Baltimaade kunstiajaloo isa
|
Wilhelm Neumann nooruses Daugavpilsis. Foto on saadud
Neumanni õe lapselapselt Tatjana Lavrovalt Kiriši linnast Leningradi
oblastis. (Avaldatakse esmakordselt.) |
5. oktoobril täitus 150 aastat päevast,
mil ühes iidses Mecklenburg-Schwerini hertsogkonna linnakeses Grevesmühlenis
sündis kohaliku kaupmehe Neumanni perekonnas poiss Wilhelm, kellest
sai aastate pärast nii läti kui ka eesti kunstiajaloo kui teaduse
looja.
Iseõppija
Neumann oli iseõppija ja kõik tema
saavutused olid visa töö, teadmishimu ja sihikindluse vili. Teatmeteostes
on kirjas, et ta olevat õppinud Peterburi kunstiakadeemias ning
saanud seal arhitekti kutse. 1999. aastal tutvusin Peterburi kunstiakadeemia
arhiivis Neumanni toimikuga. Toimikust selgus, et süstemaatilist haridust
see arhitekt, kunstiajaloolane ning teaduste doktor tõenäoliselt
ei saanud. Või kui ta ongi koolis käinud, siis õige
vähe – vaid algkoolis.
14aastaselt alustas Wilhelm (Johann Wilhelm Carl)
Neumann tööinimese eluteed. Tänu joonistusandele sai ta
koha Vitebski raudtee Daugavpilsi (tol ajal Dvinski ehk Dinaburgi) projekteerimisbüroos.
Sealt anti talle 1869. aastal kunstiakadeemia tarvis Maschinenmeisteri
(nagu Neumann oma venekeelses avalduses ütles) tunnistus. 1875. aasta
28. aprilli avalduses palus Neumann vabakutselise kunstniku nimetust arhitektuuri
alal (neklassnogo hudoťnika po arhitekture) ning lisas Liivimaa kuberneri
Ükskülli tõendi, et “J. W. C. Neumann on 14. veebr. 1875.
aastal andnud Venemaa kodaniku vande”. Eksam määrati sama aasta
29. septembrile. Selleks ajaks oli Neumann esitanud Peterburi akadeemiale
ka oma joonistused (risovanija). Järgmise aasta 11. juunil esitas
Neumann uue avalduse, milles seisis, et möödunud aastal oli ta
saanud küll vabakunstniku tiitli, kuid et nõutav suuline eksam
on sooritamata, ning palus teatada eksami sooritamise tähtaja. Vastuse
palus saata aadressil: “Vitebski kubermangu Dünaburgi linn, Pankrova
küla”. 14. veebruarist 1878. aastast on säilinud veel üks
Neumanni kirjutatud teade, milles seisab, et suulist eksamit tal 1876.
aastal vähese vene keele tundmise tõttu ära teha ei õnnestunud.
6. märtsil 1878. aastal teatati Akadeemiast, et “Jakobstadti väikekodanlase
(meštšanin) Neumanni palvet sooritada eksam saksa keeles vene õppeasutuses
täita pole võimalik”. Sellest kirjavahetusest selgub, et Neumann
taotles Peterburist arhitekti tunnistust, kuid ei saanud seda; kuigi ta
esitas Peterburi oma Riia kunstimuuseumi projekti joonised, tõenäoliselt
need, mida tänaseni Riia muuseumis säilitatakse; ning et ta pole
ka kunstiakadeemias iial õppinud. Arhitektuuri alusteadmisi andis
noorele Neumannile Vitebski raudteekonna arhitekt Bartsch. Vaatamata ebaõnnestunud
katsele Peterburist ametlik diplom saada, läks Neumanni elu jätkuvalt
ülesmäge. Juba järgmisel aastal pärast Peterburi äraütlemist
määrati ta Daugavpilsi linnaarhitektiks.
Neumann ei omandanud ka kunstiajaloolase haridust:
ta õppis kunstiajalugu iseseisvalt tuntud Karlsruhe kunstiajaloo
professori Wilhelm Lübke nõuannete järgi.
Riias
Juba noorelt tundis Neumann huvi Riia vanalinna
vastu. Peatselt viis see kontaktideni baltisaksa ajaloouurijatega. 1895.
aastal asus ta elama Riiga ning üheks tema aastatepikkuseks uurimisobjektiks
sai Riia toomkirik, eriti selle restaureerimine. 1880ndail ilmusid temalt
mitmed vanema kunsti publikatsioonid – esimese suurema üldistava tööna
neist “Grundrisse einer Geschichte der bildenden Künste und des Kunstgewerbe
in Liv-, Est- und Kurland vom Ende des 12. bis zum Anfang des 18. Jahrhunderts”
1887. aastal Tallinnas. Selle töö eest anti talle 1889. aastal
Leipzigi ülikoolis filosoofia doktori- ja kaunite kunstide magistrikraad.
Samast ajast on pärit ka baroki-, rokokoo- ja zopfiarhitektuurikäsitlus.
1903 – 1905 ehitati Neumanni projekti järgi
praegune Läti kunstimuuseum, kus ta töötas direktorina kuni
oma surmani. Ta korraldas arvukalt balti kunstnike näitusi, avaldas
katalooge, retsensioone, lühimonograafiaid, olulisemad neist on Eduard
von Gebhardtist, Hans ja Albrecht von Hembsenidest, Gerhard ja Wilhelm
von Kügelgenist, Wilhelm Londicerist, Friedrich Ludwig von Maydelist,
Karl Senffist, Carl Winklerist jt. Kokkuvõtvate uurimustena tuleks
eraldi nimetada “Baltische Maler und Bildhauer des XIX Jahrhunderts. Biographische
Skizzen und Reproduktionen nach ihren Werken” (1902), “Lexikon baltischer
Künstler” (1908) ja “Verzeichniss baltischer Goldschmiede, ihre Merkzeichen
und Werke” (1905). Juba 1893. aastal koostas Neumann Riia muuseumi flaami
ja hollandi kunstnike tööde kataloogi. 1890ndatel avaldas ta
ka rea töid teistest balti maalikogudest.
Neumann oli mitme kaaluka ühiskondliku organisatsiooni
liige. Meie jaoks on oluline tema kuulumine korrespondentliikmena (alates
1890. aastast) Õpetatud Eesti Seltsi, 1913. aastast nimetati ta
selle auliikmeks. Samaaegselt kuulus Neumann Läänemere provintside
genealoogilisse ühingusse (1884) ja Kuramaa Kirjanduse ja Kunsti Ühingusse
(1885). Eesti-Läti aladel suurt rolli mänginud Ajaloo ja Muinsusuurimise
Ühingus oli ta aastatel 1914 – 1919 isegi kaasdirektor.
|
Wilhelm Neumanni projekti järgi aastal 1903 – 1905
ehitatud Läti kunstimuuseum Riias. Naabrid edestasid meid enam kui
sajandiga... |
Neumann ja Eesti
Baltimaade kunstiajalugu üldiselt vaatlevate
teoste kõrval avaldas Neumann mitmed vaid Eesti kunstipärandit
käsitlevad uurimused. Tänaseni on säilitanud krestomaatilise
tähenduse tallinlase Eugen von Nottbeckiga kahasse kirjutatud kaheköiteline
“Geschichte und Kunstdenkmäler der Stadt Reval” (1896 – 1904; kordustrükk
Hannover-Döhren 1973). 1904. aastal ilmus Neumannilt Leipzigi populaarses
sarjas “Berühmte Kunststätte” raamat “Riga und Reval”.
Suurte monograafiate kõrval jätkus
Neumannil aega ja energiat ka paljude Eesti kunstiajaloo üksikprobleeme
käsitlevate artiklite jaoks, näiteks Paide linnusest, Narva linnast
ja selle XVII sajandi arhitektist Georg Teuffelist, Tallinna raekoja gobeläänidest,
keskaegsest nikerduskunstist Tallinna raekojas ja Pühavaimu kirikus,
Saaremaa kirikute muinasväärtusest, Tartu toomkirikust, Pühalepa
kirikualtarist, “Surmatantsust” Tallinna Niguliste kirikus.
Reas oma töödes vaatles ta Eesti ja
Läti kunsti ning arhitektuuri koos (Balti alade kindlustusarhitektuuri,
keskaegset maali- ja puunikerduskunsti, seitsmesaja-aastast Balti kunsti,
kirjandust ja kunsti Liivi-, Eesti- ja Kuramaal).
Neumann ja muinsuskaitse
Neumann oli ka muinsuskaitsetegevuse algataja
Baltimaadel. Juba 1888. aastal avaldas ta kirjutise “Die Erhaltung unserer
Denkmäler”, millele järgnes “Merkbüchlein zur Denkmalpflege
auf dem Lande”. Viimases rõhutas ta ühiskondliku kaitse ja
usaldusisikute võrgu loomise vajadust. Neumanni arvates tuli toetuda
maal elavatele kirikuõpetajatele. Tema algatusel saadeti kiriklatesse
ankeedid, mille tulemustest tegi ta 1912. aastal kokkuvõtte. 1914.
aastal ennetas ta oma aega ning esitas käsitluse linnatuumikutest
kui tervikutest, linnaplaanist kui ajaloolisest ürikust ning muinsuskaitsest
ja muinsuste hooldusest. Vähe sellest – alates 1908. aastast luges
ta Riia polütehnikumis, kus ta aastatel 1889 – 1901 töötas
kunstiajaloo dotsendi ametikohal, tulevastele arhitektidele muinsuskaitse
erikursust. Alates 1886. aastast oli ta Riias tegutsenud Ajaloo ja Muinsusuurimise
Ühingu muinsuskaitse komisjoni liige, 1908. aastast saadik aga selle
juht.
Ka Eestis oli Neumann muinsuskaitse ja restaureerimise
algataja ning ka läbiviija. Nimetada võib konserveerimistöid
Pirita kloostris 1894. aastal, 1896. aastal Paide linnuses ning tõenäoliselt
ka Rakvere linnuses. Ta teostas ka Tallinna Mustpeade hoone ülesmõõtmistöid
ning projekteeris pärast Tallinna linnamüüri läbimurrete
rajamist uuelaadselt stiliseeritud värava Gustav Adolfi gümnaasiumi
juures.
Viljakas oli Neumann ka arhitektitegevus. Eestis
tunneme tema töödest küll vaid endise Scheeli panga hoonet
Tallinnas (Suur-Karja 1), kus ta säilitas keskaegse maja portaali
ja ukse, ning endist Taheva mõisahoonet. Lätis on aga säilinud
suur hulk tema projekteeritud hooneid: juugendmajad Riias ja Daugavpilsis,
sajandivahetuse mõisad ja kirikud.
Tõeline eurooplane
Neumanni kirjanduslik pärand on erakordselt
suur. Tänaseks on käesoleva kirjutise autori kartoteegis üle
160 Neumanni kirjutatud raamatu ja artikli ning üle 320 lühibiograafia
vene ja balti kunstnikest paljuköitelises kunstileksikonis (Thieme-Beckeris).
Neumanni lugu kõlab nagu ameerikalik müüt
lehepoisist miljonäriks. Orvuks jäänud poisist sai Euroopa
klassiga teadlane, arhitekt ja ühiskonnategelane. Tema silmaringi
avardasid reisid paljudesse Euroopa riikidesse – Austriasse, Belgiasse,
Hollandisse, Itaaliasse, Saksamaale ja Prantsusmaale, kus ta viibis nii
Euroopa muuseumide direktorite kui ka muinsuskaitse päevadel. Sealt
on pärit ka tema tihedad kontaktid Euroopa juhtivate teadlastega.
Wilhelm Neumann suri Riias kaheksakümmend
aastat tagasi – 6. märtsil 1919. aastal. Tema uurimused lõid
aluse Baltimaade kunstiajaloole kui teadusele. Nendele on toetunud Läti
ja Eesti kunstiajaloolaste mitmed põlvkonnad. Ka meie praegune kunstiajalugu
on just talle palju tänu võlgu.
Jevgeni Kaljundi
|