadele kui ka neid asustavale hõimule, tähendab
mitmes Guatemalas paikneva hõimu keeles metsa. Nii et ühel
ja samal ajal nii metsa- kui linnarahvas. “Popol Vuhi” teks tist endast
(IV osa) selgub veel, et kitšee-maiad olid ka üks rahutu rändaja-rahvas.
Juba eessõnas öeldakse, et nende esivanemad tulid “teiselt
poolt merd” (lk. 7). Kohe tekibki küsimus, kummalt poolt merd? Va
hest Siberist? Ilmselt siiski mitte, kuigi selline (indiaanlaste Siberist
tulemise) rahvaste rände teooria eksisteerib. Edasises tekstis mainitakse
korduvalt, et tuldi Idast. Kust täp selt, pole veel välja uuritud.
Et “Popol Vuh” on üles tähendatud pärast hispaanlaste koloniaalvõimu
kehtestamist neil aladel, seega “jumalasõna, ristiusu õpetuse
päevil” (sa mas), siis arvatakse, et autor on põiminud teosesse
Vana Testamendi motiive (hõimude ühiskeele lagunemine eri keelteks,
mere taandumine rändavate hõimude teelt jne.; vt. ka märkusi
ja viiteid lk. 203) ning et ebamäärane “Ida” võib tähistada
kogunisti juutide kodumaad. Ning nagu märgitakse saatesõnas,
leidub otseseid viiteid kitšee juhtide põlvnemisele Iisraeli hõimudest
“Popol Vuhiga” samal ajal üles tähendatud “Totonicapáni
Valitsejate genealoogias”, seda ilmse eesmärgiga taotleda privileege
Hispaania võimudelt. Nii et siis pugemise mõttes. Sama tendents
näib toimunud olevat ka “Popol Vuhi” puhul, sellepärast keskendungi
järgnevas peamiselt “Popol Vuhi” ja Vana Testamendi võrdlemisele.
Näiteks sarnaneb kitšee-maiade rännak
oma Ameerika-algkodust, Hacavitzi mäelt ja linnast kuni Gumarcaahini
(mida hispaanlased nimetasid Utatlániks ning hiljem Santa Cruziks,
mis tõlkes püha risti tähendab) paljuski Iisraeli hõimude
teekonnaga Egiptusest Kaananimaale, nagu seda kujutatakse Moosese ja Joosua
raamatus. Nii nagu Aab ra hami, Iisaki ja Jaakobi järeltulijad pidid
oma pikal retkel (40 aastat kõrbes jne.) kannatama janu ja nälga
ning võitlema vaenulike hõimudega, niisamuti “said tunda
palju kannatusi ja vintsutusi” (lk.145) Suure Ema ja Suure Isa imeväel
tehtud ja nõiaväel loodud kitšee-maiade nelja esiisa sigitatud
kogukond. Üks olulisemaid erinevusi oma “kodumaa” otsinguil oli vahest
see, et kui Iisraeli rahvas oma peatuspaikades vaid kogu dusetelgi üles
lõi, siis kitšee-maiad ehitasid üles terveid linnu (Chi-Quix,
Chi-Iz mac hi jt.). See johtus ilmselt asjaolust, et juudid teadsid, kuhu
nad lähevad; Jehoova oli tõotanud juba Aabrahamile, et pärast
400aastast orjapõlve võõrsil saab Kaananimaa nende
hõimule ning teel Egiptusest Tõotatud Maale juhatas neile
pilve- ja tulesambana teed nii päeval kui öösel. Kitšeed
aga otsisid nii endile kui oma jumalatele hü vaks elamiseks sobilikku
ning vaenulike jõu dude eest kaits tud kohta, katsetasid ja proovisid
erinevaid asukohti, enne kui leidsid sel le õige. “Arvutu hulk on
kohti, kus nad peatusid, kus elasid ja millele nime andsid” (lk. 144).
Üldse on nendes kahes pühas raamatus
(mis on ühekorraga ka nii eeposed kui kroo nikad) kahtlaselt ja ehmatavalt
palju sarnast. Seda nii rännakutes kui ka paikse elamise vii sis.
Kui oma rännakutel ja peatus paikades elasid maiad rahus nii isekeskis
kui naaberrahvastega ning võtsid sõjakirve kätte vaid
siis, kui neid rünnati ehk siis oma vägevuse ja võimu
näitamiseks, siis “lõpp -jaa ma”, Gumarcaahi jõudes,
kuningate kuuen da põlvkonna ajal, läksid nad äkki õi
ge sõjakaks. “Nad rüüstasid ning jagasid väi kes
te ja suurte hõimude maid ja asulaid lä hedal ja kaugel” (lk.
153), laastasid ja hävitasid linnu, tapsid ja orjastasid inimesi ning
sundisid tervet rida hõime endale andamit tooma.
Sama juhtus Iisraeli rahvaga. Peale seda, kui
Jehoova oli andnud “Iisraelile kogu maa, mille ta vandega oli tõotanud
(Joosua 21, 43) ning oli andnud neile “rahu ümber kau du” (Joosua
21, 44) – misjärel oleks võinud ju rahus elama hakatagi –,
hakkavad nad pärast Joosua surma (ja veel Jehoova toel!) äkki
hoopis vallutama maid ja rahvaid üm ber ringi, tappes halastamatult
süütuid ini me si, hävitades ja põletades linnu.
Jeruu sa lemmas nad “lõid elanikud maha mõõga te ra
ga ja põletasid linna tulega” (Kohtu mõist jate 1, 8), Sefati
linna nad hävitasid soo tu maks, Peetelis “nad lõid mõõgateraga
maha linna elanikud” (samas 1, 25), aga paljudele rahvastele panid nad
“peale töökohustuse ega ajanud neid hoopiski mitte ära”
(samas 1, 28). Töö kohustuslikuks tegemine on sama sugune ikke
alla panemine kui andami sund. Tegemist on ikkagi ligimese rõhumise
ja ülekohtuga; sisu on sama, erinevad vaid vormid ja viisid, kuidas
seda tehakse. Ja selles suhtes on ühesugune pea kogu maailma ajalugu.
Ka eestlaste oma juba enne ristisõdijate tulekut, ilmekaimaks näiteks
Sigtuna linna hävitamine 1187. aastal.
Võib ju lohutada end mõttega, et
tollal olid lihtsalt sellised metsikud ajad. Paraku kes ta vad need “metsikused”
nii ehedates kui rafineeritud vormides üha edasi. Mis see kapitalismgi
muud on kui üks moodsa orjapida mise riukakavalaid vorme. Õigus
on neil (ja neid on juba palju), kes väidavad, et ini me ne pole oma
põhiolemuselt aasta tuhandete jooksul suurt muutunud ega tema iseloom
ja käitumine põrmugi paremaks läinud. Pro g ress ei saa
viia mujale kui enesehävituseni. Muistsed maiad teadsid seda. “Popol
Vuhis” sisalduvates pärimustes on kirjas, et esi meste inimeste loomise
ajal, “Kindlasti ei olnud too päike seesama, mida näeme meie”
(lk. 120): Praegune inimkond elab Viienda Päikese ajastul; neli eelmist
ajastut ja tsivilisatsiooni on lõppenud kataklüsmiga. (Vt.
ka märkused ja viited 145, lk. 207!)
|
Detail Palenque’i reljeefist. 300 – 800. |
Ka Jehoova “organiseeritud” veeuputust tu leb
käsitleda kataklüsmina. Pea samal moel hävitasid maiade
jumalad arbujate ja taidjate abiga loodud puu-inimesed. “Taeva Süda
kutsus esile üleujutuse; tekkis suur uputus, paduvihma kallas puu-inimestele
pähe” (lk. 19). Vahe on selles, et kui Jehoova hävitas inimkonna
(v. a. Noa ja Co) tema patuse eluviisi pärast, siis maiade jumalad
hävitasid esimest korda savist ja mullast tehtud inimesed sellepärast,
et need olid laialivalguvad ja lõdvad ning neil puudus sigimisvõime
ja aru; teist korda loodud puu-inimesed, kes küll sigisid, aga seetõttu,
et neil polnud hinge: ei mäletanud nad oma loojaid ega mõelnud
nende peale, ei kummardanud ega palvetanud nende poole. Maia jumalate eesmärgiks
oli luua olevused, kes neid “ülal peaks ja toidaks” (lk. 16), nende
poole palvetaks ja neid meeles peaks. Igal juhul selgelt fikseeritud eesmärk,
samal ajal kui Jehoova inimeseloomise eesmärk jääb ähmaseks.
Neil kästakse küll olla vilja kad ja valitseda kalade, lindude
ja loo made üle (I Moosese 1, 28); hiljem, pärast Aada ma ja
Eeva pattulangemist ning nende välja saatmist Eedeni rohuaiast pannakse
neile peale ka kohustus harida maad, sest “Oma palge higis pead sa leiba
sööma” (samas, 3, 19). Inimestele pannakse peale veel muidki
kohustusi, käske ja keelde ning luuakse hulganisti seadusi, mida tuleb
järgida, aga MIKS oli inimest Jumal Jehoovale vaja, Vanast Testamendist
ei selgu.
Kui veel kõrvutada Jehoovat ja maiade
jumalaid (Looja ning Tegija, Suur Ema ja Suur Isa, Taeva Süda ja Maa
Süda, Tepeu ja Gucumatz), siis Jehoova oli neist kõvasti vägevam.
Sest tema lõi inimese üksinda mullast ning ta sai sellega hakkama
kohe esimesel korral, samal ajal kui maiade jumalad koos üleloomulike
arbujate abiga lõid kaks tsunfti praakeksemplare (mullast ja savist
ning puust), mis tuli hävitada. Ning ka kolmas inimese loomine (kollasest
ja valgest maisist) ebaõnnestus selles mõttes, et need tulid
liiga jumalate endi moodi, olid liiga targad ja nägid kõike.
Seepärast heitis Taeva Süda “uduvine nende silmadele” ning “Nõnda
hävitati tarkus ja kõik teadmised, mis olid neil neljal mehel,
kellest algas ja arenes kitšee hõim” (lk. 103).
Nii et kui Jehoova lõi vaid ühe mehe,
Aadama, ning tegi tema küljeluust talle naiseks Eeva, sest Ta ütles:
“Inimesel ei ole hea üksi olla; ma tahan teha temale abi, kes tema
kohane on” (I Moosese 2, 18), siis maia jumalad lõid millegipärast
(mille pärast?) esimesi meesinimesi korraga neli (lk. 101). Samamoodi
tehti neile kohe ka naised. Tähelepanuväärne on see, et
mõlemas usundis tehti naised valmis meeste une ajal. Oh olid ikka
ilusad ajad küll: heidad õhtul üksinda magama ja ärgates
on su kõrval tõeliselt ilus naine, päris sinu oma.
Huvitav on asja juures veel see, et kui maia
jumalad hävitasid puu-inimesed “nende karistamiseks ja nuhtlemiseks”
(lk. 19) ning nende järeltulijatest said ahvid (“mis on jälg
ühest inimpõlvest”, lk. 21), siis Jehoova läks kaugemale:
ta hävitas veeuputuse läbi kõik oma “kätetöö”:
inimesed, loo mad, roomajad ja linnud. Inimestest pääses ainult
Noa oma perega, sest Noa oli ainus Päikese all, kes “kõndis
ühes Jumalaga” (I Moosese 6, 9). Siinkohal tekib mitu küsi must.
Esiteks. Kuidas saab karistada ja nu hel da omaenese loomingut? Teiseks.
Miks ei loonud Jehoova inimest uuesti, vaid jättis Noa koos perega
elama, et nende sugu jätkuks? Noa suguvõsa näol on meil
tegemist ikkagi pattulangenud Aadama ja Eeva järeltulijatega. Selle
tagajärjel jäi inimene, kelle Jehoova lõi küll oma
näo järgi, ometigi edasi olevuseks, kellega Looja päriselt
rahul polnud ega ole ilmselt tänaseni. Sest ta mõtles oma südames,
et “inimese südame mõtle mised on kurjad ta lapsepõlvest
peale” (I Moosese 8, 20). Seepärast nuhtlebki Jumal Jehoova oma ebaõnnestunud
loomingut aina edasi; nii et inimene on loodud kanna tama juba enne oma
sündimist ja kannab karistust kuni surmani. Mille eest siis küll
ometi?!
Maiade jumalad ei pannud inimest sedasi eluks
ajaks kannatama ja karistust kandma, küll aga nõudsid inimohvreid.
Algul ohverdasid neli esiinimest neile omaenese verd: Nad “torkisid” jumaluse
ees oma kõrvu ja käsivarsi, kogusid vere kõrvitsnõusse,
mille asetasid kivi suu juurde” (lk. 128), kusjuu res kivideks olid moondunud
jumalused ise. Hiljem nõudsid jumalad teiste verd, nad ütlesid:
“voolaku nende veri ja olgu see ohvriand Tohilile, Avilixile ja Hacavitzile”
(lk. 128). Seejärel hakkasidki need neli, kes olid ühtlasi kolme
nimetatud jumala preestrid ja ohverdajad, hulgaliselt tapma ja ohverdama
inimesi. Nendesse oli programmeeritud uskumus, et “inimveri suudab hoida
maailma hävimast” (“Saateks”, lk. 231); järelklassikalisel perioodil
sai ohverdamine lausa massiliseks: “obsidiaanist noaga lõigati ohvri
rind lõhki ja rebiti süda välja” (samas). Hirmu jumalate
ees pidid maiad aga tundma samamoodi (“nende ees värisesid hirmust
hõimude südamed”, lk. 118) kui Iisraeli rahvas Jehoova ees
(vt. näiteks II Moosese 20, 18 jm.), rääkimata sõnakuulelikkusest
ja aupaklikkusest, mida need jumalad oma loomingult nõudsid. Nii
et ühtmoodi tunnustust ja võimu vajasid nii maiade jumalad
kui Jehoova. Selles suhtes on inimesed neis usundeis jumalatega ühtmoodi:
ka nemad vajavad tunnustust ja võimu. Polegi oluline, kas jumalad
lõid inimese oma näo järgi või oli see vastupidi,
nagu õpetab materialism; tähtis on see, et nende palged on
paljuski sarnased. Kuna inimese mõtlemine on ikka antropomorfne,
siis “Arusaadav on selle pärast, et rahvaste jumalad rahvaste omadusi
küljes kannavad.” (Juhan Luiga, Eesti muinasusk. – Mäss ja meelehaigus.
Ilmamaa, 1995, lk. 195) ning et ikkagi “Rahvas on usulooja” (samas, lk.
196). Lisaks tunnustuse- ja võimuvajadusele on nii maiade jumalad
kui Jehoova ka maise varanduse peale maiad. Nii nõudis Jehoova oma
koguduselt tõstelõivu kullas, hõbedas ja vases; värvilisi
lõngu ja peent lõime, loomanahku, võideõlisid
ja ilustuskive. (Vt. II Moosese 25, 1 – 7 ja 35, 4 – 9!) Veel käskis
ta ehitada iseendale eluasemeks pühamu ehk kogudusetelgi, mille ehitamiseks
pidid juudid kulutama ligi tonni kulda ja üle kahe ja poole tonni
hõbedat, lisaks sellele hulga nis ti veel vaske ja kallist akaatsiapuud
jpm. Peale selle oli Jehoova ka hea isuga: iga päev tuli talle ohverdada
kaks talle ja kolm kortlit viina iga talle kohta. Kui lisada veel põletus-,
roa-, tänu-, patu-, süü-, lepitus- jt. ohvrid, siis saame
kokku ühe õige auahne olevuse portree. Maiade jumalad tunnistasid
üles, et nad lõid inimese peamiselt selleks, et see neid ülal
peaks ja toidaks (vt. eest poolt), aga nad himustasid samamoodi ka maist
varandust; küll vähemal määral kui Jehoova, aga siiski.
Nii näiteks tapsid allilma Xibalbá valitsejad kaks pallimängurit,
et saada endale nende mänguvarustus: “nahk sed põlvekaitsed,
kaelavõrud, kindad, kroonid ja näokatted” (lk. 45). Ning sama
moodi tuli taevastele jumalatele ohverdada loomi ja linde, kelle verd nad
jõid.
Jehoova loodud inimese teeb kurjaks, ahneks ja
muul moel paheliseks eksingel Saatan, kes teda vahetpidamata kiusab. Mao
kujul ilmub ta Eevale juba Eedeni aias, ahvatledes teda keelatud vilja
sööma. Samal ajal oli madu maiade jaoks kuningliku võimu
sümbol. Mis puutub eksitajasse Saatanasse, siis ka maia jumalate hulka
sigines valejumal, ülbitseja ja kõrk Vucub-Caquix, kes pi das
ennast nii päikeseks kui kuuks. Aga maia jumalad, kes kartsid konkurentsi,
lasid noortel jumalatel valejumala koos naise ja poegadega kohe hävitada.
Ning selle poolest olid maiade jumalad Jehoovast vägevamad, targemad
ja inimsõbralikumad. Vastasel ju hul laseb Jehoova Saatanal meelega
ini mes te seas oma hävitustööd teha. Kunagi tulevikus on
tal plaanis küll lasta lohe ehk vana mao kujul ilmuv Saatan ingli
poolt kinni võtta ning ta tuhandeks aastaks vangistada ning hiljem
hoopis hävitada, nagu Johannes oma ilmutuses nägi (Ilmutuse 20,
2), aga seda aega pole kõikide märkide järgi veel tulnud.
Samal ajal hävitasid maiade jumalikku päritolu
kaksikud allilma Xibalbá, nagu olid hävitanud valejumalagi.
See toimus “Üksnes ime läbi, üksnes ennast moondades läks
see kaksikutel korda” (lk. 93). Kõiksugu imesid ja metamorfoose
esineb mõlemas raamatus. Vana Testamendi muundumised ja imeteod
(kepp maoks, vesi vereks, manna taevast jt.) on meile hästi teada.
Samalaadseid asju kohtame ka maiade juures. Nii nagu Jehoova korraldab
konnade, sääskede ja parmude kallaletungi egiptlastele, nii annab
maiade jumal Tohil oma preestritele kimalasi ja heri lasi, kelle abiga
võidetakse tohutu suur vaenuvägi. Kuivõrd kitšeede usund
oli animalistlik, esineb seal ka rohkem loomamuistendilisi lugusid; saame
teada, miks on öökulli suu lõhki, hiir pungis silmadega,
hirv lühikese sabaga jne.
Nagualismi (jumalate ja inimeste võimet
võtta endale soovi korral looma, eseme või teise inimese
kuju) esineb maiadel samuti rohkem. Nii näiteks tõusis võluväeline
ku nin gas Gucumatz taevasse ja kõndis seal seit se päeva,
siis muutis end maoks, kot kaks, jaaguariks ja tardunud vereks. Paljud,
kes surma said, muudeti millekski. Nii sai valejumala poja Zipacná
poolt tapetud 400 purjus noormehest rühm taevatähti (Sõel),
mida Mehhiko indiaanlased austasid kui joodikute kaitsejumalusi; tapetud
Zipacná ise aga muudeti kiviks. (lk. 33 ja 36).
Üldse on kitšee-maiade usundiline maa ilmapilt
fantaasiarikkam kui juutidel. Nii näi teks esineb mõlemal rahval
lugu üleloomulikul teel viljastamisest ja neitsist sündimi sest.
Uues Testamendis (mida kuni Jeesuse sündimise hetkeni võiks
julgelt pidada Vana Testamendi jätkuks ja lõpuks) on Maarja
viljastajaks teatavasti Püha Vaim, “Popol Vu his” tehakse seda aga
süljega; liiati teeb seda tapetud mehe kolp. Ka keelatud puust viljade
söömise motiiv esineb mõlemas raamatus. Vanas Testamendis
oli see lihtsalt üks puu, “Popol Vuhis” aga allilma isandate poolt
ülekohtuselt tapetud pallimängija kolbast viljarikkaks muutunud
kalebassipuu. Ka kujutlus allilmast oli maiadel loomingulis-mängulisem
kui juutidel. See kujutas endast tervet piinamismajade süsteemi; seal
olid Pimeduse, Nugade, Pakase, Jaaguaride, Tule ja Nahkhiirte Maja (lk.
76 – 83), kus sinna kutsutuid piinati ja tapeti. Eriskummaline on see,
et allilmas tapetud inimesed Xi bal bá jumalate poolt ohverdati.
Kellele küll ohverdasid jumalad ise?! Nii ongi “Popol Vuhis” palju
vastuolulist ja mitmeti mõistetavat nagu Piibliski. Aga küllap
peavad sellised üleloomulikud ja jumalatest pajatavad asjad inimestele
ebaselgeks jäämagi. Usk ei ole ju ratsionaalne fenomen, et sellest
mõistusega aru peaks saama.
Lõpetuseks. Nagu selgub, on nendes ka
hes pühas raamatus nii sarnast kui erinevat. Erisused esinevad rohkem
vormi, sarnasus aga sisu tasandil. Vorm on determineeritud keskkonnast,
sisu inimloomusest, mis põhijoontes on sama igal pool ja ajal. Inimese
ja Jumala vahekorra kohta jõuab nende usundite vaatlemise ja võrdlemise
tagajärjel seisukohani, et Jumal on kvintesseeritud ini mene, ehk
siis inimene on lahjendatud Ju mal. Ehk nagu ütleb Juhan Luiga: “Kreek
las te jumalad olid kreeklased ise, egiptlaste jumalad olid egiptlased
ise, jne. Juudarahva jumal, õige kohtumõistev ja kättetasuv,
oli juudalane kõige täielisemas kujus” (“Eesti muinasusk”,
lk. 195). Sama lugu on kitšee dega ja nende jumalatega.
See oli vaid pisuke võrdlev pilguheit
kahe erineva rahva pühasse raamatusse. Kindlasti tuleks “Popol Vuh”
võrrelda ka eesti mui nasloo ja -usundiga, kasvõi neis mõlemas
sisalduva animismi seisukohalt. Ja se da mitte niivõrd erisuste
(mis on paljalt vorm), vaid ennekõike sarnasuste (mis on sisu) leidmise
eesmärgil. Sest tähtsam kui meie erisused, on meie sarnasus,
mis loob ühtekuuluvustunde ja toob rahu. Erisustele rõhu mine
viib aga vaenu ja sõdadeni. See pärast on Euroopa-Ameerika
kultuurisfääris sajandeid kestnud ja üha enam leviv püüdlus
– olla iga hinna eest teistest erinev – ohtlik nakkushaigus ning sellise
mõtteviisi kultiveerimine lausa kurjast ehk Kuradist.
|
Nunnaklooster Uxmalis. 300 – 800. |
Rein Tootmaa
|