Eesti oma Ericson
Ei tea, kas kusagil leidub Eesti Nokia, oma
Ericson meil aga juba on – Kuno Areng. Äkki tuleks rootslastele meelde
tuletada, et nad oma Arengut ei otsiks, neil juba on see – Eric Ericson.
(Mittepühendatuile tuleks selgitada, et tegemist pole mitte mobiilifirma,
vaid maailmakuulsa rootsi koorijuhiga.) Olen üsna kindel, et kui Kuno
Areng oleks oma elu esimesed 70 aastat elanud vaba taeva all (esimesed
10 siiski), tunneks maailm samamoodi ka Arengut.
2. oktoobril oli eesti kooriüldsus kogunenud
Estonia kontserdisaali, et tähistada Kuno Arengu 70. sünnipäeva.
Maestro juhatusel laulsid Eesti Meestelaulu Seltsi Tallinna meeskoor, Eesti
Segakooride Liidu segakoor, Tallinna Kammerkoor, Eesti Teaduste Akadeemia
meeskoor, Eesti Kooriühingu kammerkoor, Eesti Muusikaakadeemia naiskoor,
Vabariiklik Koorijuhtide Segakoor ja segakoor Ugandi. Üllatusena maestrole
esines Maire Eliste juhatusel Tallinna Kammerkoori vilistlaste koor, kes
esitas meisterlikult koostatud popurrii koori 1980. aastate repertuaarist.
Kahjuks ei saanud osaleda Eesti Rahvusmeeskoor, kes viibis parasjagu Ameerika
turneel.
Täiesti liialdamata võib öelda,
et seitsmekümnene Kuno Areng annab oma temperamendiga silmad ette
nii mõnelegi viiekümnesele või nooremalegi. Kogu õhtu
oli Arengu kontrolli all. Inimesena, kellele ei meeldi “pikalt pläma
ajada”, lõpetas ta puhkenud ovatsioonid ühe käeliigutusega
ega lasknud saalil vaimustust eriti välja elada. Juubilar mitte ainult
ei dirigeerinud tervet kahe poolega kontserti, vaid ka konfereeris kogu
õhtut vabalt ja soliidselt, nagu oleks tegemist lihtsalt ühe
kontserdiga tema muusikuteel.
Vaadates Arengut laval ringi tüürimas,
tulin mõttele, et koorijuht on kui omalaadne rokkstaar – ta on kui
kunstnik, kes enda väljendamiseks peab oma energia plahvatama panema
koorilauljates. Et lõviosal juhtudest on lauljaiks hea tahtega,
kuid mitte nii suurte oskustega isetegevuslased, läheb selleks õige
palju powerit – tarvis ja seda Arengul jätkub. Ta paneb lauljad
iga kord ekstreemsesse seisundisse, sest on teada, et siis on inimene võimeline
ennast ületama, ja laulja ületabki.
Sellel õhtul esitati põhiliselt
eesti muusikat. Kooride kavad koosnesid G. Ernesaksa, V. Tormise, C. Kreegi,
M. Saare ja teiste eesti meistrite helitöödest. Mainitud kooride
paraad sai kõvasti pingutada, et olla Arengule meelepärane.
Kahju muidugi, et mõnelgi kooril ei lasknud
(mees)koorilauljate suhteliselt kõrge keskmine vanus teoseid enam
esitada tehnilisel kõrgtasemel. Samas võttis Areng kõik,
mis võtta andis, ja nii oli T. Vettiku “Kuu” Eesti Teaduste Akadeemia
meeskoori esituses vägagi nauditav kuulata.
Huvitav oli võrrelda Tallinna Kammerkoori
praegust ja vilistlaste koosseisu. Ei tea, kas vilistlaste koori sügavam
kõla ja veendunum ettekanne tuli sellest, et nii mõnestki
vilistlasest on vahepeal saanud professionaalne laulja (braavo solist Maire
Haavale!), või lihtsalt nende suuremast muusikakogemusest (vilistlaste
reas oli palju tänaseid tunnustatud muusikuid – A. Üleoja, A.
Männik) või Maire Eliste hoolikast tööst, aga see
kõlas kui meeldetuletus eesti koorilaulu kvaliteedist aegade tagant.
Selle ettekandega lasti aimata ka kümme aasta tagust Arengut.
Allakirjutanul on kahju, et tal ei õnnestunud
kuulata Eesti Kooriühingu kammerkoori ja Eesti Muusikaakadeemia naiskoori,
sest Arengu õpilasena valmistusin lavaleminekuks Vabariikliku Koorijuhtide
Segakoori koosseisus. Selle koori “Arengu-koosseis” oli tavalisest suurem
ja võimekam. Aga kui kõik enne proovis kohal pole, võib
juubilar kasvõi lendu tõusta, aga üritus jääb
kohmakaks. See on alatine “projektkooride” probleem – kontsertkoosseisu
näeb dirigent alles kontserdil. Mõni isetegevuskoor võib
ju tehniliselt ja hääle poolest kehvem olla, aga õnnestumise
võimalus on paljude ühiste proovide tõttu ikkagi suurem.
Edu tagab töö järjepidevus.
Viimastel andmetel on juubilar praeguseks välja
koolitanud 57 koorijuhti. Arvata võib, et tegelik arv ulatub aga
sadadesse. Need on need, kes vaatavad ja imestavad, kuidas ta seda teeb,
ning püüavad järele teha. Tulutult.
Peeter Perens
|