VARIA
Romantikat Soomest ja Rootsist
Eesti Filharmoonia tänavuse kontserdisarja "Vox romanticum"
kolmas kava pakub Põhjamaade muusikat, juhatab Timo Nuoranne (Soome).
Kontsert antakse täna Pärnus, homme Tartus ja pühapäeval
Tallinnas.
Timo Nuoranne on Soome tuntuma segakoori Suomen Laulu kunstiline juht,
1997. aasta sügisest ka Soome Raadio kammerorkestri dirigent. Ka pianisti
ja kontratenorina tegutsenud Nuoranne on eesti koorijuhtidele tuttav Vigala
seminarlaagrist. "Vox romanticum’i" kava tutvustades loodab dirigent, et
see õpetab eestlasi "paremini mõistma soomlaseks ja rootslaseks
olemise sügavaimat olemust". Soome rahvusromantiline muusika on melanhoolse
alatooniga, mis kõige sügavamalt tunnetatav Toivo Kuula kooriloomingus.
Leevi Madetoja ja isegi Sibelius on selles kavas esindatud üsna heledates
toonides. Rootsi romantiline muusika on meeleolult veelgi kergem, leiab
Nuoranne. "Vox romanticum’i" viimast kava juhatab juunis Paul Hillier.
Heino Elleri muusikapreemiad
On kujunenud traditsioon tähistada professor Heino Elleri märtsikuist
sünnipäeva kontserdi- või mälestusõhtuga.
Tänavu seostub Elleri päev teist korda ka Elleri-nimelise muusikapreemia
väljaandmisega.
1998. aastal TMMi asutatud Elleri-nimeline muusikapreemia antakse kas
noorele heliloojale või teiste muusikaalade esindajale, kellel on
silmapaistvaid saavutusi Elleri loomingupärandi tutvustamisel. Esimeseks
laureaadiks sai aasta tagasi pianist ja muusikateadlane prof. Heljo
Sepp. 1998. aasta loominguliste saavutustega kandideerivad preemiale
heliloojad Helena Tulve ja Toomas Trass, muusikateadlane
Mart
Humal ning soome dirigent Juha Kangas. TMMi, Eesti Muusikaakadeemia
ja Eesti Heliloojate Liidu esindajaist koosnev komisjon teeb laureaadid
teatavaks pidulikul õhtupoolikul, mis toimub teatri- ja muusikamuuseumi
vastrenoveeritud
saalis 24. märtsil kell 16. Õhtu sisustavad H. Elleri
loominguga prof. H. Sepp ning Tallinna muusikakeskkooli ja muusikaakadeemia
noored viiuldajad. Pääs üritusele on vaba.
Alo Põldmäe
Est-Stein asutas aastapreemia
13. märtsil tähistas üks eesti suuremaid katusekive
tootvaid firmasid Est-Stein rahvusooperi talveaias kümnendat aastapäeva.
Rahvusooperit ja Est-Steini seob juba kolmandat aastat koostöö
Estonia maja renoveerimisel. Kümnenda tegevusaasta tähistamiseks
on Est-Stein asutanud kultuuripreemia (15 000 krooni), mis antakse estoonlasele,
kes on aasta jooksul silma paistnud kõrge kunstilise ja professionaalse
tasemega. Esimene preemia anti pidulikult üle Estonia kunstilisele
juhile ja peadirigendile Paul Mägile. Määramise tõukeks
sai tema töö A. Dargomõþski ooperi "Näkineid"
muusikalise juhi ja dirigendina. Pidulikku sära lisasid sündmusele
rahvusooperi solistid Margit Saulep ja Alar Haak.
Paavo Järvi New Yorgi Filharmoonias
Paavo Järvi tegi debüüdi maailmakuulsa New Yorgi
Filharmoonia Orkestri ees: kontserdid orkestri residentsis Lincoln Center’
Avery Fisher Hallis toimusid 11., 12. ja 13. märtsil.
Kavas olid ameerika sümfonisti Paul Crestoni, Bartóki ja
Brahmsi teosed. Kui noorem vend Kristjan juhatab New Yorgis juba aastaid
(viimati ka New York City Ballet’ etendusi trupi pidevama külalisdirigendina),
siis mööda maailma ringi rändav Paavo tegi kodulinna New
Yorgi debüüdi alles hiljuti Philadelphia Orchestraga. Paavo Järvi
kontserte New Yorgi Filharmoonias reklaamis oma rahvusvahelises kunstigiidis
ka ajaleht Financial Times.
Neeme Järvi käis koos Göteborgi Sümfoonikutega
avamas Rootsi kultuurinädalat Hiinas: esineti kolme kontserdiga (8.,
9., ja 11. III) Šanghais. Avakavas Šanghai uues 1800kohalises ooperimajas
olid rootsi helilooja Andres Hillborg, üks hiina autor ning Sibelius
(II sümfoonia); teise kontserdi sisustas Orffi "Carmina burana", kaasa
tegi koor Rootsist. Kolmandas kavas oli populaarseid meloodiaid, eeskätt
ansamblilt ABBA.
Priit Kuusk
Ettekandekoosolek Rein Laulu sünnipäevaks
Homme tähistab 60. sünnipäeva helilooja ja muusikateadlane
Rein Laul. Sünnilt tallinlane, on ta juba neli aastakümmet elanud
Neevalinnas. Praegu töötab Laul Peterburi konservatooriumi muusikateooria
kateedri professorina.
60. – 70. aastatel oli tema huvide keskmes dodekafooniline muusika
(kandidaadiväitekiri "Arnold Schönbergi stiil ja kompositsioonitehnika"),
1990. aastal kaitstud doktoriväitekiri keskendus aga temaatilise arenduse
probleemidele Viini klassikute ja Brahmsi loomingus. Rein Laul on juhendanud
kolme eesti aspiranti (Mart Humalat, Andres Punga ja Margus Pärtlast),
oma kirjutistega on ta aga meie muusikateooria ja -analüüsi traditsioone
kujundanud laiemaltki. Enamik Laulu muusikateoreetilisi töid on kirjutatud
vene keeles, kuid paljud neist on autori enese tõlkes jõudnud
ka eesti lugejani. Juubeliks annab kirjastus Ilmamaa "Eesti mõtteloo"
sarjas välja Rein Laulu esimese eestikeelse raamatu "Sissevaateid
muusikasse", mis koondab tema kolme viimase aastakümne tähtsamaid
artikleid. Rein Laul veedab juubelipäeva kolleegide ja sõprade
seltsis Tallinnas. Muusikaakadeemia ja Eesti Muusikateaduse Seltsi eestvedamisel
toimub 20. märtsil EMA Kaarli pst. 3 saalis algusega kell 10 muusikateooria
ja -analüüsi probleemidele pühendatud ettekandekoosolek.
Kavas on seitse ettekannet: Rein Laulu "Lugu algab viimasel hetkel
uuesti ja lõpeb hoopis teisiti (Beethoveni viimase klaverisonaadi
teisest osast)"; Mart Humala "Rondo Beethoveni sonaadist op. 53
– peateema ja selle järelmid"; Margus Pärtlase "Klassikaline
rondo ja "refrääni taasleidmise" tehnika"; Kerri Kotta "Gigue
Bachi Partitast D-duur kui oktavi ulatuses Uhrlinie’ga fuuga";
Andres Punga "Repriisi olemus ja rakendusvõimalused"; Mart
Humala "Kõigi intervallidega dodekafooniliste seeriate mittekanoonilised
transformatsioonid"; Mart Jaansoni "Horisontaal ja vertikaal Stravinski
ballaadis "Abraham ja Iisak"". Kell 17 kõlavad Tallinna raekojas
Rein Laulu klaveriteosed, esitajaks juubilari poeg Peeter Laul,
kes võitis mullusügisese klaverifestivali aegu Eesti publiku
hulgas rohkesti poolehoidjaid. Kontserdile järgneb raamatu "Sissevaateid
muusikasse" esitlus. Oodatud on kõik huvilised.
Margus Pärtlas
Noorte kolmas keelpillikonkurss
20. – 22. märtsini toimub Tallinnas III Eesti noorte keelpillimängijate
konkurss (ENKK), mis toimub üle aasta ja on jätk vahepealsetele
lastemuusikakoolide konkurssidele.
ENKK-l võivad osaleda noored muusikud kõigist Eesti õppeasutustest
enne muusikaakadeemiat. Kuna LMKdes ja keskastme muusikakoolides on palju
hiliseid alustajaid, pole vanuserühmad piiritletud vanuse, vaid klassi
või kursusega. Konkurss on ühevooruline, rühmades V –
VIII klass (kava ajaline maht kuni 10 min.), IX – X kl. või I –
II kursus (kuni 12 min.) ja XI – XII kl. või III – IV kursus (kuni
15 min.). Igal vanuserühmal on kohustuslik etüüd, ülejäänud
kava on vaba. Tänavune üritus tuleb õige ulatuslik: osavõtusoove
on laekunud 79. Arvukas (17 osavõtjat) on tšellistide meeskond,
kontrabassimängijaid on kaks ja vioolamängijaid üks. Viieliikmeline
zürii koosneb EMA õppejõududest. Konkurss leiab aset
Nõmme MKs järgmise ajakava alusel: 20. III kl. 9 registreerimine
ja loosimine; kl. 10 viiuli noorem rühm; kl. 17 tšello noorem rühm;
kl. 19 tšello vanem rühm. 21. III kl. 9.30 viiuli keskmine
rühm; kl. 13.30 viiuli vanem rühm ja vioola; kl. 17.45 tšello
keskmine rühm ja kontrabass. Konkurss lõpetatakse esmaspäeval,
22. märtsil Mustpeade Maja Olavi saalis kl. 12.
Lembi Mets
J. S. Bachi sünnipäevakontsert
21. märtsil kell 13 toimub järjekordne kontsertloeng klavessiinimuusika
ajaloost Adamson-Ericu muuseumis (Lühike jalg 3) alapealkirjaga J.
S. Bachi sünnipäevakontsert.
Sarja kuues kontsert on tervenisti pühendatud Bachi loomingule:
kuulata saab nii soolo- kui ka kammerteoseid mitme huvitava koosseisuga.
Lisaks seni sarjas esinenud EMA klavessinistidele (Marju Riisikamp, Irina
Zahharenkova, Reinut Tepp, Oksana Butsenko) osalevad seekord ka Anneli
Tanksimäe ja Britta Bauman. Tähtpäevakontserdil teevad kaasa
tuntud instrumentalistid Andrei Valigura (viiul), Katrina Räni
(sopran), Kalev Kuljus (oboe) ja Peeter Klaas (viola
da gamba). Ettekandele tulevad kolmehäälsed inventsioonid,
tokaata, kromaatiline fantaasia ja fuuga, kontsert kahele klavessiinile,
viiulisonaat ja aaria "Pulmakantaadist". Sarja kunstiline juht Imbi
Tarum annab vaadeldavast ajastust lühiülevaate ning kommenteerib
esitatavat. Kontserdi vaheajal võib nautida Adamson-Ericu muuseumi
väljapanekuid põhiekspositsioonis ja maalija Anne Parmasto
uudisloomingu näitust "Pastoraal".
"Suvesümfoonia" Põltsamaal
Põltsamaa linnavalitsus ja Eesti Kontsert andsid teada, et
neljandat suve järjest on Põltsamaa lossihoovis suur sümfooniakontsert:
21. augusti õhtul astub publiku ette ERSO Eri Klasi dirigeerimisel,
solistiks trompeti-Paganiniks ristitud Sergei Nakariakov.
Sedapuhku koosneb kava populaarsest sümfoonilisest muusikast Wagnerist
Johann Straussini. Erilist sära lisab eesti publikule veel tundmatu
22aastane Prantsusmaal elav trompetivirtuoos Sergei Nakariakov, kes ERSO
ees mängib trompetil Mendelssohni Viiulikontserti. Piletid hinnaga
100 kuni 400 krooni on müügil.
Webberi hitid Paldiskis
Eesti Kontsert ja Paldiski linnavalitsus esitlesid suvelõpu
suurüritust, 28. augusti (29ndal lisakontsert) muusikalikontserti
Paldiski endise sõjaväebaasi riviväljakul, kus Andrew
Lloyd Webberi hitte esitavad Londoni solistid (West End Company) Kim Criswell,
Deborah Myers, Graham Bickley, James Graeme, ERSO ja oratooriumikoor Richard
Balcombe’i juhatusel.
Kontserditelgis on 4140 kohta, piletid hinnaga 200 kuni 400 krooni
jõuavad vabamüüki 25. märtsil. Kontserdi eelarve
on 1, 73 miljonit, mis ei tule Eesti Kontserdi dotatsioonist. Kommertsüritus
peab siiski ots otsaga kokku tulema ja see on mõeldav tänu
pikale sponsorite reale.
Heidi Løvlundi mälestuskontsert
Eilsel Heidi Løvlundi mälestuskontserdil Vanalinna Muusikamajas
mängisid, laulsid ja meenutasid Heidit kolleeg Kjell Bitustøyl
Norrast ning mitmed sõbrad Eestist: Celia Roose, Krista ja Raivo
Sildoja, Sofia Joons, Tuule Kann, Jaak Johanson jt.
Heidi Løvlund suri selle aasta 21. jaanuaril raske haiguse tõttu.
Ta oli 37aastane, kuid jõudis siiski õige palju. Sündinud
Norras Bøs Telemarki maakonnas, perekonnas, kust pärines legendaarseid
pillimehi. Ta mängis, tundub, et kõiki pille, aga eelkõige
valdas ja õpetas norra hardangerviiulit, vilepilli ja rahvalaule.
Raudse eesriide mõranemisaegu aastal 1988 sattus Eestisse, huvitus
meie keelest, rahva- muusikast, mõtlemisest. Õppis aastatel
1988/89 Tallinnas pedagoogilises instituudis. Tõi norrakaid "Baltica"
ja Viljandi pärimusmuusika festivalidele ning organiseeris siitpoolt
mängijaid Norramaale. Oli tõesti üks Norra saadik, veel
enne kui tema kuningriik Tallinnas saatkonna uksed avas. Vapper ja rõõmus
inimene, üks neid varaseid omapäiseid muu-maailma saadikuid,
kes julgesid meid aidata ja aitasid meil julgeda. See elu sai sul üsna
järsk ja sügav, nagu see Nordfjord, mille kaldal viimaks elasid
ja kuhu mäeveerule sind maeti.
Jaak Johanson
Kandlemuusikapäevad Pärnus
4. – 7. märtsini olid Pärnus VI kandlemuusikapäevad.
Nelja päeva sisse mahtusid rahvakandle õppepäevad
(korraldas rahvakultuurikeskus), teoreetiline seminar ning rahvusvaheline
festival, kus esinesid Eesti, Läti, Leedu ja Soome professionaalsed
kanneldajad. Esindatud olid Vilniuse, Riia ja Helsingi muusikaakadeemia
ning Otsa-nimeline muusikakool, Tallinna muusikakool ja Vanalinna Muusikamaja.
Ainus neljast maast on Eesti, kus ei anta kõrgharidust rahvamuusika
alal. Meie esimene rahvamuusikamagister Ave Sillaots (akordion) on oma
kõrge kvalifikatsiooni saanud Vilniuse professorite käe all,
kanneldaja Kristi Mühling saab peatselt magistriks Sibeliuse akadeemias.
Els Roode on õppinud Lätis ja Tuule Kann Leedus. Leedu muusikaakadeemia
rektor on öelnud, et viimane eriala, mis rahapuuduse tõttu
peaks suletama, oleks rahvamuusika. Ka väliskülalised toob rektor
kõigepealt rahvamuusikute juurde, et näidata, mis on neil tõeliselt
oma ja eripärast, mida mujal maailmas ei ole. Kui selline arusaam
jõuaks kord meiegi muusikahariduse juhtideni! Nii seminar, õppepäevad
kui festival läksid korda. Tänu matemaatikust muusikaõpetaja
ja õpilasmaja direktori Tiit Ermi entusiasmile kohtutakse kahe aasta
pärast Pärnus, millest hakkab kujunema Eesti kandlemuusika pealinn.
Kandlefestivalide vaimne ema Els Roode on optimistlik, ehk astume uude
aastatuhadesse rahvamuusika erialaga muusikaakadeemias?
Anne-Malle Hallik
Põhjamaade näitlejad ja tantsijad Tallinnas
7. märtsil kohtusid Eesti Teatriliidus Soome, Rootsi, Taani,
Norra ja Islandi kutseliste näitlejate ja tantsijate ühenduste
esindajad Eesti Näitlejate Liidu ja Eesti Kutseliste Tantsijate Liidu
juhatusega.
Küsimuste ja vastuste risttules arutati kaks tundi organisatsioonide
ülesehitust ja töökorraldust. Külalised, kelle seas
oli ka Rahvusvahelise Näitlejate Liidu (IFA) juhte, huvitusid eriti
vabakutseliste probleemidest, liikmelisuse tingimustest, töölepingutest
ning kordus- ja miinimumtasudest. Meiepoolseid selgitusi andsid peamiselt
näitlejate liidu esimees Rein Oja ning tantsijate liidu esinaine
Aime Leis-Garancis ja juhatuse liige Mare Tommingas. Eesti
kultuuripoliitika nigelate lülidena valgustusid vabakutselisuse seaduse
puudumine ja riikliku sotsiaalkindlustuse nõrkus. Kõigele
vaatamata leidsid külalised, et meie näitlejail on tugev organisatsioon
ja taasasutamisest möödunud kuue aastaga on tehtud märgatavat
tööd, muljet avaldas eelmisel aastal sõlmitud kollektiivne
tervisekindlustus. Külaliste poolt pakutud õhtusöögil
kandus keskustelu juba laiemasse kultuuri- ja poliitikaringi, seda enam,
et tegu oli valimiste päevaga.
Enn Lillemets
Ooperitähe juubel
17. märtsil tähistas 75. sünnipäeva Vanemuise
kauane ooperisolist Lehte Mark.
Oma lavakarjääri jooksul on Lehte Mark esinenud enam kui
kuuekümnes rollis. Nende hulgas on suuri, dramaatiliste sopranite
tipprolle, aga ka meeldejäävaid karakterosi operettides ja muusikalides
ning sõnalavastusteski. Oma seni viimase rolli tegi Mark hoopis
Ülo Vilimaa lavastatud balleti "Prügikastilapsed" proloogis.
Lehte Mark on Vanemuise ooperi- ja operetisolist aastast 1957, esimene
roll oli Agathe Weberi "Nõidkütis". Sellele järgnes Juta
Aava "Vikerlastes", mis tänaseks kättesaadav ka CD vahendusel.
Edasi tuli mitmeid osi, mida võib pidada sopranite unelma- ja lemmikrollideks:
Fiordiligi (Mozarti "Cosi fan tutte"), Aida ja Amneris (Verdi "Aida"),
Santuzza (Mascagni "Talupoja au"), Naine (Poulenci "Inimhääl")
ning nimirollid Puccini "Toscas", Bizet’ "Carmenis", Cherubini "Medéas"
ja muidugi Tubina "Barbara von Tisenhusenis". Soovime õnne eesti
ooperikunsti grand old ladyle!
"Kiri ja raamat" EARis
14. aprillini saab Eesti Akadeemilises Raamatukogus vaadata näitust
"Kiri ja raamat", millega tähistatakse raamatu- ja kirjakunstniku
Paul Luhteini 90. sünnipäeva. Täna toimub EKA aulas konverents
"Paul Luhtein ja graafikaõpetus", kus ettekannetega esinevad Kaisa
Puustak, Enno Ootsing ja Vladimir Taiger.
Luhtein on 70 aastaga kujundanud rohkem kui pool tuhat raamatut, ligi
300 auaadressi, loonud arvukalt tarbe- ja vabagraafikat, avaldanud kirjakunstiuurimusi.
Juubilar on muu hulgas ka Riigivapi ja Valgetähe teenetemärgi
kavandi autor. Poole sajandi pikkuse pedagoogitöö jooksul on
prof. Paul Luhteini käe all kasvanud mitu põlvkonda Eesti graafikuid.
Juubelinäitusele EARis on kunstnik ise oma mitmekesise loomingu hulgast
valinud raamatu- ja kirjakunsti osa, sealhulgas ka kunstipärased bibliofiilsed
ja käsitsi kirjutatud raamatud. Sellel alal on ta teerajaja eesti
raamatukunstis. EARi ulatuslikul näitusel saab näha juubilari
ligi paarisada parimat raamatu- ja kirjakujundust, sealhulgas ka väsimatu
kunstniku viimaste aastate töid.
Sirje Lauring Vaska
Punkt on piiriks
4. aprillini on Tallinna Linnagaleriis avatud Raivo Kelomehe näitus
"tokyocity.ee".
Kuigi aeg on nähtamatu, väljendab seda ruum. Raivo Kelomehe
"tokyocity.ee" on tema sõnul pühendatud aja, kulu ja kestuse
suhtelisusele ning selle subjektiivsele tajule. Linnaruumi ja geograafilisi
piirkondi mõistame neile omistatavate tähenduste tõttu.
Need tekivad ajas, milles tegutsevad inimesed. Aeg ja ruum on kokku liidetud
tähenduste kaudu. Tähendusi mõistame kui lugusid, ajalugu
ja fakte. Kelomehe Tokyo-pildistikus näeme tähendustest vaesestatud
linnaruumi. Tokyot ilma jaapanliku kultuuri kohustusliku lisandita — kui
abstraktset mustrit, graafilist ja auditiivset faktuuri. Paralleelselt
Kelomehe projektiga Linnagaleriis on avatud internetilehekülg www.tokyocity.ee.
Arusaadava sõna "tokyocity" on kunstnik ühendanud Eesti domeeninimede
laiendiga ".ee". Selle teadliku ebakõlaga näib ta proovivat
kohast välja ulatuda, kaotada seotust füüsilise keskkonnaga.
Ja mis koht see "tokyocity.ee" ongi? Mitte-koht, kus piiriks on punkt sõnade
vahel, mis on täidetud viljatute arutlustega ajast. Videol, nagu CD-ROMil,
näeme abstraktseteks muutuvaid Tokyo vaateid, mis on kaadrid siselinna
raudteelt Yamanote Line. Need võiksid võetud olla ka mujal.
Teadmises neid kuuluvat müütilisele linnale märkame oma
ülesköetud ootusi purunevat vastu tähenduseta ja realistlikku
pildipinda. Kunstnik on kasutanud algmaterjali kui ainest oma mõtete
illustreerimiseks aja suhtelisusest ja selle kiiruse tajumise tingitusest
kohtade "omakiirusest". Ekspositsiooni kuuluvad CD-ROM, video ja internetiprojekt
moodustavad üksteist täiendava terviku, kõneldes samadest
asjadest, kasutades erinevat keelt.
Nelli Rohtvee
"Pühamu" Rotermanni soolalaos
16. märtsil avati Rotermanni soolalaos videonäitus "Pühamu"
(Peeter Linnap, Jasper Zoova, Tarvi Laamann, Aarne Maasik).
"Pühamu" nagu ka teiste transtsendentaalsete kategooriate tekkelugu
seostub nii ratsionaalsuse kriisiga kui ka vajadusega tunnetada maailma
metafüüsiliselt ja aruväliselt: nii sünnivad müstikad
ka tänapäeval. Infoajastu kõige maagilisem metafüüsiline
(abitus)tunne on informatsiooni puudumine. Teadusele ja meelelahutusele
rajatud kultuur otsib müstikat aga eeskätt iseenesest – eriti
oma nn. piirialadelt. XX sajandi lõpul on kõige markantsemaks
piirialaks osutunud kaoseteooria. Siiani ei tea me täpselt, kuidas
tekkis universum ja millised on kaose seaduspärasused – me ei tea
isegi seda, mis on gravitatsioon. Meie enesetunne hakkab kõikuma
ka siis, kui räägime ruumist loodusteaduslikus, mitte sotsiaalses
tähenduses. Installatsioon "Pühamu" lähtub üldtuntud
eetrimürast. Kui looduse algelement nr. 5 –, televisioon, on lõpetanud
masside teavitamise ja oma sihipärased mõttemaailma konstitueerivad
manipulatsioonid, jäävad kodused maailmavaateaknad juhtiva signaalita
ja hakkavad palendama nii iseenese "tühikäiku" kui maailmaruumi
kõikvõimalikke foonisignaale, mille summat oskame parimalgi
juhul nimetada vaid müraks. Kaos ja müra, mis on UR-kategooriad,
asuvad Korra ja Signaali taga ning tegelikult just tänu neile saab
võimalikuks kõikide inimteadvuse loodud kategooriate, struktuuride
ning hierarhiate defineerimine. Nii nagu kultuur võlgneb oma eksistentsi
loodusele, mees naisele, soe külmale jne., nõnda eksisteerib
ka kõik see, mida suudame kirjeldada vaid tänu sellele, mis
jääb ratio ulatusest väljapoole. Olles eeskätt vajadused,
ei lakka metafüüsika ja müstika iial olemast. Pigem vahetavad
nad kaasajastudes vaid vormi. "Pühamu" palendabki Kaose üht kaasaegset
ja eriti allusiooniderohket nägu.
Peeter Linnap
Arnold Akbergi maalid Tartus
17. märtsil avati Tartu Kunstimuuseumi Kivisilla pildigaleriis
Arnold Akbergi maalinäitus.
Akberg on eesti maalikunstis erandlik isiksus. 1894. a. sündinud
kunstniku looming ulatub üle väga pika aja (1920. – 1980. aastateni),
jäädes kindlaks konstruktivismile ja kubismile. Akberg oli 1923.
a. loodud Eesti Kunstnike Rühma üks juhtfiguure. Rühma liikmed
propageerisid vaid kubismi/konstruktivismi. 1930ndate aastate lõpul
pöördub Akberg realistlikuma maalilaadi poole, 1940ndatel vaikib
hoopis. Erilise tähtsuse ja kõlapinnaga olid aga tema 60ndatel
– 70ndatel loodud, taas geomeetrilise, nüüd peaaegu et abstraktsiooniga
täidetud pildid, mis avaldasid suurt mõju tolleaegsele geometristide
põlvkonnale. Käesolev väike väljapanek esitab paremiku
tema 1920ndatel aastatel valminud äärmiselt värvi- ja vormipeentest
maalidest ning kõrvutab neid 1970. – 80. aastatel valminutega. Omapärane
võimalus jälgida ühe idee transformatsiooni ajas.
Ene Luik-Mudisti maalid
12. märtsil avati Kastellaanimaja galeriis Ene Luik-Mudisti
maalinäitus "Venus ja Aphrodite".
Ene Luik-Mudist (s. 1959) on esitanud väikese kollektsiooni peaaegu
monokroomseid sümbolistlikke maale. Näiliselt antiikmütoloogiale
viitavad süzeed peegeldavad kunstniku enda igavesi küsimusi.
Kuivõrd võimalik on kunstniku ja naise olemine maailmas,
mis omaks võetud kui lõputute näivuste eksistents. Kuivõrd
võimalik on maalikunst kui kujutluste ja tähenduste väljendusviis.
Näitus on lahti 5. aprillini.
Autoriraamatu näitus
12. märtsil avati rahvusraamatukogu peanäitusesaalis näitus
"Tarvilik raamat".
Nahakunstnike Liidu korraldatud näitusel esineb ligi 30 kunstnikku,
pakkudes vastust küsimusele, milline raamat just kellelegi tarvilik
on. Tööd jagunevad põhiliselt kahte lehte – esiteks traditsiooniline
kvaliteetne nahkköide, kus põhitähelepanu on köitetehnilisel
täiuslikkusel (Ruuda Maarand, Ivi Laas, Luule Maar) või
kaanekompositsioonil (Urmas Orgusaar, Mall Mets, Tiiu Tulev) ja
teiseks ideeotsingulised tööd, kus pakutakse vastuseid küsimusele
raamatu tarvilikkusest mängulisemal moel, kasutades materjalina pigem
paberit, kilet, lõuendit (Tiina Piisang, Sirje Kriisa, Maarja
Undusk, Rene Haljasmäe, Irmeli Vaher), aga ka kasvõi kruupe
ja kaerahelbeid (Pille Kivihall). Nii ühendab näitus kahte
küll vastandlikku, ent siiski ka tihedalt teineteisega seotud pürgimust
meie praeguses nahakunstis.
Maarja Undusk
Ferromenaalne 2
Täna kell 17 avatakse kunstiakadeemia galeriis EKA metallikunsti
osakonna 75. tegevusaastale pühendatud näitus "Ferromenaalne
2".
Tegemist on satelliitnäitusega näitusele "Ferromenaalne",
mis toimub Kunstihoone galeriis. Väljapanek peegeldab eelkõige
metallikunsti osakonna äsja lõpetanute ja seal õppivate
üliõpilaste loomingut. Näitus on lahti 4. aprillini.
Rakvere galerii sai aastaseks
Rakvere galerii tähistab oma esimest sünnipäeva näitusega
"Nähtud tööd", kus eksponeeritakse teoseid, mida galeriis
aasta jooksul näitusega esinenud kunstnikud on galeriile kinkinud
või üüri tasuks annetanud.
Näitus on järjekorras kahekümne neljas ja võtab
kokku aasta jooksul tehtu. "Igast näitusest on üleval üks
töö, mis kokku moodustavad terviku," on galerii kuraator Riho
Hütt rahul tekkinud kollektsiooniga. "Me tahame haarata kunsti
mõistet pisut laiemalt. Aastaga on see eesmärk ka saavutatud."
Virulastele on näidatud eripalgelist kunsti, alates Virge Jõekalda
ja Jule Käeni graafikast ning lõpetades klaasikunsti ja Liina
Siibi fotoprojektiga, mis tekitas huvi ka pealinna kunstitundjais. Galeriis
oli vaadata ka Priit Verlini poleemikat tekitanud "1 tool".
Inna Grünfeldt
Ellen Kolk ja Hermes Sarapuu Sambas
27. märtsini on Sambas avatud Ellen Kolgi ja Hermes Sarapuu
ühisnäitus "Kontrast".
"Kontrast" on ema Ellen Kolgi ja poja Hermes Sarapuu esimene ühine
näitus. Autoreid seob ehtsa materjali lembus (marmor, pronks, õlimaal),
klassikaline lähenemine vormile, koloriidile ja üldkehtivatele
normidele. Ellen Kolgi üheks väljenduslikuks põhielemendiks
on naine-neitsi, mille kaudu vormub mõõdukalt poeetiline
ja looduslähedane elutunnetus vormideks pluralistliku ajastu vormituses,
postitades nii sõnumi ilust, unistuslikkusest, harmooniast kohatu
ajastu nägelustesse, mille kuub on juba ammu kaotanud ideaalse väljanägemise.
Klassikalist maalilist kvaliteeti väljendavad ka Hermes Sarapuu goyalikud
pildid. Kuid Goya nägemuslikkuse asemel on kindlaloomulisem objekt
või napi lavastuslikkusega situatsioon. Pruunikas-rohekas-hallide
toonidega koloriit ja töödes väljenduvad inimlikud seosed
vägevamate jõududega viitavad võimalikule lähedusele
Anselm Kieferi kunstiga, kuigi emotsionaalselt teisel lainepikkusel. Näitus
mõjub külaskäiguna muusade majja.
Kreg A-Kristring
Tõnu Talivee filmifotod Kinomajas
Aprilli keskpaigani on Tallinna Kinomajas vaadata Tõnu Talivee
66 fotot, millel kujutatu seondub praegu kinos Sõprus linastuva
Valentin Kuigi mängufilmiga "Lurjus".
Tõnu Talivee (s. 1951) oli "Lurjuse" võtetel fotograafiks.
Kokku tegi ta üle 600 pildi, millest valis kümnendiku näitusele
"Kaamera ees ja kaamera taga". Iga fotograafi unistus on mõistagi
hea ja õige momendi tabamine. Jäädvustusi on nii filmist
kui selle tegemisest, filmitöö köögipoolelt. Pildid
on näitusel esitatud paarikaupa, sobivuse järgi. Kaks pilti koos
loovad enamasti mingeid uusi seoseid, tekitavad assotsiatsioone. Või
siis esitab üks piltidest filmis toimuvat ja teine peaaegu samal hetkel
võtteplatsil juhtunut. Tõnu Talivee kokkupuude fotograafiaga
algas juba kooliajal. Huvi süvenes tööleasumisega Tallinnfilmi
nukufilmi. 1973. aastast töötas ta seal täpselt veerand
sajandit, algul assistendina ja hiljem operaatorina. Ta jõudis üles
võtta ligemale 50 filmi. Praegu on Talivee teist aastat vabakutseline.
Esimene suurem ülesastumine oma fotodega oli 13 aastat tagasi Tantsutares
Tallinfilmi sürrealistide rühmanäitusel. Praegune on tema
kuues isiknäitus, kõik toimunud Kinomajas. Talivee armastab
pildistada loodust. Nii on ta esitanud oma näitustel fotosid Norrast,
Prantsusmaalt, Osmussaarelt. Talivee seni viimane suurem töö
oli fotograafina Peeter Simmi lühifilmi "Aida" võtetel. Simmi
film kuulub ühe novellina Balti riikide ühisesse filmiprojekti.
Kõik kolm reþissööri lähtusid klassikalistest
dramaatilistest armastuslugudest. Ilmselt paneb Talivee ka selle materjali
põhjal õige varsti püsti näituse.
Sulev Teinemaa
|