Värvidesse kätketud tundlikkus
Näitus "Jaan Grünberg 110. Maalid ja monotüüpiad"
Adamson-Ericu muuseumis 9. IV – 23.V.
|
Jaan Grünberg. Fantaasiamaastik. 1960. aastad. |
11. aprillil möödus 110 aastat tundepeene koloristi, maastikumeistri
ja eesti monotüüpiakunsti ühe silmapaistvama esindaja Jaan
Grünbergi (1889 – 1969) sünnist. Kunstniku tütre Silvi Oja
elegantne sõnavõtt " Mida mu isa ei teinud" lõi näituse
avamisel hingestatud lisadimensiooni. Samas kinkis ta Eesti Kunstimuuseumile
ulatusliku valiku kunstniku sõjajärgsetest töödest.
Muuseumisse jõudis ka Sven-Alur Reinansi 1963. aastal lindistatud
intervjuu Jaan Grünbergiga.
Sihipärasemaid kunstiõpinguid alustas Jaan Grünberg
suhteliselt hilja: 31-aastase mehena astus ta kunstikooli Pallas. Eduka
lõpetamise järel 1926. aastal siirdus Jaan Grünberg Pallase
stipendiaadina Pariisi ning külastas samal aastal ka koos oma lähima
mõttekaaslase Eduard Wiiraltiga Itaaliat. Pariisi jäi kunstnik
seitsmeks aastaks, töötades ajuti filmistuudiotes dekoraatorina.
1933.-34. õppeaastaks valiti Jaan Grünberg Pallase abiõppejõuks.
1937. aastal naases ta Pariisi, kuhu jäi II maailmasõja puhkemiseni.
Pariisi viljastav õhkkond
Jaan Grünbergi Pariisi esimese perioodi töödest on vähe
andmeid. Eesti biograafilisele leksikonile 1936. a. saadetud ankeedis märgib
kunstnik, et valdavalt jäid need sealsetesse erakogudesse. Mõistagi
oli pikaajaline suhestumine prantsuse maalikultuuriga kunstniku loomelaadi
vormumisel oluline. Mälestustes tõdeb ta, et alles Pariisis
adus ta oma oskuste nappust, mis nõudis aastatepikkust tööd
nii tehnika kui värvivaldamise nimel.
Mõõdukus, looduslähedus ning taas populaarne impressionistlik
käsitlus oli õnnelikult soodne pinnas Jaan Grünbergi loomupärase
andelaadi väljaarenemiseks. 30ndate keskel kodumaal loodu põhjal
on näha, et varasemad stiliseerivad kompositsioonikatsetused on asendunud
oma tee leidmisega nüansseeritud koloriidiarendusega tundlikus looduspoeesias.
Esimestes taas kodumaal loodud töödes on õhulise,
peenefaktuurilise värvikoosluse lüürikat. Valgus ja õhuvärelus
asendusid peagi intensiivsemate tundeväljadega – lõõmavast
päikeseküllusest hämaruse müstikani. Ekspressiivsete
rohe-siniste toonide pingestatusest kumab kunstniku viimaste Tartu aastate
hingelist rahutust 1937. aastast jälle Prantsusmaal viibides muutus
kunstniku palett heledamaks, käsitluslaad impressionistlikumaks ning
sisemiselt tasakaalustatumaks. Helge avatusega jälgib Jaan Grünberg
sealse looduse meeleolulist mitmekesisust.
Teda on paelunud Pariisi olustikulisus ja kultuurikoodidest rikas linnamaastik.
Sama köitev on olnud varjundirikkale rohelusele vastanduvate puna-valgete
majakestega külameeleolu. Arvukalt on maastikke Pariisi lähistelt
La Ronce’ist ja Gurard’ist, kus kunstnik viibis 1938. aasta suvel Juhan
Muksi külalisena. Huvitava leiuna mõjub värvipeen päikesest
rammestatuse meeleolu. Oma rahutu spontaanse pintslikirjaga jõuab
Jaan Grünberg loodusvormide abstraheeritud üldistuseni.
II maailmasõja puhkedes pidi Jaan Grünberg kui välismaalane
1939. a. Prantsusmaalt lahkuma. Eestis jätkas Jaan Grünberg esialgu
endises laadis suurejoonelisi, koloriidisäraga lummavaid monotüüpiaid
luues. Järk-järgult läks väljenduslaad ekspressiivsemaks
ning värvikooslus raskepärasemaks, jõudes ajastu ängi
rõhutades vahel lausa monokroomsuseni. 1942. aastal tabas kunstnikku
halvatus, millega kaasnes nägemishäiritus. Äreva aja ja
haiguse tõttu valmisid viimastel kodumaa aastatel vaid üksikud
utreeritult tundlikud teosed. 1944. aastal siirdus Jaan Grünberg perekonnaga
Rootsi, elades Põhja-Rootsis Bollnäsis ning 1957. aastast Uppsalas.
Sunnitud pagulusaeg
Kui Jaan Grünbergi ekspressiivsete sugemetega järelimpressionistlik
küps looming 1930ndatel ja1940ndate alguses on kinnistunud meie kunstiklassikasse,
siis teave Rootsis loodu kohta on olnud suhteliselt napp. Vaimse keskkonna
sunnitud teisenemisega kaasnesid ka muutused kunstniku loometeel. Suurejoonelised
monotüüpiad asendusid tihti juhuslikul materjalil väikeste
õlimaalidega. Muljet avaldab kunstniku liigutav mälestus paguluse
algperioodist Bollnäsis, kus küllaltki traditsioonilise elukorraldusega
kohalikud inimesed toetasid ta kunstitegemist korjandustega.
Rootsis tütre valduses olev üllatavalt arvukas pagulusaegne
looming on huvitavas dialoogis ta varasema väljenduslaadiga. Jätkub
meeleliselt kogetu siiras vahendamine kas rafineeritult peenekoelist maalifaktuuri
rõhutades või tugevalt abstraheeritud üldistusi tehes.
Eelkõige võlub kunstniku kestvalt isikupärane tundeerk
kolorism. Lisandunud on põhjamaine karge loodusetunnetus kord peaaegu
monokroomseis, motiivi fikseerivais suletud maastikes, kord ülimalt
intensiivses värvisäras. Üksilduse metafoorsus kumab isikliku
sümboliväärtusega korduvmotiivides ning tegelikult ka prantsusepärastes
helgetes mälumaastikes.
Huvitavaima peatükina tõusevad kunstniku hilisloomingus
esile tugeva emotsionaalse laenguga, kohati sürrealistliku alatooniga
nägemuslikud kompositsioonid.Vahetut looduselamust asendavate sisekaemuslike
fantaasiamaastike sugestiivne visionaarsus loob uusi, ootamatult põneva
assotsiatiivsusega dimensioone. Vahest isegi kosmilisi, nagu neid on iseloomustanud
Ilmar Laaban, kes andis neile hiljem vaimustunult keelepaindlikke nimetusi.
Jaan Grünbergi loodusnägemusse süüvides võimenduvad
kunstniku sõnad 1961. aasta Manas, kus ta oma elupõhimõtte
üle arutledes leiab, et ülim siin ilmas on loodus oma lõputu
variatsioonirohkusega ja "seega oleks looduse rikkus tasuks meie elule".
Kersti Koll
|