SÕNUMIK
Sada aastat Adamsiga Pärnu keskraamatukogus
Linna keskraamatukogu lugemissaalis tähistati täiskarsklase
Valmar Adamsi 100. sünniaastapäeva veiniklaasi tõstes.
Paradoksaalselt kandis põlistartlase Vilmar-Valmar-Volmar Adamsi
Pärnu sünnipäev adamslikku kebjakat meeleolu. Valmar Adamsi
ja August Annisti ümmarguse juubeli puhul korraldati Tartus kirjanduslooline
konverents. Eesti kirjandusloo ühe markantsema tegelaskuju tõeline
sünnipäev koos muusika, elava sõna ja veiniga toimus Pärnu
keskraamatukogu lugemissaalis. Kolmetunnise ettevõtmise hing ja
korraldaja oli Sirje Raudsik.
Kuna austatud juubilar ise, vene kirjanduse spetsialist ja Tartu ülikooli
dotsent, ei mahtunud elus ega loomingus akadeemiliselt kuivadesse raamidesse,
kujunes mälestusõhtu huumoriküllaseks ja teravmeelseks
ürituseks. Adamsi kirjust eluteest (vanameistril õnnestus kõikide
okupatsioonivõimude ajal vangis istuda) ja loomingust rääkis
kirjandusteadlane Ants Salum, kelle ettekanne kandis pealkirja "Markantne
ja marginaalne Adams". Ants Salum ei jätnud mainimata, et keeleuuendaja
Adamsi lemmikväljendid "mõttelooted" ja "murdmemuaarid" teisenesid
küll lehe juubeliartiklis "mõttealgeteks" ja "murdememuaarideks",
aga seegi viitab uurimata maadele Adamsi eluloo, tegevuse ja loomingu vallas.
Kirjandusõhtu teiseks külaliseks oli Adamsi õpilane
ja hilisem sõber Trivimi Velliste. Tema avas oma ettekandes "Fenomenaalne
ja intiimne Adams" vanameistrit isiklikust ja poliitilisest aspektist.
"Igas inimeses on peidus mitu looma," ütles Trivimi Velliste. "Milline
loom neis enam avaldub, see oleneb oludest, sellest, mis on hetkel kasulikum
ja parem." Valmar Adamsi poliitiline loomus jäi olude survel avaldumata.
Realistina ja Siberi vangilaagris olnud mehena ei uskunud Adams küll
Eesti vabariigi taassündi, ent poliitika ja päevasündmused
olid Adamsi sõpruskonnas – sinna kuulusid Linnar Priimägi,
Rein Veidemann ja ettekandja ise – pidevad teemad. Velliste lisas, et saksa,
vene ja eesti keeleruumis vabalt liikunud Adamsil oli pika elu jooksul
(Adams suri 94. eluaastal) kolm suurt rolli: uurija, luuletaja ja õpetaja
ehk koolmeistri oma. Oma kujunemisteel pidas Velliste oluliseks viimast.
Eriti vanemas eas, juba nooruse enesenäitamistungist vabanenuna, vaimustas
Adams oma nooremat sõpruskonda oskusega väärikalt vananeda.
Kui öelda luuletaja enda sõnadega, siis sai temast paljude
Tartu humanitaarüliõpilaste jaoks "kirgastunud rauk".
Kirjandusõhtusse mahtus veel elavaid mälestusi juubilarist.
Adamsi erinevate perioodide luulet ja proosat lugesid Katrin Nielsen, Rein
Laos ja Sirje Raudsik. Vene romanssidega lõi adamslikku atmosfääri
Toomas Kuter, keda saatis klaveril Tõnu Rein. Trivimi Velliste ja
Ants Salumi arvamusega ühines raamatukogu juhataja Leida Talts – kõik
leidsid, et Adamsi mälestusõhtu Pärnus oli kultuuriloolisest
seisukohast äärmiselt teretulnud, õhustikult aga südamlik
ja tasemel sündmus linna kultuurielus. Kirjandusõhtute habras
traditsioon Pärnus näib aga üha hoogu võtvat ja järgmine
suurem ettevõtmine selles vallas tuleb Sirje Raudsiku sõnul
juulikuus ning on sedapuhku seotud August Sanga ja Kersti Merilaasiga.
Katrin Nielsen
Väike välimääraja Väljatagast
27. jaanuari Legendi galerii kirjandusõhtu külaliseks oli
Vikerkaare peatoimetaja Märt Väljataga, küsitles Tiit Hennoste.
Seekord siis juba teine "tige" kriitik pealinnast platsis! Mäletatavasti
oli eelmise aasta novembris siinsamas Legendis võimalus kohtuda
Loomingu peatoimetaja Udo Uiboga, keda Mart Velsker nii kõhedusttekitavalt
määratles. Ja ega Väljatagagi pressis just nurru pole löönud.
Õhtu arenedes iseloomustaski Hennoste Väljataga esseistikat
ja kriitikat sõnadega "selge, täpne, loogiline, jahe, lööv"
– kõlab ka kuidagi väga põhjamaiselt. See on meid kõiki
ühendav element, see jahedus, see neutraalne, liigsetest emotsioonidest
puhastatud pilk maailma asjadele – muidugi, ühes on seda jahedust
vähem, teises rohkem. Kuid mis võiks olla veel loomulikum,
kui et üks meie väikese maanurga kirjanduselu üle otsuste
langetaja esindab neid omadusi rafineeritud kujul.
Kuid ka üllatusi tuleb. Olgu kohe ette rutates öeldud, et
ka üllatuste sisu on kriitilist laadi.
Kuigi nii siit nurgast (Eestist) kui sealt nurgast (suurest maailmast)
kostub aeg-ajalt hääli, et postmodernismi pole olemaski, kuna
mõistet on võimatu adekvaatselt määratleda, ning
sellele seisukohale vastupidist, et postmodernism on omadega läbi,
peab midagi uut välja mõtlema, räägivad siiski veel
väga paljud nii siin kui seal tõsikindlalt sellest salapärasest
elukast, analüüsivad teda ja juhatavad kätte, kes kunstitegijatest
rohkem, kes vähem postmodernistlik.
Kuid Väljataga ütleb, et temal on postmodernism lihtsalt
läbi põetud. Samas ei tee ta seda sugugi maatasa: "Ma saan
postmodernismi külgetõmbest väga hästi aru. Kui loed
mingit väga umbset, väga keerulist teksti ning sulle tundub,
et sulle hakkab sealt midagi kumama, siis on see väga vabastav kogemus."
Üle oli see vaimustus läinud tal juba 80. aastate lõpus
Ameerikas Jana ülikoolis lektoriks olles, sest leidis sealt ülelombimaalt
enda jaoks palju tähendusrikkamaid autoreid, "näiteks Richard
Rorty, keda peetakse küll ka postmodernistlikuks mõtlejaks,
kuid kes kirjutab selgelt ja arusaadavalt, nii et on võimalik üle
korrata, mida ta öelda tahab."
Ka meie praegusele luulele esitab Väljataga üsna ligilähedase
etteheite: "Ei saa selles mõttes rääkida luule lõpust,
et kõik võimalused oleksid justkui ammendatud. Kui ma loen
ingliskeelset luulet, siis tundub, et see on ikka täiesti teine maailm.
Ka soome luule on mulle väga meeldinud. Tahaks ka meil näha rohkem
sellist luulet, mis ei oleks nii väga selliste õõnsate
ja abstraktsete kujundite rohked, vaid püsiks ikka meelelises maailmas.
harva kirjutatakse meil ka alguse, keskpaiga ja lõpuga luulet, mis
oleks pikem kui 40 rida. Luuletused on väga lühikesed, assotsiatiivsed,
valguvad laialt või kalduvad sürri."
Natuke hiljem läheb Väljataga ja Hennoste vahel väikeseks
vaidluseks kirjandusteaduse vajalikkuse üle, õieti küll
Hennoste lihtsalt vihjab Väljataga teatud teooriavaenulikkusele. Väljataga:
"Minu arvates, mitte nagu formalistid arvavad, et ka inimene on tekst,
vaid vastupidi–tekstid on inimesed, samasugused arvamuste ja soovide puntrad,
neid tuleks käsitleda inimestena, mitte inimesi tekstidena. Kirjandusteooria
sellise üldpoeesiana, mis püüab kirjanduslike tekstide tegelikkuse
tingimusi ja seal valitsevaid seaduspärasusi välja tuua – see
tundub tõepoolest õigustatud distsipliin olevat. Kuid kui
kirjandusteooria alt pidada silmas mingit tõlgendust, seda, kuidas
tekstist tähendust välja pigistada, siis ma kahtlen, kas sellisel
asjal on ikka mõtet. Ma arvan, et kirjandusest tasub kirjutada küll,
kuid kas sel peab olema mingisugune meetod küljes, see on juba iseasi."
Veelgi iroonilisem on Vikerkaare peatoimetaja nende teooriate suhtes,
mis püüavad inimesi ühiskondliku elu mõttes "õigele
ja heale" teele suunata: "Need asjad, mida ühiskonnas või poliitikas
tegema peaks, on niivõrd ilmselged, et ei vaja mingit teooriat.
Kui mingist pilvedepealsest positsioonist püütakse anda moraalseid
juhtnööre ühiskondliku elu korraldamiseks, siis tekitab
see mus teatava ohutunde. Niisuguste teooriate ellurakendamine võib
lõppeda kaunis koledate tulemustega." Hennoste küsimuse peale,
et mille põhjal siis ühiskonda tuleks korraldada, vastab Väljataga:
"Väga lihtsate asjade põhjal. Tuleb lihtsalt kannatusi vähendada
ja jätta inimestele ruumi oma kaifi või ekstaasi saamiseks,
ilma sinna nina toppimata või vahele segamata. Poliitilises sfääris
osaledes ei saa mingeid väga kõrgeid eesmärke endale seada,
see on selline keskpärane tegevus – lehmakauplemine – , seal pole
absoluutidega mitte mingit tegemist. Kui neid kahte asja – poliitikat ja
absoluute – oskaksid inimesed lahus hoida, siis ma usun, et maailm oleks
parem."
Lõpuks Vikerkaarest ka. Selle aasta esimene topeltnumber tuleb
Väljataga sõnul evolutsiooni ja ökoloogia teemal. Kindlasti
ajasid paljud Legendis olijad kõrvad kikki, sest teema on järjekordselt
ülihuvitav, lugeda aga siiani sellest eesti keeles – just uuemaid
käsitlusi – väga vähe.
Mu meelest on Väljatagal, olgu tema "tigedusega" lood kuidas tahes,
sees üks väga tundlik baromeeter – see võtab justkui õhust
kinni, mille vastu inimesed huvi võiksid tunda. Sain teada ka, miks
see baromeeter nii õigesti näitab. Tsiteerin: "Tahaks lihtsalt
teada, mis maailmas toimub. Ma usun ka, et nii palju kriitilist meelt mul
on, et mõnikord oskan skeptiline olla, mõnikord aga vaimustuda."
Berit Selberg
|