Protestiavaldus Mati Undile
Samal teemal: Segadused Eesti Draamateatris Minu meelest on Mati Unt küllalt raha teeninud kommunismi veskile
vett valanud teostega (“Surma hinda küsi surnutelt”, “Peaproov”, “Saja
aasta pärast mais”), nii et tundub jultumusena, kui ta säärast
rida kavatseb 1999. a. jätkata Egon Ranneti näidendi “Kadunud
poeg” lavastamisega Eesti Draamateatris. E. Rannet ise teenis selle riigivõimu
poolt teatrite repertuaari surutud teosega miljon rubla ning jättis
oma pärijatele kallihinnalise villa Pirital. Olen koos E. Ranneti
surmani haige isaga olnud nädal aega ühes haiglapalatis, kus
kogesin, et rikas poeg ei tulnud teda kordagi vaatama. Nüüd on
surnud ka E. Ranneti abikaasa Vaike Rannet, kes innukalt kirjutas
järgmisi raamatuid romaanile “Kivid ja leib” ning teenis sellega
ka midagi. Kuna E. Rannetil puuduvad lähemad sugulased, siis see asjaolu
välistab pärijate toetamise vajaduse. Niisiis ainsaks kasusaajaks
isikuks “Kadunud poja” arvel võiks praegu olla ainult Mati Unt.
Ma ei usu, et “Kadunud pojaga” saaks paremale järjele tõsta
Eesti Draamateatrit. Olen söandanud osutada “Kadunud poja” kunstilistele
puudujääkidele juba ajalehes Sirp ja Vasar (21. II 1958) ning
pidanud selle sõnavõtu pärast rohkesti kannatama sovetliku
võimu aegu. Kommunistlikud võimu ees lömitanud eesti
kriitikud muidugi kiitsid “Kadunud poega”, kuid paar aastat pärast
selle esmalavastust avaldati Moskvas venekeelses ajakirjas Teatr “Kadunud
poja” kohta ka kriitilisi hinnanguid, kuid Eesti NSV ajakirjandus vaikis
sellest.
7. VI 1999
Oskar Kruus |