Festivalitiine september
|
Anatoomia: Gunter von Hagensi plastinatsioonimeetod. |
(Algus eelmises Sirbis.)
Deadline-teemalise ebaõnnestunud
e-maili põhjal moodustati mailinglist aadressiga
deadlineprix@egroups.com, mis suri peagi. Kuigi palusin kellelgi teha meie
“Media Non Grata” festivali jaoks ülevaade listi saatusest
või surnud maili-kommuunidest netis tervikuna, ei võtnud
vedu keegi. Võrk ei ole ainult aktiivne diskussioonikoht, tormiliste
sündmuste vahendaja, vaid on ka täis surnud netiühiskondi
ja triivivaid kodulehekülgi, mida pole aastaid muudetud.
Life-Science
“Life-Science” oli selle aasta festivali
ja konverentsi teema. Paljus kattus see kahe aasta taguse “Fleshfactor’iga”.
Tollalgi oli küsimuseks elu ja tehnoloogia vahekord, tehnoloogilise
sekkumise võimalused elavasse.
Festivali sündmusterea võiks kokku
võtta järgmiselt: avamine, sümpoosion “Ars Electronica”
79 – 99, “LifeScience’i” temaatiline sümpoosion, juubeliüritused,
“LifeScience’i” temaatilised installatsioonid, Prix Ars Electronica
üleandmine, “Cyberarts 99 – Prix Ars Electronica” näitus kaasaegse
kunsti keskuses (O.K. Centrum für Gegenwartskunst), openX – netiprojektide
ja -aktivistide piirkond Brucknerhausis, “Ars Electronica” keskuse installatsioonid
ja mediateek, installatsioonid linnaruumis ning samuti sündmused,
kontserdid ja etendused (vt. http://web.aec.at/lifescience/ indexv4.html).
Iga nimetatud alajaotus sisaldab kümneid autoreid, teoseid, esitajaid
ja kõnelejaid. Sündmusega kaasnes vähemalt kolm telliskivipaksust
ja -raskust teksti-pildi-väljaannet, DVD-ROM ja VHS-kassett parimate
animatsioonidega, audio-CD parimast digimuusikast ja palju muud, mida osalejad
ise kaasa tõid.
Sümpoosionipäevadel andis tooni Jeremy
Rifkin, neljateistkümne raamatu autor tehnoloogia mõjust majandusele
ja teadusele, kelle viimane bestseller “The Biotech Century: Harnessing
the Gene and Remaking the World” käsitleb kriitiliselt geenikommertsi.
Rifkini tele-evangeelse stiiliga domineerimine
tekitas osas audiooriumist loomuliku vastureaktsiooni. Mark Tribe'i sõnul
(http://residence. aec.at/rhizome/5.html) hakkas see pop-geenieetik talle
üha enam närvidele käima oma reduktiivse retoorika ja lakkamatute
hüperboolidega. Tema väited “kes kontrollib geeni, see kontrollib
tulevikku” ja “geenid on riiklik resurss” kõlasid kõiketeadva
apostli kuulutusena. Tulevikus on tõenäolised geenisõjad,
kuna geene puudutavad avastused võivad saada autoriõigustega
kaitstuks, väitis Rifkin. Geenidest võib saada intellektuaalne
omand. Kiusatus geneetilise sekkumise võimalusi kasutada kasvab,
kui selgub, et sellega saab “ravida” südamehaigusi või kõrvaldada
leukeemiat, mis võib olla geneetiliselt päritud.
Võimalus disainida järglasi on pehmemal
kujul praegugi olemas. Fotograaf Ron Harris asutas võrguäri
“Roni inglid”, kus viljatutel paaridel on võimalik laste sigitamiseks
osta supermodellide munarakke kuni 150 000 dollari eest (vt. http://www.ronsangels.
com/).
Lühidalt oli “Life-Science” pühendatud
biotehnoloogia avastustele, geeniloomisele (genetic engineering) ja teemale,
millisel viisil elavasse sekkumise tehnoloogiad mõjutavad “tuleviku
uut määratlemist”. Kõik seostatult kunstiga. Sündmuse
raames võis teha oma DNA identifikatsioonikaardi – DNA fingerprints.
Näituseosa eriteoseks oli Eduardo Kaci “Genesis”, kunstliku geeni
tekitamise projekt.
Kuigi kunstina esitatav võiks rühmituda
installatsioonideks, CD-ROMideks, internetiprojektideks ja performanceiteks,
oli rida marginaalseid projekte, mida vaevalt alajaotustesse paigutada
püüti.
Hilisõhtune aktsioon “Ridin A Train” oli
korraldatud Viini grupi Radiani poolt, jätkas juba enam kui kümne
aasta vanust Voest-Alpine'i põrgulike terasesulatusehitiste tutvustamise
ja kunsti kaasahaaramise traditsiooni. Sadakond inimest paigutati tööliste
rongi, mille vagunites helivõimendus, et siis muusika saatel (mis
sel aastal oli erakordselt unine) sõita läbi atraktiivse rauatööstusmaastiku.
Teekonda ääristasid robustsed ehitised ja tuletunglad. Muljetavaldav
ka kunstniku sekkumiseta.
Aktsioon “bugrace99 – the world´s fastest
bug” oli tarakanide võidujooks, millega kaasnes reaalajas teleülekanne
ja kihlvedude sõlmimise võimalus.
Bugrace oli taas pahupidipöörav,
olemasolevat meediakunsti naeruvääristav. Kaasa arvatud interaktiivne
kunst. Tarakanide dťokid pidid ergutama “hobuseid” elektriga, käitudes
sarnaselt interaktiivse kunsti vaatajaga – tegid midagi füüsiliselt
ja vajutasid nuppe. Jaburavõitu üritus oli suunatud inimeste
madalamatele tungidele ja need olid kõigil olemas. Tehes panuse
tarakanile nimega Mister Perfect võitsin 80 šillingit, kuid hilisemad
jooksud ei olnud enam nii edukad.
Netikategooria peapreemia Goldene Nica (8620
USA dollarit) läks Linus Torvalsile Soomest operatsioonisüsteemi
“Linux” eest, interaktiivse kunsti peapreemia (17 241 dollarit) Lynn Hershmannile,
arvutianimatsiooni peapreemia (17 241 dollarit) ameeriklasele Chris Wedge´ile
Blue Sky Studiost, sama suur preemia visuaalsete efektide eest filmi “Igavene
armastus” (“What Dreams May Come”) efektide autoritele. Jagati veel digitaalmuusika
preemiaid ja autasustati (üks laptop nina peale) alla 19aastasi
noori kategoorias “cybergeneration – u19 freestyle computing”.
“Ars Electronica” on suurte rahade ja sünergiaga
tehtud üritus, mis pole vaatamata flirdile suurte sponsoritega kaotanud
veel sisulist tuuma.
Spliti uue filmi festival
(4TH International Festival of New Film Split
’99 – http://pubwww.st.carnet.hr/split-filmfest/f99/fest99.html).
Split on väike ja soe nunnulinn. Septembri
lõpus on õhtutemperatuur 30 kraadi, Aadria meri on mõned
kraadid jahedam. Festivali põhisaalid paiknevad lähestikku.
Ideaalne T-särgi-kliimaga festivalilinn.
Nagu noortele üritustele omane, on ka Spliti
festival traditsioonilise filmifestivali ja trendikate meedianäituste
hübriid. Ennetavaks järelduseks kujuneb, et filmi- ja meediakunsti
valdkond, mis omab teatud autorite töödes ühisjooni, ei
sobi kokku üritusena, kui pole just läbivat kontseptsiooni. Mõttemängu
tasemel leiab ühist küllalt. Innovatiivsete hübriidprojektide
jaoks on võimalusi arvutult.
Tegelik pilt on selline, et filmiseltskond koosneb
reeglina narratsioonisõpradest, kellele süťeetu katsetamine
kujutistega on veiderdamine ja amatörism. Meediakunstnikud on kunstitaustaga
novaatorid, kellel filmiharidust ei pruugi olla. Vanema põlvkonna
filmiprofid kuuluvad tüpoloogiliselt ja mentaliteedi poolest kokku
pigem kirjanike kui kujutavate kunstnikega. Erinevalt kirjanikest ja meediakunstnikest
on nad siiski “pehmemad”. Muidugi on arvukalt sümbiootilise intellektiga
indiviide, kes rändavad vabalt meediumite vahel narratsioonist abstraktsusse
või analoogsest digitaalsesse ja tagasi.
Miks on festivalivorm kunstis nii vohama pääsenud?
Ja miks endiste aegade kuid vältavad üritused, nagu Veneetsia
biennaal, on dünaamilises maailmas raskustesse sattuma määratud?
Festival on kõige ökonoomsem kunsti-
ja ideevahetuse viis. Inimesed on oma argieluga hõivatud, nädal
on maksimum, mida suudetakse välja pigistada. Eksponeerimise seisukohalt
on nädal suhteliselt odav ka ruumide ja tehnika üürimiseks.
Eestlased festivalidel
Selle aasta Spliti festivalil esinesid Tiia
Johannson, Mikk Rand, Jaak Kilmi ja Raivo Kelomees.
Johannson esines netiprojektiga ka mullu. Rand ja Kilmi on mõistagi
filmiinimesed, Kilmi “Külla tuli” on festivalide lemmik juba mõnda
aega. Ongi huvitav, kuidas festivalide fluidne vorm liigub kõikide
audiovisuaalse valdkonnaga tegelevate kunstnike ühendamise suunas.
Allakirjutanu kevadel valminud CD-ROM “tokyocity.ee”
eksponeerus “Ars Electronica” festivali mediateegis. See valik koosnes
kümmekonnast tööst, mille hulgas Valie Exporti, Marita Lulia
ja ka Ida-Eurooplaste interaktiivsed projektid. Hiljem oli sama töö
esil Splitis ja septembri lõpus ka Montreali neljandal video ja
elektroonilise kunsti manifestatsioonil. Novembris esitub see Valencia
“Ciberart” festivalil.
Eestlased on hakanud normaalsena võtma
festivale mööda käimist, isegi kui töid otseselt väljas
ei ole ja kui see toimub rahakoti võimaluste piires. Paraku ei võimalda
oma vahendid Soomegi sõita, kaugematest kohtades rääkimata.
Rahvusvahelistele sõidugrantidele (Sorose raha välja arvatud)
ligisaamine nõuab aga suuremat uurimistööd ja kogemusi.
APEX võimaldab näiteks ainult kaks korda elus reisituge saada.
Kunstigrantide teema oleks muidugi omaette peatükk.
Raivo Kelomees
|