Operetiprofessori biograafia läbi nukruseloori
Marvi Taggo, Endel Pärn – operetiprofessor. Kujundanud
Aino Pärn.
Faatum, 1998. 200 lk.
Ilmavalgust on näinud Marvi Taggo ulatuslik ülevaade Endel
Pärnast. Raamatut ei saa vaadelda tavapärase biograafiana. Autori
kirjutuslaad on isikupärane, tema lähenemine individuaalne ja
lugejat rikastav. Paljud tänapäeva noored on vaid kuulnud Estonia
teatri kunagisest hiilgeajast, mil laval särasid Tiit Kuusik, Georg
Ots, Margarita Voites, dirigendipuldis olid Neeme Järvi ja Eri Klas,
lavastasid Paul Mägi ja Arne Mikk. See oli Estonia teatri kuldajastu
ja kuigi tänapäeval kannab esiteater rahvusooperi nime, siis
tollast kunstihõngu ja aurat pole tal õnnestunud taastada
ja rahva ooperiks ta muutunud ei ole.
Üks Estonia kuldaja legende on ka Endel Pärn, kellest räägitakse
kui rahva kunstnikust. Kui tänapäeval Pärna kohta küsida,
teatakse kindlasti, et Endel Pärn oli galantne ja oskas kanda frakki.
Pärn ja frakk – see võrdelisus on läinud rahva hulka.
Marvi Taggo biograafia on samuti sügavalt frakilõhnaline.
Sümpaatia teatri, opereti ja Pärna vastu lööb läbi
kõikjalt. Samas võib ridade vahelt lugeda muret ning valu
üha vähenema hakkava teatrieetika ning suisa kaduva teatriesteetika
üle. Olles ise laulja, teab Taggo suurepäraselt, millised on
need valukohad, mis ajal, kui Endel Pärn veel laval säras, sugugi
nii tuntavad ei olnud.
Taggo raamatu loogiline ülesehitus kutsub lugema. Endel Pärna
biograafia kuulub nende teoste hulka, mis omandatakse ja loetakse läbi
ühe hingetõmbega. Autor ei lähtu mitte niivõrd
faktimaterjalist, kuivõrd Pärna isiksusest. Rohkem on tähelepanu
pööratud tekstile ridade vahel. Lisaks ülevaatele Pärna
tormilisest noorusest ja teda kimbutavast viinatõvest toob autor
raamatusse Pärnaga toimunud ja Pärna poolt toime pandud anekdootlikud
juhtumused. Ei puudu ka legendaarsed Pinna, Panso, Lüüdik – nendega
oli Endel Pärn tihedalt seotud. Omaette osa raamatust moodustavad
Pärna ning tema kaasaegsete ütlemised, mis on lausa aforismideks
kujunenud. (Näiteks: "Nagu koer tunneb koera, märkab anne annet.")
Raamatu autor on Pärna aforismidele eraldi peatüki pühendanud.
Mõtisklema sundivaid lausekatkeid võib aga leida raamatus
kõikjal.
Marvi Taggo on hulgaliselt kasutanud retsensioone, väljavõtteid
arvustustest, mis Endel Pärna ja tema rollide kohta ilmunud. (On teada,
et Pärn ei armastanud ajakirjanikele intervjuusid anda.) Kõlavad
ajakirjanduslikud sõnad või teatriarvustajate hämarustesse
kanduvad mõtted on autor osavasti raamatu teksti peitnud. Nõnda
kinnitavad tema öeldut mitmed teatrikriitikud, teiste hulgas Helga
Tõnson, Vidrik Kivilo, Sirje Endre jt.
Rohke pildimaterjal ilmestab raamatut, aidates ka teatrit vähem
tundvale inimesele selgitada, kes oli Endel Pärn.
Vaatamata hoogsusele ja lennukale sõnamängule, kumab Marvi
Taggo kirjutatud Endel Pärna biograafiast nukrust. Nukker on raamatu
lõpp, mis ääri-veeri vaeb näitleja kurba saatust
ning teda saatvat hingelist üksindust, eriti aga algus. Suure osa
raamatust on autor kirja pannud Endel Pärna kunagises korteris Mustamäel,
istudes tema kirjutuslaua taga. Ilmselt on Taggot pingestanud kirjutatavaga
seonduvad emotsioonid, mistõttu ongi hingevalu paberile sattunud.
Raamatu seisukohalt võttes on see positiivne, lisades värve
ning peenpsühholoogilist nüansseeritust.
Raamatut Endel Pärnast on hea käes hoida. Kõvakaanelist
teost ümbritseb Hardi Volmeri kujundatud kaanepaber, millel lugejat
jälgimas operetiprofessori looritatud pilk pro¯ektorikiirte luubi
all. Omajagu lisab raamatule väärtust seegi, et kujundajaks on
Endel Pärna tütar Aino Pärn, kellest on rohkesti juttu ka
raamatu lehekülgedel.
21. aprillil oleks Endel Pärn saanud 85aastaseks. Pärna ei
ole küll füüsiliselt, kuid tema elegants, riukalisus, anne,
eelkõige aga tugev iseloom (Pärn sai hakkama sellega, et võitis
iseenda!) elavad edasi legendis ja Marvi Taggo raamatus, püstitades
aga ka küsimuse, kes siiski on Endel Pärna mantlipärija?
Kui ta üldse olemas on.
Toomas Kuter
|