"Vox Est Fest" neljale teemale
|
On ju Pärt ja Tormis need kaks sammast, millele
Tõnu Kaljuste rajatud kammerkoor paljuski toetub. |
17. – 19. septembrini toimus Tõnu Kaljuste
juhatusel Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestri ühisprojektina
kolmas eesti muusika festival “Vox Est Fest”, – kolmel päeval neli
kontserti seitsme eesti helilooja, Kaljuste sõnul “meile kõige
lähemal seisvate loojate” loomingust – seekord siis Pärt, Marguste,
Rääts, Tamberg, Kangro, Eller ja Tormis.
“Vox Est Festi” neli kontserti vastasid programmiliselt
ka neljale teemale ning on omamoodi sümboolnegi, et kui avakontsert
keskendus Arvo Pärdi, siis festivali lõppkontsert Veljo Tormise
loomingule. On ju Pärt ja Tormis need kaks sammast, millele Tõnu
Kaljuste rajatud kammerkoor sisuliselt paljuski toetub. Festivali läbivat
ideestikku võiks esiettekannetest hoolimata iseloomustada kui vaimult
retrospektiivset. Kuidas teisiti saakski hinnata Elleri ja Tormise loomingu
programmi, ka juubilar Kangrole heideti pilk koos tema kunagiste õpetajate
Räätsa ja Tambergiga. Ning Margustegi esiettekandeline teos tõi
kuulajateni sündmused aastast 1433, kui valati Pühavaimu kiriku
kell. Minevik on tänase päeva alusmüüriks ning siit
edasi võiks juba mõttes improviseerida, et kui näiteks
iga-aastased Eesti muusika päevad on pühendatud uudisloomingule,
siis miks ei võiks selle kõrval olla ka mõni eesti
muusika nädal, kus kõlab meie muusikaklassika, nö. vana
hõbe. See mõte tuli “Vox Est Festi” Elleri-kava kuulates.
Kuivõrd hästi eesti publik oma klassikuid tunneb? Kuivõrd
üldse hindab? Eriti pealetükkiv on see küsimus juhul, kui
saalis on paarkümmend inimest, nagu nüüd Elleri kontserdil.
Oli nagu oli, igal juhul näib, et Kaljuste on astunud selle vana hõbeda
suunas juba üsna suure sammu. Ning esimene kontserditeema juhatas
kuulajad veelgi varasemasse aega.
I teema: kirikukell
Festivali keskpäevane avakontsert Püha
vaimu kirikus (17. IX) oli pühendatud selle kiriku kella 566. aastapäevale.
Nagu ka Anti Marguste esiettekandeline “O Rex Glorie” op. 68, kus
Kaljuste koorile lisandusid ka Toomas Trass orelil ning neli
löökpillimängijat. Nimelt on Eesti vanima kirikukellaga
niisugune lugu, et sellele on valatud nii vaimulik ladinakeelne (O Rex
Glorie…) kui alamsaksakeelne (Ik sla rechte…) kiri. Sealt
sai Marguste oma teosele ka sõnad, lisas veel vabas vormis proosateksti
ning motiive Taaveti lauludest. Koori proosatekst räägibki kõigepealt
tornikella saamisloost – esituse rõhutatult süllaabiline artikulatsioon
ning löökpillide rütm valmistavad ette folkloorse regiviisilisuse
ning koraalilaadsete parallelismide kombinatsiooni. Hiljem muutub see kõik
üha dissoneerivamaks, väljendades kaugete aegade vägivaldsust
ja konfliktsust. Lõpupoole saab muusika koos tekstiga küllaltki
ähvardavad ja kurjakuulutavad kontuu rid – “pettus turult ei tagane…”
Kõlab ju tänapäevaselt? Huvitav teos kahtlemata, ai nult
et kui löökpillide rollist võis hästi aru saada,
siis orelipartiist mõnevõrra vähem – oreli roll jättis
kuidagi juhusliku, pisut väljaarendamata mulje. Kuidas Tšehhovil oligi,
et kui püss juba esimeses vaatuses seinal ripub, siis…?
Marguste lugu oli selle kontserdi viimane, alguses
kõlasid hoopis Arvo Pärdi kolm Eesti esiettekannet: “Triodion”
(1998), “Tribute to Caesar” (1997), “The Woman with Alabaster Box” (1997)
ning “Dopo la vittoria” (1996/98) a cappella. Neist esimene koosneb
kompositsiooniliselt kolmest oodist. Koorifaktuuris on siin nii nappi monoodiat,
homofoonilist koraalilikkust kui äärmiste kooriregistrite ekspressiivset
kasutamist (kolmandas oodis sopranite b2 ning madalad bassid). Järgmised
kaks on piiblistseenid Matteuse evangeeliumist – “Tribute…” aluseks on
Jeesuse ja keisri maksuraha lugu ning “The Woman…” räägib Jeesuse
võidmisest Betaanias. “Tribute to Caesar” on mõjuv oma kumuleeruvas
ja üha kõrgematesse registritesse pürgivas pinges. Muusika
jälgib piibliteksti emotsionaalselt väga täpselt, reflekteeruvad
nii variseride kiusamine, kõhklused kui nõutus. Kompositsioonis
“The Woman…” on aga mees- ja naishäälte roll vastavalt tekstile
märgatavalt diferentseeritud, lõpupoole võis siin kuulda
üsnagi keerulisi altereeritud harmooniaid.
II teema: Kangro ja õpetajad
Sama päeva õhtul võis Estonia
kontserdi saalis kuulata Eesti Filharmoonia Kammerkoori ning Tallinna Kammerorkestri
kava “Raimo Kangro ja ta õpetajad”, st. Kangro teoste kõrval
ka Räätsa ja Tambergi loomingut. Tegemist oli kantaatide õhtuga,
mis algas Jaan Räätsa teose “Maagiline ruut” (1999) esiettekandega.
See kümneminutiline kantaat näitas, et Rääts jääb
oma käekirjale truuks ka siis, kui ta satub kesk aja alkeemikute maagilisse
ruutu. Jääb truuks leidlikule koori- ja orkestrifaktuurile, rõhu
tatud rütmipulsile ning motoorikale. Kont rastsed faktuuriteisendused
toimusid pikema ettevalmistuseta, võrdlemisi järsku. Loo ül
dine energiline karakter ei kaotanud oma sisemist dünamismi ka staatilisemates
lõiku des ning seda eeskätt tänu koorile. Ühesõnaga
muusika, mida kuulates ei saagi publikul igav hakata, sest iga sekund muutub
miski.
Eino Tambergi kantaadi “Jalatäis maad mõtte
ja südame tarvis” (1997, kõlas ka üldlaulupeol) esitus
jättis aga kuidagi tujutu mulje. Näib, et helilooja on siin mõnes
episoodis leidnud mõttekaare oma varasema kooriloominguga (kui võrrelda
osa “Teele minek” aastakümnetetaguse “Hommikuga”). Eriti puudutab
see avarate käikudega meloodiajoonist, mis kõlab küll
huvitavalt, kuid mille hüppeid on kooril ehk pisut ebamugav laulda.
Kantaadi kõige atraktiivsem number tundub olevat “Viru vanne” oma
meeshäälte maskuliinses jõus ning otsustavuses.
Õhtu peakangelane Raimo Kangro näitas
seekord oma “elektrilist” palet. “Display I Steve Reichi portree” on muusika
löökriistadele (kuus mängijat) ja klaveriduole, kuid nii
Kai Ratassepp kui Mati Mikalai mängisid Kurzweil
süntesaatoritel. Klaveri soundiga muidugi. Arvestades loo rütmipilti
ning muusikalisi kujundeid, oli see Reichi portree vägagi äratuntavalt
Kangro enda näojoontega. Järgnenud kantaat “Gaudeo” (1987) kõlas
samuti elektripillide versioonis, esiplaanil võimendatud viiulikuulsus
Paul Giger (Šveist) ning tagaplaanil Ene Salumäe suurel
orelil. Gigeri esimene sissetulek meenutas pisut iiri muusika kõlamaailma,
kuid sellega sarnasus ka piirdus. Kaljuste hoidis väga rütmiergast
tempot, laskmata samas end muusika liikumisenergial ülepea kaasa tõmmata.
Lõpuosa meeshäälte a cappella “Et quod omnia” on
aeglasest tempost hoolimata bassidele üsna raske laulda – madal re
gister ja kohati ebamugavad hüpped. Päris lõpu oli Kaljuste
lavastanud artistlikult, see andis esitustervikule koguni filosoofilises
mõõtkavas üldistuse.
III teema: Eller
Festivali kolmas kontsert, kus Estonia kont serdisaalis
kõlas Tallinna Kammer orkestri esituses Tõnu Kaljuste dirigeerimisel
“Heino Elleri lüüriline keelpillimuusika” (18. IX) võinuks
kanda ka pealkirja “Tuntud või tundmatu Eller”. Sest “Kodumaist
viisi”, millega kontsert lõppes, tunneb kindlasti iga eestlane,
vähesed aga teavad näiteks, et algselt nimetust klaveripalast
tehtud orkestri minia tuurile andis hiljem sellise pealkirja hoopis Elleri
kunagine õpilane pianist Heljo Sepp. Tuntud või tundmatu
Eller – kui tihti helilooja teosed meie kontserdikavades üldse kõlavad?
Eller on muuseas kirjutanud ka kolm sümfooniat ning viiulikontserdi.
Kes neid meie kontserdikavadest mäletab?
Kui rääkida muusika puhtast ning poeetilisest
ilust, siis oli kõnealune Elleri kava kindlasti “Vox Est Festi”
elamusrikkamaid. Mis siis, et saal oli peaaegu tühi. Kontsert algas
Elleri viimaseks jäänud suurvormiga Sümfoniett (1967). Orkester
kõlas siin helilooja taotlustele iseloomulikus pastelses koloriidis,
keskses Lento espressiones kangastus Eller kui pastoraalsete maastike
meistermaalija muusikas. Kuid Kaljuste oskas Elleri helindeist leida ka
selliseid kvaliteete, mida sealt muidu ehk otsidagi ei oskaks. Näiteks
“Lüürilise süidi” (1945) viiendas osas võis kuulda
huvitavat tekstitõlgendust: Kaljuste ei rõhutanud siin mitte
niivõrd eleegilist, kuivõrd kirglikku tunde sfääri.
Jällegi – tuntud või tundmatu Eller?
IV teema: Tormis
Tormise kohta muidugi niimoodi küsida ei
saa – Eesti Filharmoonia Kammerkoor lõpetas “Vox Est Festi” Rotermanni
soolalaos Veljo Tormise CD “Litany To Thunder” (ECM) esitluskontserdiga
(19. IX), kõlamas Tormise koorilooming aastatest 1966 – 1995 ning
laulud solistidele. Viimaseid – “Kaks eesti runolaulu” (1974) – esitasid
sopranid Eve Härma ja Kadri Ratt, klaveril saatis neid
Marrit Gerretz-Traksmann. Kontsert algas lauluga “Kust tunnen kodu”
ning lõppes märksa pikema looga “Haned kadunud”. Viimane on
selles mõttes väga huvitav teos, et siin on solistide regilaululise
liini kõrval vähemalt sama oluline (või olulisemgi)
klaveri harmoonia-arendus. Kuna viis on ostinaatselt 3 – 4 noodil, siis
rändavad pidevalt muutuvad järgnevused täiesti iseseisvat
rada, justkui kadunud hanesid otsides. Kontserdi tuumaks olid muidugi nii
“Pikse litaania” (1974) kui sellele nii ajaliselt kui emotsionaalselt lähedal
seisev “Raua needmine” (1972). Klassikalised teosed mõlemad, kultuuristatud
muusikalise šamanismi parimad näited (ilmselt kogu maailmas). Nojah,
kui Tormist võis sel “needmiste ja pikseloitsude” perioodil vaadelda
teadmamehe-nõiana, siis Kaljustet praegu tema mee diumina.
Lõpetuseks ka üks vabas vormis mõtisklus.
Kaks eesti muusika meistrit – Eller ja Tormis, mõlemad eesti folkloorse
pärandi suured kultuuristajad, üks hilisromantilises ja impressionistlikus
vaimus, teine vahetult regiviisi juurteni süüviv. Elleril tühi
saal, Tormisel püsti seisva täissaali ovatsioonid. Kas Tormis
on leidnud folkloorsest pärandist kaasajale olulisema sõnumi,
kas Eller oli oma ajastu tõekspidamiste vangistuses, kas meie kuulajad
üldse tunnevad Ellerit, kas…? Küsida võiks lõputult,
oleks ainult vastuseid võtta.
Kooda
On väga hea, et toimuvad eesti muusika festivalid.
On väga halb, kui need toimuvad täpselt ühel ja samal
ajal – paralleelselt “Vox Est Festiga” käis Eesti Muusikaakadeemia
korraldatud “Eesti muusika festival ‘99”. Võib olla on Tallinn juba
New Yorgi mõõtu linn, kus näiteks Manhattanil ei teata,
mida Bronxis parasjagu tehakse.
Igor Garšnek
|