Arvo Leibur ja TKO
8. I TÜ aulas ja 9. I Mustpeade Majas Tallinna Kammerorkester,
kontsertmeister ja solist Arvo Leibur. Kavas A. Arenski "Variatsioonid
Tšaikovski teemale" op. 35, H. Elleri "Lüüriline Süit",
R. Vaughan Williamsi "The Lark Ascending".
Kui viiuldaja Arvo Leiburit ümbritseks priske meeskond reklaamimehi,
mänedñere ja produtsente, oleks ta tõenäoliselt
üks keelpillimuusika "kuumi" nimesid mitte ainult Eestis ja Hollandis,
vaid mujalgi. Tema mängus leidub harvaesinevalt sügavat kultuursust,
teineteist täiendavat maksimaalset keskendatust ja delikaatset, forsseerimata
mängulaadi. Eesti viiuldaja on täitnud kontsertmeistri ülesandeid
mitmes Hollandi orkestris, salvestanud firmale BIS kõik Eduard Tubina
viiuliteosed, esinenud ansamblis ning solistina mitmeis maades. Praegu
on Leibur Põhja-Hollandi Sümfooniaorkestri kontsertmeister.
Tartus ja Tallinnas esines viiuldaja koos Tallinna Kammerorkestriga, seekord
dirigeeriva kontsertmeistri rollis.
Läbilõikekava XX sajandi keelpillimuusikast oli ülinõudlik.
Et Heino Elleri orkestrimuusika püstitab mängijate ette häbematult
keerukad ülesanded, pole uudis. Ootamatuseks samas vallas olid A.
Arenski "Variatsioonid Tšaikovski teemale" op. 35. Arvo Leiburi sõnul
olid nii Arenski Variatsioonid kui ka R. Vaughan Williamsi "The Lark Ascending"
tõenäoliselt Eestis esiettekandel. Arenski teose keerukuse
tingib orkestrihäälte ühtlane kasutus temaatika eksponeerimisel,
polüfoonilise koe läbivus, meloodia kiire "voolamine" ühest
häälest teise. Samad omadused muudavad aga teose jälgimise
ka põnevaks.
Arvestades TKO plaadistuskavasid oli Elleri "Lüürilise süidi"
kavvavõtmine ülimalt õigustatud. Kuid kava raskeim pähkel
jättis mulje, et tõelise eesmärgi suunas ollakse alles
teel. Nagu tants õhukesel jääl -- ei saa päris nõtkelt
liikuda, sissekukkumise oht võtab kangeks. Aga pinnale jäädi.
R. Vaughan Williamsi "The Lark Ascending" Arvo Leiburi soleerimisel
oli üks kava tipptehtki. Pean tunnistama, et muutusin umbusklikuks,
kui viiulisolist sissejuhatusena asus deklameerima ingliskeelset luuletust
ja selle eestikeelset vahendust lõokesest. Kahtlemata tegi ta seda
meeldivalt, kuid teos ise, pentatooniline lendlev meloodia orkestri valdavalt
meditatiivse orelipunktilise saatepartii foonil, lõi hoopis mõjuvama
pildi. Leibur haarab kuulaja oma võimusesse sametpehme ja säravselge
tooniga, vabalt liikuva fraasiga, oma itaalia pilli aromaatse kõlaga.
Orkestripartii oli meeldivalt värvikas, samas delikaatne.
Kolme uudisteosega kava pole kerge ühelegi kuitahes professionaalsele
orkestrile. Elgari "Serenaadis" op. 20 oli TKO lõpuks täiesti
omas elemendis. Siin pääses ka maksvusele dirigendita koosmänguvormi
tegelik mõte: mängida kui ansambel, võtta naabrilt vastu
teema ja anda edasi teisele naabrile, vabalt, tunde järgi, sunduseta.
Arvo Leiburiga sain pisut juttu ajada vahetult enne tema ärasõitu.
Kuidas läks koostöö TKO-ga?
Arvo Leibur: Oli ääretult meeldiv. Tunnen TKOd
juba varasemast ajast. Need on suurepärased muusikud. Mingit põhilist
raskust või probleemi ma kava valmimisel ei tunnetanud. Mis on aga
oluline -- aeg. Teosed polnud just lihtsad. Mida soovida Tallinna Kammerorkestrile
-- palju selliseid oma programme. Eesti eliitorkester vajab erilisi ülesandeid.
Peaks mängima palju ehtsat keelpillimuusikat.
Kas oled ka Hollandis dirigeeriva kontsertmeistri rollis olnud?
Minule oli see debüüt selles rollis.
Kui võrdled meie orkestrit Hollandi orkestritega, kas näed
erinevusi -- tasemes, tööstiilis?
Enne Põhja-Hollandi Sümfooniaorkestrit töötasin
kammerorkestris nimega New Sinfonietta Amsterdam, mida juhatas Lev Markis.
Võin öelda, et TKO ei jää alla. Nüüd olen
töötanud sümfooniaorkestrites. Tööstiile on raske
võrrelda.
Millised on su ülesanded orkestris, kus praegu töötad?
Nagu ikka kontsertmeistri vastutus -- orkestri keelpillide strihhid,
vahel tutti-proovide asemel grupiproovid. Kontsertmeistril on mängu
vähem kui teistel, umbes 70 protsenti kavadest. On aega iseendaga
tegelda, harjutada. Meeldib ka see, et terve hooaja kava on ette teada.
Kuidas pääsesid sellisele töökohale?
Koht kuulutati vakantseks, korraldati konkurss. Konkursiga pääsesin.
Millistes orkestrites veel oled mänginud?
Olen käinud kontsertmeistri ülesandeid täitmas ka
Hollandi Raadio Sümfooniaorkestris ja teatri orkestris Ballet Orkest.
Kuidas sellel muusikast tulvil maal tehakse soolokarjääri?
Kas uksi tuleb palju kulutada?
Ma pole pidanud uksi kulutama. Turg on muidugi täis. Kuid see,
et oled orkestri kontsertmeister, tagab teatava tähelepanu, nagu ka
selle, et samas pingutad ja hoiad end vormis. Mul on üks klaveritrio,
kellega oleme esinenud Utrechtis, Haarlemis, Leidenis, ka Concertgebow'
väikeses saalis. Publikut on jätkunud. Suvel oli mul väga
huvitav kontserdireis Prantsusmaale koos ühe klavessiinimängijaga.
Esitasime Auvergne'i barokkfestivalil hilisbarokiaegse helilooja Mondonville
de Casanea loomingut. See põnev kuju -- viiuldaja, kõva elumees
-- on kirjutanud mitmesugust muusikat, ka oopereid. See on mittetraditsiooniline,
afektiderohke muusika. Püüan oma ettekandes edasi anda eelkõige
muusika sisemist elu; ma pole suur autentsuse kummardaja selles mõttes,
et kõik peaks olema "originaal" -- pillid, poognad, tõlgendus.
Kindlasti pidasid ka muusika kirjutajad ja toonased ettemängijad väga
tähtsaks ettekande elavust.
Kavalehel rõhutatakse sinu mitmeid plaate.
Tubina loominguga plaadid on ilmunud, pooleliolevatest ei tahaks
praegu rääkida.
Millal sind jälle Tallinnas näeb?
Sel kevadel veel paar korda -- on koostööd NYYD-ansambli
ja ERSOga.
Väga tahaks loota, et Leiburi järgmistele esinemistele tehakse
ägedat eelreklaami, et kontserdile satuks tunduvalt enam rahvast kui
9. jaanuaril Mustpeade Majja. Mees on seda väärt.
Lembi Mets
|