Kultuuripealinnast
Nõbudest majesteedid Katariina Suur ja Gustav III
Stockholmis, Euroopa kultuuripealinna staatuse Helsingile loovutavas
linnas, jätkuvad mitmed huvitavad näitused. Rahvusmuuseumis on
kuni veebruari lõpuni avatud näitus, mis riivab ka Eestimaa
vanemat ajalugu ja kunsti. See on valgustussajandi põhjamaist rokokood
tutvustav "Katariina Suur ja Gustav III".
Peterburi ja Stockholmi rikaste kunstikogude varal on koostatud läbilõige
ajastust, mil Rootsi oli oma suurvõimu positsiooni loovutanud Venemaale,
kuid säilitanud sellegipoolest arvestatava suurusena Euroopas
tollega tihedad sidemed. Katariina (1729 – 1796) ja Gustav (1746 – 1792)
ei olnud üksnes naaberriikide monarhid, vaid ka kuninglikud nõbud
Holstein–Gottorpi valitsejate lastelastena. Printsess Sofia Auguste Fredrike
tuli 14-aastasena Venemaale (1744) ja abiellus järgmisel aastal troonipärija
Peeter III-ga – vene õigeusku konverteerudes sai ta nimeks Katariina.
Ka Peeter III, kes peaaegu kohe pärast troonile tõusmist 1762.
aastal kõrvaldati, oli isa liinis Rootsi kuningakojaga sugulussidemetes.
Periood, millele näitus keskendub, ongi piiritletud Katariina, kahest
monarhist markantsema valitsemisajaga 1762 – 1796. Näituse sissejuhatuseks
on teos kunstnikult, kelle töid ka Eestis on olnud ja on – David Klöcker
Ehrenstrahli barokselt jäik ja uhke grupiportree "Karl XI perekonnaga"
(1691-92).
Katariina II ja Gustav III kohtusid isiklikult ainult kahel korral:
Peterburis 1777. aastal (viimane oli siis Gotlandi hertsog) ja Fredrikshamnis
1783. aastal, ent nende kirjavahetus on oluline allikas selle perioodi
uurijatele.
Põhjamaine rokokoo, mitte nii peadpööritavalt kergemeelne
ja pillav nagu Prantsusmaal või Saksa vürstiriikides, õhkab
siiski armastusväärsust, luksuse sära, galantsust ja vaimukust.
Staatilistes poosides, avameelse ja usaldava ilmega õukondlaste
poolfiguurportreed moodustavad ühes mööbli, riideesemete,
portselani, maakaartide ja kirjadega fooni majesteetide paraadportreedele.
Kõige osavam ajastu nõuete täitja portretistina oli
rootslane Alexander Roslin.
Eesti osa Põhjamaade rokokoos
Lootus kohata näitusel Eestiga seotud materjali täitus ainult
ositi. Nii Rootsi kui Vene suurriigi ajalugu on tegelikult ka Eesti ajalugu.
Eestlased, rahvus oma kuningadünastiata, üksnes keele ja territooriumi
identiteedile tuginev, peaks suurt osa oma ajaloost – valitsejate
ajalugu – ehk rohkem tundma õppima ja hindama.
Georg Christoph Grooth (1716 – 1749), kellelt Eesti Kunstimuuseumi
kogus on piibli eestikeelse täistõlke sponsori kindral H. J.
Bohni portree (1742, seda saab loodetavasti nautida peatselt avataval näitusel,
mis tutvustab barokki Eestis), maalis korduvalt ka noort Katariina II.
16aastase peenepihalise daamina on hilisem korpulentne isevalitsejanna
vaevu äratuntav. 1743. aastast Peterburis töötanud
Groothi on Juta Keevallik iseloomustanud kui habraste, portselanlelusid
meenutavate figuuride maalijat. Nagu see portree, kuuluvad Vene Muuseumi
kogusse ka näitusel eksponeeritud Katariina Suure ja Gustav III ratsaportreed.
Carl Ludwig Christineckilt on eksponeeritud krahv Aleksei Bobrinski
(kunagise Põltsamaa lossi omaniku) portree lapsena.
Legendaarset kõrtsilaulikut Carl Michael Bellmanni, Gustav III
soosikut, kelle laulud on ka eesti keeles ilmunud, on ühel portreel
kujutatud rootslaste kaotatud lahingu pärast kurvastamas.
Näitust saadab mitmete vene ja rootsi kunstiteadlaste artiklitega
varustatud kataloog, tutvustav arvutiprogramm ja mitu rootsikeelset monograafiat,
näiteks kahe majesteedi kirjavahetuse publikatsioon. Kahe riigi koostööprojektina
valminud näitus rändab algaval aastal Peterburi.
Kodunostalgia Põhjala muuseumis
Põhjala muuseumis (Nordiska museet) on aga avatud erakordselt
hästi publiku jaoks esitlemiseks läbi mõeldud Carl
Larssoni (1853 – 1919) loomingu näitus "Karin ja Carl". Kuue ruumiinstallatsiooniga
Larssonite majast "Lilla Hyttnäs", paralleelnäidetega ajastu
kunsti- ja sisekujunduse suundumustest, CD-kuuldemänguga, mis ekspositsiooni
tutvustab, antakse külastajale ülevaade sellest pöördest,
mille Larssonid viisid läbi sajandi alguses ruumikujunduses ja tegelikult
kogu Rootsi disainis – hämarast, tumedast, sametdraperiidega, esemetega
küllastatud ruumist sai valguse ja õhurikas, värviline
ruumikujundus. Karin kujundas tekstiilid majas, laste riided ja laiemalt
võttes kogu abikaasa karjääri.
See ülipopulaarne näitus oli 1997. aastal eksponeeritud Londonis
Victoria ja Alberti muuseumis, edasi on avaldanud soovi seda näidata
USA, Jaapan, Saksamaa ja Soome. Stockholmis on "Karin ja Carl" avatud
5. aprillini.
Anne Lõugas
Carl Ludwig Christineck. Krahv Aleksei Bobrinski portree. 1769.
|