V A R I A
Mustjala muusikafestivali tõestatud
elujõud
|
Tallinna Keelpillikvartett esitas
rannakaitse suurtüki laskepesas Šostakovitši keelpillikvarteti sõja-,
fašismi- ja stalinismiohvrite mälestuseks. |
Mustjala viies muusika- ja kunstifestival on saanud
ajalooks ning küllap on palju neid, kes mõttes ootavad, et
oleks taas põhjust sõita kaunisse Mustjala valda Saaremaal
ning nautida inimese, looduse ja muusika ühtesulamist.
Mustjala muusikafestivali (21. – 24. VII) korraldas
sel aastal Mustjala vald koostöös Eesti Kontserdiga, kuid festivali
kava kokkupanemine on viie aasta jooksul olnud suurelt jaolt suvesaarlase
Aare Tammesalu õlul. Tema algataski mõtte tuua kõrgkultuur
Mustjala kauni looduse rüppe ning nüüdseks on Mustjala kinnitanud
end mitmepäevase muusikapeoga kindlalt Eesti kultuurikaardile. Festivali
pärast sõidetakse Mustjalga ka Võrust. Aare Tammesalu
sõnul üllatas teda tänavu väga suur publikuhuvi,
mida ei osatud prognoosida. “Igal kontserdil tuli kavadest puudus, vabaõhukontsertidel
ei jätkunud kõigile ka istekohti ja tuli toole juurde tuua.”
Korraldajatele tekitas see kindlasti lisaprobleeme, kuid samas lasi tunda
ka heameelt – suur publikuhuvi on ju kontserdi õnnestumise üks
indikaatoreid. Tammesalu lisas, et just see julgustab teda festivali jätkama.
Ja tõepoolest, Mustjalas lõppesid pea kõik esinemised
tugeva pika aplausiga, festivali lõppkontsert aga ei tahtnudki lõppeda:
Lembit Saarsalu, Olav Ehala ja Taivo Sillar musitseerisid koos Mustjala
laululaste ja publikuga ning vaimustus ühendas kõiki.
Sellegipoolest sai pidu otsa. Mis saab edasi?
Aare Tammesalu näeb Mustjala festivali tulevikku vaatemängulisuses.
“Kui inimene tuleb kontserdile, tahab ta saada elamust. Teda tuleb üllatada,
näida ta või lasta tal kuulata midagi sellist, mida ta varem
pole kuulnud või mida ta ei oota.” Näiteks elekt ri kitarri
toomine kirikusse võis mõnele konservatiivsemale inimesele
tunduda kahtlase ideena, samuti Šostakovitši süngeteemalise keelpillikvarteti
esitus suurtüki laskepesas. “Ma natuke kartsin selle suurtüki
laskepesa kontserdi pärast, kuid tundus, et sõnum jõudis
pärale,” ütles Tammesalu. Publik jäi rahule nii Ain Vartsi,
Jüri Leiteni ja Andres Uibo kontserdiga Mustjala Anna kirikus kui
ka Tallinna Keelpillikvarteti kontserdiga militaarobjektil, rääkimata
siis Urmas Sisaski ülimenukast etteastest Ninase puhkeküla mändide
all, kus viimane kandis klaveril ette oma teose “Zodiaak”. Festival polnud
aga ainult jada kontserte, vaadata sai näitusi, Mustjala rahvamajas
linastusid muusikalised väärtfilmid, kirjanik Maimu Berg arutles
muusika ja kirjanduse suhete üle. Festival lõppes rahvapeoga,
Mustjala oli festivalilainel ja sellele oli rõõm kaasa elada.
Unikaalne
nähtus filmimaailmas
|
Eesti filmiharrastajate delegatsioon Lappeenrantas. |
Juuli lõpust 7. augustini peeti juba
59. korda Soomes Lappeenrantas maailma eksklusiivseimat mitteprofessionaalsete
filmitegijate festivali “UNICA ’99”. UNICA (Rahvusvaheline Mitteprofessionaalsete
Kinematografistide Liit) 35 liikmesriigist olid oma filmiprogrammiga esindatud
24, kaasa arvatud Eesti. Festivalikülalisi oli 300 ringis ning seltskonna
koosseis varieerus Argentina filmitudengitest Hispaania kaameraharrastajaist
miljonärideni. Üheksa päeva sisse mahtus ligi 200 omanäolist
linateost kõikvõimalikes formaatides, alates 8 mm naturaalsest
filmist, lõpetades digitaaltehnoloogia viimase sõnaga. Oli
tihedat rahvusvahelist suhtlemist.
Eesti võis seekord uhkeldada suure ning
noorepoolse delegatsiooniga, kohal olid TPÜ telere?iitudengid, tulevikulootused
stuudiost Noorfilm ning juba ülejärgmisel aastal Eestis toimuva
“UNICA 2001” korraldajad Jaak Järvine, Tõnu Aru jt. Festival
on unikaalne võimalus igale filmitegijale ning filmist lugupidavale
inimesele näha erinevate maade loomingut ja leida endale mõni
tõeliselt inspireeriv pärl. Iga maa filmiprogrammil on oma
nägu, mis peegeldab kultuuri mõttemaailma. Kui Ida-Euroopas
pööratakse tähelepanu rohkem kujundlikkusele ja filmis peitub
mingi eksistentsiaalne filosoofiline probleem, siis Lääne-Euroopa
filmide pildikeeles domineerib peamiselt tegevus ning selle mitmekülgne
näitamine. Kuid see ei ole siiski reegel, mida tõestab ka fakt,
et Euroopasse läks seekord kaks kulda. Üks Saksamaale
filmiga “El Cordobes”, mis jutustas loo sellest, kuidas naabrinaine
oma sarmiga isa ja poega terroriseerides neid ära kasutab. Loo pildikeel
ning sürrealistlik meeleolu oli niivõrd huvitav, et tõmbas
endaga kaasa isegi saksa keele võhikud. Teine kuld läks
Hispaaniasse filmi “Varjudest välja” eest, mis viis vaatajad
majapidaja varjatud hingeellu. Kolmas kuld viidi seekord Venemaale.
Joonisfilm “Mängime?” näitab, kuidas vihmauss püüab
täringumängu abil pääseda kalamehe õngekonksu
otsast.
Lisaks kolmele kullale jagati veel kuus hõbeme
dalit ja kolmteist pronksi. Rohkearvuline medalite hulk kuulub “UNICA”
festivali paljude iseärasuste juurde. Nimelt valib ?ürii avalikku
lõpp vooru 40 filmi, mille hulka jõudis ka meie teletähe
Piret Ta nilovi koolitöö “Primavera”. Muuseas, teoreetiliselt
võivad lõppvoorus kõik 40 võita kuldmedali!
Eestisse seekord medalit ei tulnud, kuid see-eest
kiideti Eesti filmiprogrammi ohtralt üldisel avatud filmidiskussioonil,
millest võisid osa võtta kõik soovijad. Nähtu
kohta avaldati oma arvamust ja mõjutati seeläbi ka ?ürii
otsust. Hinnati Eesti filmide (eriti Tõnu Aru “Põhjamaade
prelüüd”) liigse sõnavahuta loo jutustavust, mis vastab
põhja maiselt delikaatsele loomusele.
Omaette elamus on “UNICA-l” maailma minutifilmide
võistlus, kus ?üriiks on publik. Seekord registreeriti 29 osavõtjat,
kuid eraldiseisev kinnine ?ürii valis eelhääletusel välja
vaid 16 võistlejat. Mitu maad avaldas sellise tegutsemise vastu
ka protesti, kuid tulemusteta. Võistlejate vahel loositi välja
paarid ning pärast iga paari vaatamist tõusis iga saalis olija
vastavalt oma lemmikule püsti. Mõõduka enamusega võitis
Belgia film “Weg Ermee”, kus digitaalvideotehnikat ülistava jutu järel
ühe nupuvajutusega kõik kokku varises.
Miinuseks oli tänavuse “UNICA” puhul aga
kohalike soome autorite täielik põud. Soome filmiprogramm koosnes
vaid neljast teosest ning nende “Saimaa lootus” võitis isegi parima
loodusfilmi tiitli, kuid kohal ei olnud mitte ainustki kohalikku filmitegijat
peale peakorraldaja enda. Peamine põhjus oli kindlasti ülikallis
festivalipilet – 410 soome marka. Siinkohal täname Eesti Kultuur kapitali
toetuse eest, milleta olnuks võimatu Eesti esindatus.
Kuna “UNICA” on juba 68 aastat vana ning domi
neerivad nn. UNICA-veteranid, siis mõjus tänavu eriti positiivselt
erakordselt suur noorte autorite osavõtt. Eriti hiilgasid selles
vallas Eesti ja Argentina, kumbki viie noorega. Peale eelpool nimetatute
oli autoreid alla 26 eluaasta veel Austriast, Horvaatiast, Saksamaalt,
Hollandist ja Itaaliast. Noortele olid korraldajad välja mõelnud
sõbrunemisprogrammi muuseumi tuuri egiidi all, mis viis selleni,
et viimasel päeval oli uutest sõpratest lausa valus lahkuda.
Kuid aadressid on vahetatud ning neid võib jagada kõigi huvilistega.
Kuid iga lõpp on millegi uue algus ning
võib loota, et järgmisel aastal Hollandis, Roermondis “UNICA
2000” ajal on selle justkui ülemaailmse klubiga ühinevaid noori
filmitegijaid ja ka maid veelgi rohkem kohal. Ning kui keegi pole veel
mõelnud mitteprofessionaalse filmi tegemisele, siis on soo vitav
selles suunas tegevust alustada, sest juba ülejärgmisel aastal
tuleb kogu see põnev selts kond Eestisse.
Asko Kase
Valge Daam Haapsalus
26., 27. ja 28. augusti täiskuuöödel
kell 23. 30 etendub Haapsalu Piiskopilinnuses Randlase teatri õudne
kurbmäng ühes vaatuses “Taani Prints ja Valge Daam”.
Idee autorid on Ott Sandrak ja Hardi
Volmer, lavastaja Hardi Volmer, muusika Roald Jürlau,
kunstnik Omar Volmer ning tekst Villu Kangur ja Ilmar
Trull. Etenduse tegevus toimub 1560. aasta hilissuvel, kui 19aastane
alkohoolikust Taani prints Holsteini hertsog Magnus on otsustanud üha
enam maad võtva pidutsemise, prassimise ja hoo ramise vahele ka
kohut pidada. Nüüd on sel leks viimane aeg: “keskaegne õigusriik”
asendub lõpliku kaosega. Harju- ja Läänemaa talupoegade
mäs sujuhi sepp Väevaldi armastatu Epp (Valge Daam), keda süüdistatakse
nõiduses, leiab oma õnnetu otsa tuleriidal. Tagatipuks langeb
Haapsalu kalmukate ja peninukkide rünnaku kätte, kõik
tapetakse ja ühtlasi hävib Haapsalu linn. Sepp on ainuke, kellel
kesk paanikat õnnestub varjuda. Kroonikate põhjal hukatakse
ta elajalikult Kuressaares veidi hiljem pärast etenduse sündmusi.
Pileti hinnad on 100 krooni, lastele 50 krooni
(kuni 14 eluaastat), eelkooliealised tasuta. Piletite eelmüük
toimub kuni 22. augustini kõigis Neste bussijaamades üle eesti,
Haapsalu kultuuri keskuse kassas ja Haapsalu turismiinfo keskuses.
Indrek Pangsepp
Taanlanna õpetas eesti noori
dramaturge
9. – 15. augustini toimus Järvekülas
Võrumaal noor te- ja lasteteatrite ühenduse ASSITEJ draamakoolituse
suveseminar, kus õppejõuks oli taani teatriteadlane, näitekirjanik,
kriitik ja draamaõpetaja Jane Rasch.
Nädalasel seminaril õppis 11 osavõtjat
Jane Raschi juhtimisel tundma draamaloomingu teooriat ja praktikat, alates
näidendi materjali kogumisest kuni stsenaariumi kirjutamiseni. Projekti
algataja, näitleja ja lavastaja Katrin Nielsen ütles, et kursus
läheb nüüd edasi suurelt osalt iseseisva tööga,
põhirõhk jääb kirjutamisele. Taanlanna Jane Rasch
on draamakirjanikke välja õpetanud alates 90ndate algusest
nii Taanis, Rootsis kui Norras. Eestis oli ta õppejõuna esmakordselt.
Draamakoolituse esimene etapp toimus aprilli
kuus Tallinnas, kus õppejõuks oli läti dramaturg ja
lavastaja Lauris Gundars. Katrin Nielseni kinnitusel käivad praegu
läbirääkimised rootsi lasteteatriuuendaja ja lavastaja Suzanne
Osteniga, kes on lubanud Eestisse õppejõuks tulla järgmisel
kevadtalvel. “Siis on plaan teha kuuepäevane seminar, kus oleksid
koos nii lavastajad, näitlejad kui ka dramaturgid,” rääkis
Nielsen.
Draamakoolituse suveseminari toetasid Teater
og Dens i Norden, Taani Kultuuriinstituut ja Eesti Kultuuriministeerium.
Tiia Selli
Pootsi paepäevad
1. – 10. augustini olid Pärnumaal Pootsi
külas Non Grata ja Theodor Pooli Fondi eestvedamisel Pootsi paepäevad.
Idee algataja Ivo Ilmsalu loodab eesti külale
praeguse agraarpoliitika ja tõrksate külaelanike kiuste taas
hinge sisse puhuda. Orgita dolomiidist valmis Pootsis üheksa teost:
Margus
Sorge Tiitsmaa “Värav”, Andrus Joonase “Kus on su süütus”,
Taje Trossi “Finito”, Annika Udusalu “Form”, Merle Eirandi
“…”, Urmas Osula “Tootem”, Al Pald roki “Elefantiivne
trepifaal”, Rauno Teideri “Väi ke kate draal”, Pusa Torimi
“Imetaja” ja Han nes Paldroki “Kaater”. Üks tundmatuks jää
nud vana rokkar sai käe valgeks eemalseisval peremeheta kivil, mille
külaelanikud nimetasid “Magavaks prostituudiks”. Teosed jäävad
valdadesse koolimajade lähedusse, mõnda aega on neid võimalik
uudistada Pootsis Lao sadama teeotsas.
Kultuuriminister Signe Kivi rahuldas 12. augustil
Eesti Kontserdi direktori Enno Matti seni avalduse, milles Mattisen teatas,
et ei soovi sõlmida uut töölepingut alates 1. IX 1999.
a.
Teatavasti toimus käesoleva aasta märtsikuus
konkurss, mis oleks andnud võimaluse piken dada Enno Mattiseni töölepingut
veel kolmeks aastaks. Kultuuriminister määras Eesti Kont serdi
direktori ülesandeid täitma praeguse asedirektori Aivar Mäe.
Kultuuriministeerium korraldab lähiajal personaliotsingufirma abil
avaliku konkursi, leidmaks Eesti Kontserdile uut direktorit. Kandidaadid
peaksid selguma oktoobrikuu jooksul, uus direktor peaks ametisse astuma
1. XI 1999.
Signe Kivi kinnitas EFSi uue
nõukogu
Kultuuriminister Signe Kivi määras
esmaspäeval ametisse Eesti Filmi Sihtasutuse (EFS) uue nõukogu
koosseisus Karlo Funk (Eesti Filmiajakirjanike Ühing), Priit Hõbemägi
(Õhtulehe peatoimetaja), Linda Sade (kultuuriministeerium), Reet
Sokmann (Filmi- ja Videostuudiote Liit), Evi Zernant (rahandusministeerium),
Artur Talvik (Filmi- ja Videostuudiote Liit), Elo Tust (Eesti Kinoliit).
EFSi uue nõukogu määramisel
lähtus kultuuriminister põhimõttest, et esindatud oleksid
filmitöövõtjad, -andjad ja -ajakirjanikud, avalikkus ja
riigivõim. Ministri sõnul vallandas ta EFSi vana nõukogu
täies koos seisus, kuna nõukogul puudus selge stra teegiline
nägemus eesti filmikunsti ja kino arengust ning Priit Pärna juhitud
nõukogu keeldus oma istungil arutamast kultuuriministeeriumi ettepanekut
vabastada EFSi juhataja Jüri Tallinn, millega EFSi vana nõukogu
rikkus omaenda seadust.
Nahakunst tarbekunstimuuseumis
|
Rene Haljasmäe. 100 protsenti
pühad jäänused. |
13. augustil avati tarbekunstimuuseumis näitus
“Kammpäkk. Nahakunst”.
Näitus avab tavapärasest veidi erineva
vaatenurga nahakunstile, rännates ajas kaugele tagasi, toob nähtavale
unustatud arhailisuse ning selle kõrvale kontrastiks uue tänapäevase
nahakunsti, mille autorid on end teadlikult suhestanud oma eriala ajaloolise
pärandiga. Väljapandu hulgas leidub krokodillimuumia Vana-Egiptusest,
arheo loogide leitud kaunistustega kolme noa tupp Tallinnast Uuelt tänavalt,
luksuslik gemmi laegas XVIII sajandist, möödunud sajandi lõpu
reisikohv reid ja palju muud. Museaalset ja kaasaegset ühendab materjal
– nahk. “Iga nahapalakas on kandnud eneses ka üht varasemat elatud
elu. Naha tarbessevõtt on surnud/tapetud elusolendi sundtaassünd
inimese teenistusse. Iga nahatükk kätkeb eneses midagi metsikut,
saatuslikku, kurba. Me anname nahale võimaluse elada veel üht
uut elu, mille sisukus ja väärikus meist ära ripub” kirjutab
nahakunstnik Maarja Undusk näituse saatesõnas. Näitusel
on töid enam kui 30 nahakunstnikult ning museaalseid objekte Tallinna
Linnamuuseumi, Eesti Vabaõhumuuseumi, Eesti Ajaloomuuseumi, Eesti
Loodusloomuuseumi jmt. kogudest. Näitus on valminud koos töös
Eesti Nahakunstnike Liiduga, koostajateks Airi Ligi (tarbekunstimuuseum)
ja Maarja Undusk (Eesti Nahakunstnike Liit). Näituse on kujundanud
Lennart Mänd.
Sylvia Stuhri paberobjektid ja
joonistused
30. juulil avati Adamson-Ericu muuseumis saksa
kunstniku Sylvia Stuhri paberobjektide ja joonistuste näitus “boundless”.
1948. a. Hamburgis sündinud Sylvia Stuhr
elab ja töötab Grossensees, Schleswig-Holsteinis. Oma hariduse
on ta saanud Hannoveris ning kaasaegse kunstiteooria osas Hamburgi ülikoolis.
Kunstnik eelistab materjalina paberit ja terast. Tema omanäolisi paberskulptuure
on varem eksponeeritud Saksamaal, Poolas, Soomes, Jaapanis ja mõned
aastad tagasi ka Eestis Vaala galeriis. Adamson-Ericu muuseumis näitab
Stuhr paberist objekte ja joonistusi ajavahemikust 1996 – 1999. Sylvia
Stuhr mõtiskleb muutumise, teisenemise, kadumise protsessi üle
ja üritab sellele oma pildiliste ning skulpturaalsete tööde
kaudu vastuseid leida. Paberist modelleeritud ja mähitud objektid
vihjavad paatinale, mis näitab aja kulgu. Ta armastab punast – tule
ja vere, aga ka pimeduse ja surma tunnusvärvi ning töötab
selle värvinüanssidega: punane, pruun, inglise punane, roostepruun,
kaadmium, pruun ja puna ne muld. Kortsutatud ja mumifitseeritud pabernahk
meenutab tsivilisatsiooni kaduvaid unistusi ja püüdlusi nii minevikus
kui kaasajal. Kuhjatud kehaosad – paberist vormitud labajalgade ja käte
õõnsad kestad – näivad kasutatud massikaubana. Nende
visuaalsete struktuuride tajumine viib meid lähemale Sylvia Stuhri
enda käsitlusele ühiskonnast. Ehkki sotsiaalseid ideaale on võimatu
artefaktidesse vormida, jääb siiski lootus, et mingil määral
väljendub neis objektides püüe ideaalide, tasakaalu, reflektsiooni
ja rafineeritumate vahendite poole.
Ele Praks paljastab end Raatuses
16. augustil avati Tallinnas Raatuse galeriis
Ele Praksi näitus, mille väljakutsuv pealkiri kõlab mi
santrooplikult – “Kõik inimlik on mulle võõras”. Sellele
vaatamata tundub näitus tegelevat vägagi inimlike probleemidega.
Kunstniku huvi keskpunktiks on naise hirmud ja
kired, mis on paraku peidetud nii sügavasse hingenurka, et nende paljastamiseks
läks vaja kunsti analüütilist jõudu. Praksi installatsioon
kasutab oma arsenalis igasuguseid keeli, sh. ka kriitilist ja sotsiaalset:
esemed mõjuvad koodidena, mis on pakutud vaatajale šifreerida. Koodide
teatud stereotüüpsus kergendab ja raskendab üheaegselt seda
ülesannet, sest ühelt poolt pakub kunstnik üldaktsepteeritud
sümbolisüsteemi, teiselt aga hakkab selle süsteemi vastu.
Tundub loogiline, et valge linaga kaetud laua all võib peituda ka
midagi sünget ja hirmsat: siivutu pilt ihalusest ja selle allasurumisest
on tõstetud altari kõrgusele ning vastasseinal rippuvad katkised
punased sukkpüksid justkui viitavad pildil väljendatud idee teostamisele.
Ent alati on võimalik hoopis teistsugune käsitlus. Siin on
jäetud ruumi esemete ja vaataja suhtlemiseks, igaüks võib
sellesse koodide ritta lisada midagi isiklikku. Seega võib näitust
vaadelda ka psühholoogilises aspektis. Ele Praksi psühholoogilise
feminismi eesmärk on välja selgitada, kuidas on olla naine ajal,
mil oma tunnete väljendus ja selle tajumine on muutunud tõsiseks
probleemiks. Näitus on lahti 31. augustini.
Muru maalid Sebras
13. augustil avati Tartus Sebra galeriis Urmas
Muru näitus “ Huvitav, mis ta arvab minust? Kas ma olen ilus?”.
Urmas Muru näitus on omalaadne väljakutse
eesti maalile. Arhitektina töötav kunstnik eelistab teha oma
maalidest arhitektuuriomase täpse mõtlemisega narratiivseid
objekte. Väljendusvahendite lihtsus ja kujundite ühemõõtmelisus
aitavad sellele ainult kaasa. Seda enam, et kujutatul pole olulist tähtsust,
pigem tuleb näitust vaadata kui voolavat ruumi, mis kulgeb pildist
pilti. Tööde järjekord ja näituse kujundus ei mängi
eriti tähtsat rolli, tööde ümbertõstmisel muutuksid
vaid aktsendid, näituse üldine meeleolu aga jääb. Kuid
samal ajal on tähtis maalide jätkuv rida, sest eraldi sulguvad
nad iseenesesse ega tähenda midagi. Intrigeerivalt mõjuvad
piltide pealkirjad (“See taldrik maksab 19 krooni” – “Kas te ise ka usute
oma juttu?”). Kunstnik paistab olevat võtnud elust vabalt valitud
inimese, jätnud meelde ühe põnevalt kõlanud lause
ja otsinud sellele sobiva pildilise vaste. Võib tunduda, et kunstniku
eesmärk ongi vaid pinnapealne mäng, kuid lähi vaatlusel
tuleb välja, et mängu taga on hoo pis tõsisem nähtus
– meie elu.
Kadri Kangilaski ja Toomas Tõnissoo
näitus Linnagaleriis
13. augustil avati Tallinna Linnagaleriis
Kadri Kangilaski ja Toomas Tõnissoo näitus, mida võib
pidada kunstnike viimase aasta loomingu kokkuvõtteks.
Perspektiivika noore kunstnikupaari tunnusmärgiks
on kujunenud heinast olendid. Esimest korda ilmusid need nukutaolised tegelased
enda jaoks üsna võõrasse Tallinna Kunstihoone galerii
miljöösse eelmisel suvel. Talvel esitasid kunstnikud nende liigikaaslasi
Corki skulptuurivabriku territooriumil Iirimaal, kus ajakirjandus tõlgendas
seda aktsiooni kui eesti rahvakunsti traditsiooni taassündi. Kolmas
grupp olendeid on kogu suve veetnud Punkaharjus Soomes, populaarses Ret
retti näitusekeskuses. Praegusel näitusel meenutavad neid olendeid
fotod, heinalõhn ja kitsenev ruum. Näitus on lahti 29. augustini.
Puusümpoosionid Valgas ja
Sagadis
4. – 12. augustini peeti Valgas ja Sagadis
X rahvusvaheline puuskulptuuri sümpoosion “Puu ’99”. Selliseid sümpoosione
on läbi viidud Eestis juba üheksa aasta jooksul, neis on osalenud
sadakond inimest Eestist ja mujalt.
Kirju rahvusvahelist skulptorite gruppi kümnest
riigist ühendas skulptuuride valmistamisel kasutatav materjal – männipalk.
Seega omandas aktsioon kohe teatud majanduslik-sotsiaalse maigu. Puit on
ju valdav Eesti tuluallikas, ühtlasi ka tööhõivet
säilitav tooraine. Üks sümpoosioni korraldajatest Heiki
Kongi arvab, et puuskulptuur aitab omapärasel viisil määratleda
Eesti identiteeti ja suurendab lootust Eesti materiaalsesse tulevikku.
Üks võimalusi soodustada nii turismimajandust kui ka luua puitu
tootva, töötleva ja eksportiva riigi imagot on korraldada puusümpoosione,
mis laiendavad teavet Eestist kui metsarii gist. Kasutatav tooraine tingib
ka teose välisilme. Oli näha nii voolavaid pehmeid jooni, rahvakuns
tile lähedast jämedust ja lihtsust kui ka üksiku puupalgi
minimalistlikku esteetikat. Puidu kultuu ri line imago osutus väga
mitmekesiseks, sellele mängisid kaasa osalenud kunstnike erinevad
rahvuslikud traditsioonid. Sümpoosionist võtsid osa nii oma
ala kuulsad ja tunnustatud meistrid kui ka puunikerdusega tegelevad amatöörid.
Eestit esindasid Tiiu Kirsipuu, Hille Palm, Urmas Rauba,
Ormar Tamm jt. Loomulikult ei olnud selle ürituse eesmärk
tänapäeva kunstis uue sõna otsimine. Meie päevil
mõnevõrra marginaalseks muutunud puuskulptuur pakub huvi
juba sellega, et suuremõõtmelised üritused ei toimu
selles valdkonnas sugugi tihti.
Tagaukse kaudu
Üleskutse osalemiseks linnakultuuri festivali
raames 15. – 21. novembrini toimuval kunsti sündmusel “Backdoor Media
II”, “Fassaadid kodututele”.
1990ndate algupoole, mil Ida-Euroopas toi musid
tormilised muutused poliitilises paradigmas, kujunes Eestis välja
kohalikule meediakultuurile suhteliselt avatud keskkond. Mõnda aega
polnud poliitika kui tegevusala ja teadmiste valdkond üksnes elukutseliste
pärus maa. Kohalikus mõõtkavas toimivad osalusdemokraatia
algatused teostusid pea miselt meedia vahendusel või said meedias
alguse.
Nüüdseks, poliitilise olukorra stabiliseerudes,
on meedia muutunud struktuuriks, mille funktsiooniks on ühiskonna
fassaadi püstihoidmine, anonüümseks ehitiseks, mis esindab
korporatiivseid huve. Seeläbi, et erinevad institutsioonid on välja
töötanud üha selgemalt spetsialiseerumist nõudva
etiketi ja hierarhilise väärtustesüsteemi, on ligipääs
meediale muutunud rangelt valikuliseks. Tõe ja lõbu tootmine
meedias järgib ettekirjutuste mustrit. Poliitilist maastikku iseloomustab
suluseis, mis väljendub huvi rin gide ja võimupiiride parlamentaarses
jaotuses era kondade vahel. Riigi tasandil on hetkel poliitikas pooleli
paratamatuna määratletava ühisuse leidmine Euroopa Liidu
käitumiskoodeksiga. Osalusdemokraatiale omased kriitilised lähenemisviisid,
mis võimaldavad arutlusi ühis kondliku lepingu aluste üle
riigis – näiteks polee mikat rahandussüsteemi, välispoliitiliste
eesmärkide, rahvuslike ajalookontseptsioonide, riigikorra ning illegaalse
infolekke üle – näivad olevat majandusvõistluse ja libapoliitika
häma rate eesmärkide poolt täielikult neutraliseeritud.
Wanna play?
Aktivistil, kes vastab sellele küsimusele
jaa tavalt, tuleb mingil moel jääda akulturatsiooni väljale.
Kultuuri toimemustrite pidev muutumine on vajalik, et üha uuesti taastoota
ajutise vabaduse tsooni, agoraad, millel ka sinu sõp rade hääl
võiks kõikjale kosta. Vahetu osa lus demokraatia ruumi võivad
luua kunstnike teod, mis ühendavad eneses “rakendusliku propaganda”
traditsiooni ja tundlikkuse, mida võib leida jazzmuusiku improvisatsioonides.
Need aktsioo nid seavad kunstniku sisemise tasakaalu mee dia totalisaatori
kaalule. Üheks sündmuseks koondatuna saab neid esitada kui platvormi,
il ma et see ühelegi jäiki sisulisi või vormilisi nõu
deid seaks.
Sellised on lähteandmed, kui alustan järgmise
“Backdoor Media” kontseptsiooni ja ekspositsioonistrateegia väljatöötamist.
Wanna play?
Backdoor Media Productions
hanno@index.ee
|