Kurat ja Kalevipoeg, kaks kanget meest
Kalevipoja ja kuradi nime kallal on pikka aega pead murtud. Samas ei
peeta nende kahe kange mehe nimeloo lahkamisel millegipärast võimalikuks
lähtuda kaugel kiviajal Euraasias kõneldud algkeelest, mida
nimetatakse tinglikult nostraatiliseks ja mis arvatakse saanud aluseks
indoeuroopa, semiidi-hamiidi, uurali, altai, draviidi, kartveli ning vahest
mõnedele muudelegi keeltele. Tänaseski eesti keeles käibib
mitmeid põhimõtteliselt üleilmselt mõistetavaid
sõnu.
Liigvana neitsi
Alustame Kalevipoja emast, sest vana Kalevit rahvaluule õieti
ei tunne, ema aga on igaühel olemas. Müütilised mehed arvatakse
pealegi tihtilugu neitsist sündinud olevat.
Saaremaalt Karja kihelkonnast on rahvasuust kirja pandud järgmine
lugu: "Jumal olla ennast äkitselt vee päält leidnud,
pole muud kui lahve vesi olnud, ei puid ega rohtu, ei kivi ega mulda –
olla maailma loonud kotka munast. Üks ilmatu suur kotkas olla kaa
vee pääl rahutumalt alatasa, ühtepuhku senna ja tenna, edasi
ja tagasi lendnud. Selsamal puhul oli ka üks liig vana ja tugev neitsit
olnud, see olla 700 aastat käima pääl olnud. Viimaks olnud
temal üks poeg vee pääl olles, kõveras põlved
rõukus. Siis olla see rängata suur kotkas, mis alati ühest
paigast tõisse lendas, sinna juhtunud ja munenud poisi rõukude
vahele ühe liig suure muna. Jumal võtnud selle muna omale ja
olla sellest munast maailma valmistanud, naagu ta praegu on. Nenda olla
ilm vana eesti rahva paganausu järele loodud."
Selles 120 aastat tagasi väga väheste ja valitud sõnadega
maalitud pildis kajastub täiuslik loomiselugu. Sedasama neitsit kohtame
eeposes "Kalevala" ja soome müütilistes rahvalauludes ning loitsudes.
Liigvana neitsi poeg ei ole kedagi muud kui Kalevipoeg, keda soomlased
nimetavad Kaleva pojaks. Soome ilmaneitsi laskunud alla lainte peale, tuul
ja merevesi pannud tema seal paksuks. Naisolevus kandnud oma ihuvilja seitsesada
aastat ja sünnitanud viimaks Väinämöise-nimelise Kaleva
poja, kes ujunud aastaid vees, kuni tulnud linnukene (hani, merikotkas)
ja munenud poisi põlve peale (kolm) muna, millest saanud maa, taevas
ning taevakehad.
Eesti-soome vägevast neitsist vete päält tunneme ära
kiviaegse taevajumalanna, üleloomulikult eostuva Suure Ema, kes paneb
aluse nii jumalate kui ka inimeste soole. Soome ilmaneitsi saab, sedapuhku
juba kolme päikselise Kaleva pojaga, käima peale samuti lõhekala
söömisest, punasest marjast mäe pealt või lausa iseeneslikult
– kõht kasvab tal kolmest juuksekarvast: "Sai kolme poigu lastu,/
Käjed kuldaized kyynäspiälöih sah,/ Jallat hobjaizet
oldih;/ Piä-lajel päivy paistau,/ Oçal kuudain paistau,/
Tagaraivol tiähted paistau."
Omaenda kolmest juuksekarvast rasestumine tähendab seda, et ilmaneitsi
eostab ennast ise – juustes peitub elujõud. Kuivõrd mägi
on maajumala võrdkuju ja punane värvus tema atribuut, tuleb
punases mammus mäe pealt näha maajumala viljastavat marja. Lõhekala
aga on allilma isanda kehastus, seda näiteks iiri keltidelgi. Kala
seostus viljakusega Mesopotaamias, kala mõjub viljastumisele hästi
Kaukaasia rahvastel, indiaani neiudki arvavad, et kalasöömine
teeb rasedaks. Iseäraliku kuldsete-hõbedaste soomustega kala
söömisest päikselise pojaga käima peale saamine on
tuntud lugu eesti muinasjuttudes.
See ilmaneitsi, keda annab pidada Kalevatariks ja kes esineb samuti
kauni Katerini, Kati ja Katrinatari nime all, on ürgsünnitaja.
Kaunis Katerin kannab ilmale kolm Kaleva poega; Kati külvab puid samuti
kui itse ilmoinen Jumala, äiti, vahna vaimo, ilman impi; Kati kaunis
ilman tyttö toob ilmale karu, mida tuleb pidada väga tähenduslikuks,
kuivõrd karu on kiviaega juurduvate üleilmsete kujutelmade
järgi maajumala võrdkuju. Katrinatar pillab põlvede
vahelt maha tulekera, mida ta äiutab-kussutab-kiigutab. Tuli sajab
taevast alla ja satub keskele müütilist Alue ehk Kaleva järve,
kuivatades samas Kuruise järve: "Katrinatar neiti kaunis,/ Tulityttö
taivahinen,/ Tuopa tulta tuu’ittavi,/ Vaapottavi valkeata,/ Tuolla taivahan
navoilla,/ Ylla taivahan yheksän /.../ Putosi tuli punainen,/ Kirposi
kipuna yksi /.../ Selvälle meren selälle,/ Keskelle Kalevan järven."
Taevast
sadanud tuletera kohta öeldakse loitsudes, et "Se on poika aurinkoinen,/
Armas auringon sikiö" ja "Armas auringon näköinen".
Ilmatule
resp. päikese poja kukkumise Alue ehk Kaleva järve on
Lennart Meri ja Uno Torro juba aastate eest tõlgendanud Kaali katastroofiks
("Hõbevalge", Tallinn 1976; Horisont, 10/1976). Karja kihelkonna
lauludes Saaremaal on kaunis Kadri selle neitsi koha peal, keda kutsutakse
Päevaks endaks ja kes pillab merre oma kuldkiirse päikeseharja,
millega ta ilmapuu otsas istudes oma juukseid soeb ja maa laste päid
kammib.
Kalevipoeg
Eesti müütilistes rahvalauludes öeldakse Kalevipoeg
resp. Olevipoeg olevat hää ilma päivapoiga, ilus ilma
päevapoega ja isegi ilus ilma päävapaiste. Ilus ilm,
päevapaiste seostub otseselt päikesejumalusega. Päikese
poeg on päikselise taeva poeg.
Kalevipojal olnud päike pea peal kanda nagu soome Kaleva poegadelgi,
kel paistnud päev otsaees või pealael, mis päikesejumaluse
kindel tunnusmärk: "Aega läinud tal [Kalevipojal] palju, enne
kui saanud magama heidata, sest päike oli pea peal, ja kui ta magama
oleks jäänud enne, siis oleks ilm jäänud järsku
pimedaks. Kui ta istuma hakanud, siis vajus ka päike allapoole, ja
kui pikali lasknud, siis vajunud päike kahe mäe vahele..." (Kambja).
Mihkel Veske teatas ÕESi koosolekul rohkem kui sada aastat tagasi,
et selle põrgu keskel, mida Kalevipoeg oma kuulsal allilma retkel
külastas, seisnud tumesinise veega ümmargune järv, kust
tugevad tuleleegid üles löönud; järve kaldal kasvanud
puud. Nii müütilist Kaleva järve kui ka Kalevipoja külastatud
ümmargust põrgujärve võib teatud tõenäosusega
tõlgendada Kaali järveks Saaremaal. Et Kaali järv on põrgujärv,
mäletasid vanemad inimesed veel käesoleva aastasaja keskpaiku:
"Saaremaal
on üks järi, Kaali järi, Vanapaganas vihtleva sääl
ja oleva ennast pesnud" (Häädemeeste).
Kaleva poegade neitsilik ema kaunis Katerin, taevane tuleneitsi Katrinatar
ja puude külvaja Kati ei lase unustada seda tähtsat seika, et
Saaremaale Kaali kraatritest põhja poole muistsesse pühapaika
asetatud kirik pühendati nimelt Pühale Katariinale. Karja kiriku
võlvide alla sümboolsele taevalaele on ehitamise ajal maalitud
väga intrigeerivad paganlikud märgid, teiste seas katkestatud
jalaga kolmjalg triskele, mida võib pidada komistava päikese
sümboliks. Püha Katariina oli Egiptuse kuninga tütar, s.o.
kristliku mütoloogia kontekstis vaarao tütar ja Päikese
järeltulija, kes astus uude usku. Liivimaa krooniku Henriku teatel
uputati vaarao Saaremaal 1227. aasta veebruarikuus. Kõik see tõstab
tunduvalt Karja Katariina tähendust kohalikus algkristlikus ilmapildis.
|
Sümboolne taevalagi Karja kirikus. |
Kalevi neitsi
Liig vana ja liig tugeva ilmaneitsi kõrval tuntakse meil samuti
Kalevi neitsit, kes olnud kange kive kandma ja veekogusid asutama. Hiidneitsi
põlle- ehk rüpekivisid on siin ja seal leida. Kalevi neitsi
ihuveest olevat tekkinud muude seas Ülemiste järv, mis saanud
alguse kas kivikandja pisaraist või siis sellest asjaolust, et kangest
kivikandmisest läinud neitsil pakitsev piss lahti, mis osutunudki
– ja mida tuleb pidada ka kõigiti loomulikumaks – Ülemiste
järve tekkepõhjuseks. Taevajumalanna veeviskamine, elustava-viljastava
vihma saatmine on üks tema põhitegevusi. Õnnistav vihm
on ilmaneitsi ihuneste. Kui vihma sajab, siis taevas kuseb. Kusemine on
sigivusmaagiline tegevus, selgeid jälgi sellest on säilinud eesti
pulmakombestikus.
Kas nimelt Kalevi neitsi on Kalevipoja ema? Soome ilmaneitsi olnud
seitsesada aastat käima peal Kaleva poja Väinämöisega
ja toonud ilmale ka kogunisti kolm Kaleva poega. Kuivõrd pole mõtet
hakata otsima Kaleva ja Kalevi poegadele erinevaid juuri, tuleb pidada
päikest pea peal kandvat Kalevipoegagi neitsist sündinuks. Igatahes
näib, et vanal Kalevil pole ses asjas olnud mingit osadust. Võib
öelda, et vana Kalevit pole õieti olemaski – enne kui Kalevipoeg
ise vanaks saab ja jääb.
Ürgne taevajumalanna pidi meilgi muutuma ajapikku maaemaks, kes
hakkas kehastama emakest maad. Näiteks Iirimaa (Ériu maa) on
iirlaste emajumala Ériu kehastus, brittide ehk brigantide asuala
kehastuseks on emajumal Brigantia. Roomlased panid Šotimaale nimeks Caledonia,
sest kohalik rahvas austas kedagi caillechiks kutsutud emajumalat. Meie
esivanemate maa nimetati võrreldavalt Ema maaks, Maarjamaaks (Terra
Matris, Terra Mariana).
Šoti caillech olnud ühesilmaline hiidnaine, kes suutnud moonduda
säravaks nooreks naiseks. Caillech arvatakse kehastavat emajumala
talvist aspekti: kolme talvekuud valitsevast õelast vanamutist saab
kevadel noor ja ilus neiu. Caillech on niisiis Suur Ema, kes andis ja võttis,
sünnitas ja hävitas, sümboliseerides elu ning surma. Caillech
seostub olemuslikult kiviaegse emajumala Kaliga.
Algselt iseloomustas Vana-India Kali-nimelist (pikk a ja pikk
i) jumalust samuti kahene olemus, teda kujutati valge, ilusa, armuküllasena
ning musta, vormitu ja verejanulisena, peeti nii jumaliku hävitava
energia kehastuseks kui ka kaitsejannaks – püha Kalkuta linn püha
jõe Gangese ja sama püha Brahmaputra deltas on tema jagu. Must
ja vormitu hävingujumalanna samastub india mütoloogias Shiva
abikaasa Parvati ehk Mahadeviga (‘suur jumalanna’), kes õitsev noorusejumalanna,
lunastaja, noor ja armuküllane, kellesse koondunud kõik universumi
kaunidused.
Keldi caillech vormib loodusseisundit, teeb valmis künkad ja orud,
asetab paika mäed, sünnitab järvi ning pillab Kalevi neitsi
kombel kive põllest maha. Eesti Kalevipojas on küllalt põhjust
näha caillechi-taolise emajumala poega.
Kalev: Kali+v?
Nostraatiline *kal(i) tähendab naist: draviidi kal-
‘lellenaine’; kartveli kal-, kale ‘naine; neiu’; semiidi kalla- ‘mõrsja’;
udmurdi kali ‘minia’... Tänases eesti keeles käibib kiviaegne
*kali kujul käli ‘naiseõde; mehe vennanaine’.
Gruusias tuntakse päikesejumalannat Kal-Babar, kelles nähakse
Kali-sünnitajat; keti mütoloogias esineb metsaeit Kalmesem. Kaltash-Ekva
on mansi maaema ja allilma emand, kes algselt asunud taevas ja osalenud
tegusasti loomistöös.
Sõna kali (mingi kaika tähenduses) seostas Kalevipojaga
Paul Ariste: Kalev = kali+v, võrreldavalt tugev = tugi+v. Nagu näha,
jääb ka emajumal Kali puhul kehtima Ariste pakutud ja üldist
tunnustust leidnud skeem kali+v, ainult veidi teisenenud tähendussisuga.
Kali kui Kalevi neitsi algkuju? Kalevi neitsi kujundab looduspilti;
Kalevatar sünnitab kolm Kaleva poega, kolm loojat – igal paistab päev
pealael ning üks neist, ilmasepp Ilmarinen, sepistab balti ilmasepa
Kalejsi-Kalvise kombel taevavõlvi ja ilmakaared, tehes seda nõnda
oskuslikult, et pole näha vasara jälgi ega tunda pihtide pidamist.
Kalevi neitsi võiks väga hästi olla kiviaegse taevajumalanna
Kali taasilmutus hilisemas ilmapildis.
Kas Kalev ja Kaleva järv resp. Kaali järv said oma nime nostraatilise
*kali järgi (vrd. caillech > Kaledoonia)? Kas Kaali katastroofi
pauk ja auk oli sedavõrd suur, et sellega arvati maha saavat üksnes
ürgne eluandev ning kõikehävitav taevajumalanna? Kes tuletas
ennast veel korra ja kohutavalt meelde – ta võis just parasjagu
olla jõudnud loovutada oma kõrge koha meessoost taevaisale.
Eks soome loitsude järgi pillanudki nimelt ilmaneitsi päikse
moodi tuletera taevast maha, see sadanud taeva lõhenedes ja maa
põlema süttides Kaleva järve asupaika.
Kuivõrd Kaali järve annab teatud reservatsioonidega seostada
müütilise Kaleva järvega, siis ainult pisut kaugemale minnes
võib sellessamas veekogus näha ühtlasi emajumal Kali järve.
Kahepalgelise Kali ümmargune tulejärv? Mis muutus maarahva keeles
ja meeles põrgujärveks ning millest sai vastavalt taeva ja
maa soovahetusele maaema järv?
Ajapikku maaemaks ümber kujunedes pidi taevajumalannast saama
üksiti seegi konkreetne terra mater (‘maa ema’), keda mainis
paar tuhat aastat tagasi rooma ajaloolane Tacitus ning kelle püha
järv asunud eesti ajaloolase Vello Lõugase arvates Saaremaal.
Vello Lõugas uskus kindlasti, et Tacituse tutvustatud germaanlaste
püha saar on Saaremaa ning kõigi pilkude eest varjatud saladuslik
ohvrijärv, mille kalda peal jumal-neitsi oma salaasja ajanud, on Kaali
järv. Miks mitte. Igatahes puudub reaalne alus arvata, et meie esivanemad
mingid ainulaadsed jumalaloomad olid, kes unemaailmas oleskledes ja unemaasikaid
süües jäid kõrvaliseks müütiliste kujutelmade
loomisest, tundmisest ja edasiarendamisest. Väljendusid nad ju sellestsamast
ürgkeelest, tinglikult nostraatiliseks kutsutust, mida täna räägitakse
mõnes mõttes pea kogu maailmas ning millest mitmed sõnad
käibel meiegi suus, välja kasvanud keeles. Üsna loomulikult
jagati ka sedasama kiviaega juurduvat maailmapilti, mis aja jooksul teisenedes
ja ajuti kokku varisedes on vormunud praegusekujuliseks, säilitades
siiski selged jäljed aastatuhandete kestel läbitud teelt.
*k.r+t
Põrgulise rahvusvahelise nimekuju arengus avaldub ilmne tendents
järgida nostraatilist grafeemi *k.r+t. See sõna, kus
nostraatiline aines eesti keeles pea kõige ehedamal kujul välja
lööb, on meil tänaselgi päeval iga mehepoja suus –
eesti kurat, liivi kure. Nüüd ei nõua selle väljaütlemine
enam mingit erilist julgust, veel sada aastat tagasi oli aga vastav väljend
nii eestlaste kui ka liivlaste jaoks tabu, ei seda tohtinud niisama suhu
võtta.
Mõned näited konkreetselt *k.r+t leviku kohta: juudi
krt ‘hävitada’; leedu kurti ‘tuld teha; luua’. Kaukaasia rahvaste
päikeseneelajast merekoletis on kurtma; kurtshel aga kuri vaim, kes
käib painajaks ja on nähtamatuks tegeva mütsi omanik nagu
meie kuratki. Vene tšert tuleneb algslaavi sõnast krt; lääneslaavi
krt tähendab nii hauataguse maailma isandat kui ka tuld.
*k.r+t tähendus on lähedane mõistetele tuli, veri,
punane, must, madu-uss, hunt..., vrd. *kur ‘veri’; draviidi kuruti
‘veri; punane’; altai kurt ‘uss’; türgi kurt ‘hunt’.
Nii läti-leedu kurmis kui ka vene krot on mustad mõlemad ja
elavad maa all; Kurma aga on näiteks india mütoloogias kilpkonn,
kes toetab maad ja taevast. Must ja punane on allilma isanda värvid,
tuli tema atribuut, madu-uss, hunt ja karu – kehastused.
Kurat esineb meil samuti kujul kura (vrd. soome kurja ‘piru,
paholainen’; liivi kure), kurad, korat, kurrat, kurit, kuram, kuramas,
kuramus, kuri... Kuri, kura tähendab ka ‘vasak’, s.o. pahempoolne;
kureti ‘vastupidi’; kurnatu ehk kuradine ‘halb’. Kurestiku, kurimiku, kurimuse
ja kurise nime all tuntakse kurisut – seda kohta, kus maa neelab vee, s.o.
kus vesi kaob allilma isanda põhjatusse kurku. Soome kurimus on
merekurk, mis neelab suured laevad. Eeposest "Kalevala" tuntud Alue järv
aga, kuhu sattus taevast alla kukkunud tulekera, esineb soome loitsudes
lisaks Kalevan järvele ka Kuruisen järve nime all.
Sumeri-akadi mütoloogias tähendab kur nii mäge,
mis on allilma isanda võrdkuju, kui ka allilma ennast. Kur-Gal (‘suur
mägi’) on sumeri-akadi tähtsaima jumala Enlili tähtsamaid
epiteete; samas aga võitleb üks sumeri-akadi peajumalaid Enki
Kur-nimelise koletisega, kohutava maoga, kes kehastab allilma. Nivhidel
(keda jaapanlased nimetavad maainimesteks; vrd. maa-inimin vadjalane ja
maarahvas eestlased) tähendab kur nii maailma kui ka jumalat. Ainudel,
kes ise kutsuvad end tõelisteks inimesteks, on kur mees ja austatud
isik, tõenäoliselt isane (vrd. näiteks koer ‘isane’).
Slaavi kur käibib tähenduses ‘kukk; penis’. Kukk oli algselt
allilma isanda lind; lapsed on jumala and. Kaaren Kurkõl,
Suur vanaisa ja looja, hankis tšuktšidele tule ja asetas paika taevakehad.
Väärib mainimist, et vares esineb loojalinnukese rollis eestigi
mütoloogias; loojalinnuke pillutab teatavasti oma munadest välja
hautud pojad ilma peale taevakehadeks. Tuleb tähendada, et algselt
mõistetigi looja all meessoost maajumalat, sedasama kiviaegset allilma
isandat. Eesti kura käibibki tähenduses kurat samuti kui
liivi põrguline kure.
Kure maa ja kure saar?
Ladinakeelne "Preisi kroonika", 1326, räägib paganlikust "paavstist"
nimega Criwe. Saksakeelse "Preisi kroonika", 1520, järgi kandis Krive
tiitlit Crywo Cyrwaito. Krive-Krivaitiste paganlik preestrisugu asutas
Vilniuse linna ja pani aluse kuulsale Radziwillide aadlisuguvõsale.
Vilniuse vanimat osa kutsutakse Curwum castrumiks – Leedu pealinn
kandis seega oma asutaja nime nagu näiteks kuulus Rooma linngi.
Lisaks ülalmainitud Curvum castrumile, Kuruise järvele
ja kurisutele-kurimustele tunneme siitkandist samuti Kuramaad, Kuresaart,
Kuremäge ja isegi Kureteed. Kure saar aimdub tänaseni Saaremaa
pealinna nimes – Saaremaad kutsuti omal ajal Kuresaareks ja Kuremaaks.
Wiedemanni teatel olnud tänane Kuressaare veel eelmisel sajandil nii
Kure-saar, Kure-saare-linn kui ka Kure-maa-linn. Tekib kuri kahtlus, et
sellegi nime taga peitub midagi müütilist ja lausa kuratlikku.
Liivlased näiteks pidasid Saaremaad võlude kodumaaks. Võlu
kujutati ette tulisaba või tuliluuana, mis üle taeva pühib.
Võlu lendleb välgu või meteoorina taeva all, läheb
kui tulejuga, suur pikk tulesaba taga ja tuli suus ning tuleleek järel.
Kuhu see imeloom läheb – põhiliselt Saaremaale. Võlud
armastanudki iseäranis üle mere Saaremaale, oma päris kodumaale,
lennata. Kõneldakse isegi võlu riigist ja võlude kuningast,
päämehest ehk suurisandast, kelles pole enam raske ära tunda
põrgulist, leiab Oskar Loorits. Põrguline on seesama kur’e,
kelle nime ei võinud lasta niisama lihtsasti üle huulte libiseda.
Põrgulise kehastus on vaaraogi, kes kroonik Henriku järgi uputati
aastal 1227. Saaremaal teatakse, et võlu "keib kurjaga läbi"
(Karja).
Kuigi kosilast kutsutakse meie lauludes Soome sõnniks,
on ta samas iseloomulikult ka Saaremaa härg ja Kuramaa resp. Kuremaa
ning Kureli pull. Kurulane esineb müütilistes rahvalauludes päikese
poja paralleelina, kontekstist johtuvalt annab teda samastada Saare saksa
pojaga, kes öeldakse olevat ka Kure saare härra poeg ja Kuuramaa
kuninga poeg ning kes teeb Kureta Mareta neiule imelise lapse, kes hakkab
kolmepäevaselt kõnelema.
Crywo Cyrwaito, Curwum castrumi ja Kura- ning Kuremaaga
seoses meenub samuti Kurlantide perekond (Churland genannt v. Gahlen),
kellele kuulus Kaali mõis Saaremaal, seda vähemasti ajavahemikus
1393 – 1727. Lennart Meri oletab Curlandi-Gahlenite nime taga peitumas
kohalikku ülimussuguvõsa, Herbert Ligi aga leiab, et lisanimi
Kurlant viitab tõenäoliselt Kuramaalt pärinemisele. Miks
mitte siis juba kohalikult Kuremaalt, ütleme et kas või Kuruise
järve kandist?
Kure mägi ja kure tee
Kuremäe (XVII sajandi lõpu kirikukatsumisprotokollis Kurra-Meggi)
seostub rahvauskumustes Kalevipoja ja Jumalaema lugudega. Mäe all
leidub püha allikas, mäe peal olnud hiis, millest üks püha
tamm veel praegugi kloostriaias alles.
Kuretee on igituttava Linnutee paralleelnimetus. Linnutee kohta on
rahvasuust üles kirjutatud järgmist: "Seda halli riba taeva
laotuses, mida rahvas "linnuteeks" kutsub, olla vanapagan oma laia viiskudega
kõndides tallanud, see olnud tema kõige suurem tee, kust
tema alati oli käinud" (Avinurme).
Vanapagan on teatavasti kuradi, selle võimaliku kure- või
kura-nimelise allilma isanda eufemistlik nimetus. Mida võis mainitud
mees taeva alla otsida? Ürgse müüdi järgi käinud
allilma isand oma valdustest varastatud päikeseneidu taga ajamas,
õhtul saanud kätte, viinud endaga ühes allilma taas. Asjatundjad
arvavad, et kiviaegsete ettekujutuste järgi peeti päikese põhiasupaigaks
nimelt allilma, eks sinna ta ju õhtuti looja juurde minnes kaduski,
ning hommikul ilmus sealt taas või uus. Päikese varastamise
resp. päästmise lugu on põhilisi müüte,
selgesti aimatav mitmetes tänase päevani käibivates muinasjuttudes.
Romantilisevõitu nimega Linnutee peaks seega olema hilisevõitu
nimetus kure tee kohta, kui kurest oli lõplikult lind saanud ning
ta jätkas oma ürgset rolli üksnes hingevedajana Toonela
teel – samal teel, mida pidi vanapagangi tatsanud käia.
Käsitledes nostraatilist *k.r+t ja sellest tulenevaid allilma
isandaga seostuvaid mõisteid, ei tohiks seega unustada Toonela lindu
kurgegi. Siinmail tunti omal ajal ainult musta ja inimpelglikku toonekurge.
Valge toonekurg-lastetooja on hilisemate aegade nähtus. Kurg peaks
samuti olema üks neid tõesti väheseid sõnu eesti
keeles, mis kuulub nostraatilisse sõnastikku, vrd. akadi kurku,
sumeri kurgi, semiidi kurkij, tamiili kuruku. Kurki
(ka kurko, kurkko) käibib soomlastel lisaks pikakoivalisele linnule
ka põrgu, paholaise ja kummituse tähenduses; iso kurki on
neil näiteks karu, kes allilma isanda ürgsemaid kehastusi; paha
kurki aga põrguline piru; curcujuhla on mälestuspüha,
mida peetakse lahkunu surma-aastapäeval.
Kokkuvõtteks võib öelda, et kohalik kurat ei saa
olla keegi muu kui kiviaegse maajumala edasiarendus tänases aegilmas.
Tema kehastas isakest maad sel ajal, kui taevas valitses kohutav, kardetud
ja armastatud taevajumalanna. Suurest jumalannast sai emakese maa võrdkuju
nähtavasti kivi- ja metalliaja piiri peal, olulist osa selles pikaldases
protsessis mängis tõenäoliselt nii päikesekultuslike
indoeurooplaste mõju kui ka maaviljeluse areng – maa muutus viljakandvaks,
s.o. viljastumisvõimeliseks. Meessoost maajumal aga otsekui kahestus,
parem pool temast tõusis kõrgele taevasse päikesejumaluseks,
kurapool säilitas paiga punase ja musta maa-alusena. Mis tähendab,
et põrguline kui must ja maa-alune pole mitte ainult kristlike ettekujutuste
vili, põrguline on olemuslikult must ja elab maa all. Nagu näha,
ei ole algkuradil ja saatanal (eksitaja, süüdistaja, hingevaenlane)
tegelikult palju ühist.
Karl Kello
|