Raimo Kangro - rütmist
viidud
Et Raimo Kangro sai just Boccaccio “Dekameroni”
ainelise ooperiga “Imelugu” aastal 1974 laiemale avalikkusele tuttavaks,
on ühest küljest ilmselt juhus. Aga ehk ka mitte, kui mõelda,
et tol ajal klaariks saanud muusikaline “psühhogramm” rändab
siiani teosest teosesse, näidates erinevaid tahke.
Iga autoristiil saab lõpuks “psühhogrammiks”
– tihendatud, üldistatud tähendusrikkaks vormiks kuulaja meeltes.
Iga helilooja kirjutab muusikasse jäävaid kõlavorme, sümboolikat
ja elutoonust, mille võimusest ei pääse, nagu pole võimalik
vabaneda sõrmejälgedest.
Raimo Kangro on üks püsivama stilistikaga
eesti helilooja. Tema kõlamaailm on ergav, pisut rebitud kontuuridega,
rütmist viidud. Esmapilgul ei taha see hästi mahtuda eesti muusika
leigelt lüürilisse, melanhoolsesse, kainelt asjalikku või
hoopistükkis morbiidsesse üldkõlasse.
Kangro muusika vastujõududest tekkiv elutoonus
on vägev ja spontaanne. Pulseeriv liikumine, nagu jooks kõrgplatool,
ergav valgus pea kohal. Mõnikord paneb too lõõskav
erepunane, too rütmist viidud olek igatsema varjulisemate kohtade,
pimeduse ja vaikuse järele. Aga see oleks siis üks teine helilooja.
Kaos ja kellavärk
Kangro muusikat on muu seas seostatud ka neoklassitsismiga
– autoritaarse meetrumi, kontserdiťanri eelistuse, mõnede vormitunnuste
pärast. Seda karget “-ismi” on eesti muusikas millegipärast eelistatud.
Ehk seepärast, et klassitsism oli kindel värk, ratsionaalne,
esteetiliselt etableerunud ja ideoloogiliselt enam-vähem steriilne
ka. Vana asi ju. Ehk siis ka neoklassitsism. Selles stiilis ringlevad laenatud
vormelid ja meetrum võivad kaitsva maski moodustada ja erinevaid
rolle lubada, sinna taha annab personaalsustki peita. Eestlasele ehk istubki
mask?
Kangro puhul on siiski kahtlane “taga olemisest”
rääkida. Tema muusika kõlapilt on nii kohal, nii võimukas,
nii varjamatult ja avalikult meeli ründamas kui üldse võimalik.
Kus siin veel neoklassitsism ja jaheirooniline mimikri?
Lisaks on võimuka meetrumi varjus paras
kaos valitsemas, range raamistiku sees toimub ettearvamatuid, orgaanilisi
protsesse. Sünkoobid, liitmeetrumid, põkkuvad meetrumid – lõhutud,
katkestatud, narritud, häiritud korrapära. Meloodika – ülisuure
ulatusega, veidralt liigendatud, määratu inertsijõuga
hüplikud fraasid. Ka kõlamise ruumimaht on enamasti suur, kõrvutamatut
kõrvuti pakkuv, servast serva, mõnikord üle serva valguv:
vaid hetketi hapraks ja peenetundlikuks taanduv, – et siis jälle täiskõlaks
plahvatada. Kangro muu sikas vilksatav lüürikagi kipub eeterlik,
kosmiline või siis pisut nihestatud olema.
Rütmijõnksud, hüplik meloodika
ja segatud tämbrivärvid tekitavad omajagu määramatust.
Meetrum, kordused ja varieerimistehnika aga on nagu korda hoidev ja piitsutav
superego, nagu automaatpiloot, mis laseb küll aeg-ajalt kont rolli
käest, aga taastab selle igal juhul ja alati.
Miskitmoodi siis Kangro hoopis ja enamasti põlgab
ära tavapärase, meeltele kohase (neo)klassitsistliku iluvormi.
Tasakaalustatud, kultuurset, ontlikku, inimlikku ťesti annab tema kujundikeelest
otsida. Aga kokkuvõttes on kaos ja kellavärk võrdselt
vägevad.
Masina hääl
Kangro meloodiakäikude järgi võib
öelda, et ta on läbinisti instrumentaalne helilooja. Kuigi, sõnadeta
muusikat on ta ehk vaid natukene enam kirjutanud. Neli sümfoonianimelist
teost. Muud orkestrimuusikat ja kammerteoseid. Hulga kont serte: kahe klaveri
tandemile (3), flöödile, viiulile, klaverile (2), fagotile, kitarrile
ja tšellole, kahele klarnetile.
Kangro on kirjutanud ka mitu ooperit ning kantaati,
kooriteoseid ja laule, ometi tundub, et tema stiil ei ole intonatsioonikeskne
– väga tundliku vokaalse algupäraga. Kõlavärv ja
-toonus, rütmifaktuur ja üldkontuur räägivad intoneerimisvarjunditest
üle. Esitusprobleemidki ja -finessid tulevadki eelkõige siit,
rütmipildi dünaamikast. Sel viisil on Kangro muusika otsekui
juba paberil lõpetatud ja valmis, ei otsiskle müstilist uuestikehastumist
kõlas, nagu mõni teine, ülisensuaalne autoristiil. Rütmimasina
hääl on üle kõige ja paneb kõik paika.
Ju see hääl nii mõeldud ongi
– kujundi südamena tuksuma. Jõuliselt rütmiseeritud, lööktehnikas
klaveripartii enamasti ei ole määratudki tegelema intoneerimise
nüanssidega. Nagu täiskõlas klastrimeloodiadki – üksikheli
ja ühehäälne joonis sulandub niikuinii kopsakasse kogukõlasse,
mass, värv ja intensiivsus räägivad. Näib, et “intoneerimine”
üldse on liigintiimne, liigromantiline toiming neile, kel midagi matkivate,
neostiilidega tegemist.
Kangro on üht teerada omal moel jätkanud.
Rütmistiihia on Stravinskist alates XX sajandi muusikas valitsenud,
meloodilist intonatsiooni allutades, rohkem või vähem kõrvale
tõrjudes: hüpnootiline sillerdamine algminimalismi mustrites;
karmraske masinavärk postminimalismi töödes (Andries sen);
Sergei Prokofjevi urbanistlikud rütmid ja Carl Orffi ülesklopitud
massiekstaas; ülesäratatud ja kultuuristatud folkloor (Tormis);
ameerika crossover-avangard, milles akadeemiline avangard, dťäss
ja eksootilised maailmamuusika rütmid kohtuvad popi- ja rockmuusikarütmidega.
Maailmgi on rütmist viidud. Kangro idioom on selles selts konnas üsna
oma nägu, laenusid ja inspiratsiooni ühte sulatav.
Inimese hääl
Üks asi on, kui rütmideemon muusikainstrumente
pidi käib. Ooperis saab meetrum, protsesse suunav ülimus, elusate
olevustega kokku. Teada on, et elus inimene võib igasuguste korrastavate
jõudude poolt väga piinatud saada. Kangro ooperis “Ohver” (1978
– 81) on näha ja kuulda, kuidas sotsiaalne roll inimest vormib, suunab
ja pigistab. (Ja muusikas – rütmi jõud vokaalfraasi). “Imeloos”
jälle õnnestavad ja kiusavad lihalikud instinktid surelikku.
Deemonlikud, vältimatud jõud mõlemad. Inimene, ühiskondlik
ja bioloogiline loom, ei pääse nende käest.
Maskitagused olevused küll, aga lüüriline
kangelane, täisküps humanistlik persoon, ei anna ennast Kangro
töödes eriti kätte. Ja kui annabki, siis on too tinglik
ja tabamatu persoon sagedasti kuidagi lihtsameelne, infantiilne või
algeline.
Näiteks sümfoonia on selline ťanr,
kus humanistlik persoon ringi liigub ja sellest suur tähendus sünnib.
Kangro pealkirjastab oma esimese sümfoonia “Lihtne sümfoonia”
(1976). Järgmine saab nimeks “Sinfonia sincera”, (“Avameelne sümfoonia”,
1986) ja selle nelja osa kujundid haaravad sõnast: I “Persona sincera”
(avameelne inimene), II “Dolore sincero” (siiras mure), III “Sincera gioia
della vita” (puhas elurõõm), IV “Alla sincerona” (lihtsalt
niisama). Veel on Kangro kirja pannud “Tuuru tubasümfoonia” (1985;
koos Andres Valkoneniga) ning hiljuti “Clicking Symphony” (“Plõksuva
sümfoonia”) mandoliini- ja tsitriorkestrile. Sõna mäng
pealkirjades, vormi- ja muidumäng kujundis ning kontseptsiooni ehk
Suurt Tähendust ei paista silma ega kosta kõrvagi. Muusika
on lihtsalt niisama, omaette, tähtis.
Kangro muusikas vilksatab maskipersoone, juhuslikke
ilmeid ja ťeste. Elus ja surnud klassikuidki tuleb ette. Muusikaliste portreede
sarja erinevatele koosseisudele (Displays) alustas Kangro 1991. aastal
Steve Reichi ja Mozartiga, viimati (Display VIII, 1996) oli Schuberti varju
näha. Peab tunnistama, et ajaloolistest persoonidest on vähe
järele jäänud: autoristiil on selle ära seedinud nagu
lihasööja taim. Tuleb välja, et stiil on Kangrole nagu toit
ja inimene – pigem roll või mask kui tema ise.
Uuemal ajal muidugi öeldakse, et “ise” on
fiktsioon – hunnik narratiive, mis loobki personaalsuse, toob õnne
ja valu kaasa. Kangro mängib suure mõnuga läbi ühe
hääbuva narratiivi – ja Karl August Hermanni laulumäng “Uku
ja Vanemuine” (1907/1998) saab uue kuue ning tänapäevase parafraasi
nimega “Uku ja Ecu” (1988). Selles kõlavad kaunisti vähemasti
ühe Suure Tähenduse leitmotiivid: sillerdav õnn, kõrge
kuulutus, otsustav kinnitus, kindel värk ja need teised.
Teekond särgi vahele
Kui ajaloo ilu, kui metafüüsiline õnn
ja valu on koist ja roos test rikutud, mis siis jääb? Siis annab
rütm, kehamehaanika füüsilise enesekinnituse. Ja karnevalimask
teeb vabaks, loob sotsiaalse ning psühholoogilise turvatunde. Ürgne
maski mäng ja keharütmid toidavad üha populaarmuusikat –
ja lähevad aeg-ajalt kaotsi professionaalmuusika kõlakeeru
kustes. Inimkeha ja looduse rütmid on ühtsed rahva laulu deski.
Nii ei ole ime, et Raimo Kangro muusikat on selle instru mentaalsest tihedusest
hoolimata seostatud ka eesti rahvamuusikaga.
Rahvale ehk publikule tuli Kangro muusika kohe
alguses lähedale. Tuli koos beat- ja rockirütmidega
ning märksa varem, kui üleilmne kultuuridemokraatia väljakutele
valgus. Demokraatlik, öeldi sel ajal. See oli hea, ja elitaarsus ehk
helikunsti üksildumine oli paha. Praegu on umbes samuti, aga nüüd
öeldakse kiituseks publikusõbralik, piiride ületamine,
alternatiivne ja crossover.
Neid, kes publikule ehk rahvale lähedale
tahavad saada, on tänapäeval hästi palju. Tekib küsimus,
kui lähedale peaks saama. Kas särgi vahele? Rokirütmide
ja “Dekameroni” peale mõeldes peab arvama, et Kangrol on olnud kõik
eeldused särgi vahele saada. Demose ehk publiku peale mõeldes
peaks arvesse võtma, et see on natuke ohtlik. Lähed liialt
lähedale – kaotad identiteedi.
Et tõesti hästi lähedale saada,
selleks peaks Kangro natukene ilusam, armsam ja tsiviliseeritum olema.
Või siis peaksid groteskse rütmimöllu seest mõned
kaunid meloodia käänud, mõned rahvahulkadele armsad või
masse erutavad sümbolid kätte paistma. Aga ei paista eriti. Tuleb
tunnistada, et teel särgi vahele jäi Kangro kunagi varasemal
ajal poolele teele seisma.
Karneval ja moraaliõpetus
Ei saa kuidagi arvata, et Kangro muusika impulsiivne
ja ekstsentriline energiavoog on mingi normaalne eesti muusika. Pigem ikka
nagu pidu, palagan, karneval või ekstaatiline ri tuaal – enamasti
ülevoolava elutoonusega seisundid. Mõnikord omandavad need
ohtliku purustusjõu või kõnnivad selle piiri peal.
Tekib küsimus, mida see kõik tähendab. Kuidagipidi, mingis
vormis, vastupanemisest hoolimata tuleb igal loovisikul see lõpuks
ikkagi üles tunnistada. Et mida tähendab ja kuidas peaks üldse
suhtuma. Enamasti räägivad komponistid sellest kõigest
väga täpselt ja põhjalikult muusika abil, mõnikord
sõna abilgi.
Kuigi karnevalil ei tohiks moraaliõpetusega
justkui üldse midagi pistmist olla, kirjutas Raimo Kangro 1977. aastal
oratooriumi “Credo” Arvi Siia ja “Kommunismiehitaja moraalikoodeksi” tekstile.
Kommunismiehitaja moraalikoodeks on range, kuid ilus kristlik dokument
– nagu kümme käskugi, kui eraldi võtta. Sina ei pea mitte,
sina pead, ja inimene on inimesele – öeldakse seal nagu Piibliski.
Maitseasi, aga ka kommunism on üsna kena utoopia, samuti eraldi võttes.
Nagu kardetavasti taevariikki. Utoopiate pärast on paraku palju inimesi
hukka saanud. 1989. aastal kirjutas Raimo Kangro “Missa süütult
hukkunud eestlastele” (Leelo Tungla tekst). 1975. aastal kirjutas Kangro
kantaadi “Au võitjaile”. See on universaalne. Võitjad on
alati ja tänagi au sees. Usu ja tähendamise kohta on siis erinevaid
variante.
Kõige ilusam ja siiram on Kangro eluusk.
“Mina rõõmustan, et armastan sind, naine, et sina armastad
mind, et meil on lapsed ja et me ükskord sureme,” ütleb autor
kantaadis “Gaudeo” (1987) Leelo Tungla suu läbi. Ei kannatusekultust
ega lunastuselootust. Vaid tähistaevas sillerdab ja eluiha on paganlikult
suur surma läheduse pärast.
|