1950. aastate põlvkond pole kadunud!
Professor Toomas Liival pole mitme ametikoha tõttu nähtavasti
mahti jäänud pilku heita memuaariraamatusse "Unistuste purunemise
aastad", mille üheks ülesandeks on olnud valgustada 1950. aastate
kirjandusliku põlvkonna iseloomu ja avalikkuse ette astumist. Seetõttu
Sirbis 4. XII 1998 avaldatud juubelikirjutises jääb ta kimpu
kirjanduslike generatsioonide määratlemisel, arvates, et kassettväljaande
"Noored autorid" (1962 -- 1967) moodustavad ühe põlvkonna sulemehed.
1955. a. uuesti loodud Noorte Autorite Koondis (NAK) püüdis
kõrvale hoida Kirjanike Liidu juhatuse poolt peale surutud komparteiliste
juhtnööride täitmisest ning seetõttu KL IV kongressil
1958. a. üritati NAKi keterlikku suunda muuta ning sõimati
mitmes käändes selle juhtkonda eesotsas Jaan Krossi ja Oskar
Kruusiga. Peale muude tõkkeabinõude võeti minu käest
ära noorte almanahhi "Võitlev sõna" VI köite peaaegu
valmis käsikiri ega lastud seda avaldada. Kuid Nikita Hrutovi sulailma
aegu olid noored kirjamehed saanud julgust ega tahtnud leppida sahtlisse
kirjutamisega. Suletud almanahhi asemel loodi kasettväljaanne, kus
üksteise toel said ilmuda üpris õhukesed luulevihikud,
mida kirjastus muidu poleks söendanud välja anda.
Tollal ei osanud keegi ette näha kassettväljaande kirjandusloolist
rolli ega üritatud sellest teha 1960. aastate põlvkonna häälekandjat.
Autorite valimine sinna toimus täiesti juhuslikus järjekorras,
sõltudes esmajoones nende küpsemise kiirusest. Näiteks
1960. aasta luuleseminaril tutvustasid end meeldejäävalt kolm
Tartu tudengit P.-E. Rummo, J. Kaplinski ja A. Ehin, kuid oma värsivihikutega
sattusid nad kolme erinevasse kassetti. Kirjanike Liidu juhtkond püüdis
ka kassettväljaande tegemisse sekkuda: näiteks ei lastud teises
kassetis avaldada Juhan Saare ja Selma Loorentsi värsivihikuid. Enn
Vetemaal ja Linda Ruudil oli aga kirjutatud alles nii vähe luuletusi,
et vaevu sai värsivihiku kokku seada. Sass Suumanil selle vastu leidus
sahtlis palju küpseid luuletusi, kuid ta polnud söandanud end
Tallinnas kuidagi tutvustada ning jäi seetõttu oma debüüdiga
hiljaks.
Nii kujunes kasseti autorite ring tõepoolest liiga laiaks ning
sinna sattus ka 1950. aastate põlvkonna luuletajaid (Sass Suuman,
Linda Ruud ja Helgi Muller). Kahe generatsiooni noorluuletajad esinesid
sõbralikult kõrvuti, kuid täpsemas kirjandusloolises
käsitluses on siiski vaja nende vahel vahet teha.
Aastail 1927 -- 1933 sündinud põlvkonnal oli isiklikke
mälestusi Eesti Vabariigist ning sellel baseerus nende looming ja
maailmavaade. Nad ei tahtnud astuda komsomoli ega komparteisse (välja
arvatud Punaarmees teeninud noormehed). 1936 -- 1947 sündinud 1960.
aastate põlvkond sai Eesti Vabariigi oludega tuttavaks palju vaevalisemalt
ja lünklikumalt, esmajoones vanemate vestluste kaudu. Komsomoliorganisatsioon
tundus 1960. aastate generatsioonile juba loomuliku tegevusareenina. Luuleuuenduse
teostasid esmajoones ja viisid lõpule 1960. aastate poeedid, kuid
seda alustasid 1950ndate autorid ja suuresti hilinenud lipukandjaks kujunes
koguni 1940ndate põlvkonda kuuluv Artur Alliksaar.
Kassettväljaande autorid pole kunagi koos käinud ega üritanud
manifeste koostada -- see oli praktiline avaldamismoodus. Noorte sulemeeste
suhtlemiskohaks oli aga NAK, millel peale Tallinna ja Tartu oli ajuti osakondi
veel mujalgi.
Niisiis põlvkondade mõistet saab kirjandusloos ka edaspidi
kasutada, luuletajate sünniaastate kahe kümnendi (1927-1947)
piirides eksisteerib lihtsalt kaks generatsiooni. Põlvkondade piirid
pole küll teravajoonelised, kirjanduski liigub jõena, kuid
selles leidub vaiksemaid kohti ja kärestikke.
Oskar Kruus
|