Veendumisvõimalus
Tartu Noorte Autorite Koondise avatud suveseminar
“Lätete pääl”
10. - 11. juulil Võrumaal Kärgulas
Jan Rahmani talus
Loomuldasa tingiks too kakspäevak justkui
sketšilikult lustakat kajastust – ent ehk on just targem loobudagi tolle
naeru igahinnalisest püüdmisest ametliku kultuurikroonika vormi,
teades ju, et küllaldaselt ere naer leiab niikuinii ise selles hetki
kõlada. Kuid veel maldamatumalt ilmneb siia meenutusse nende päevade
ilu. Andis ju “Lätete pääl” olek kirjarahvale võimaluse
endi mõeldavas-tehtavas veenduda. Ehk veeks muunduda – minna vaimus
paika(desse), kus too vaim tõesti lättena vallandub, puhtana
ja kargena, et siis vallandumisviivust pääle juba paratamatult
muutuda erivärviliseks, erimaitseliseks, villitavaks ja tarbitavaks
kirjanduseks. Tollesinaste vististi möödapääsmatute
vulahtuste (taas)tabamine on aga kirjarahvale ometigi eluliselt vajalik.
Nõnda siis keskendun siinkohal nendele
süüvivamatele meeleavaldustele, millest ja millesse kummatigi
kõik nood küllap tegelikud põhiteemad juhtusid.
Laupäeva pärastlõunal vestis
kõigepäält Kauksi Ülle veidraid ja nukrapoolseid
lugusid Võrumaa vähetuntud kirjameestest. Sellest aga voolas
läbi tõdemus, kuivõrd on tolle kandi kirjandus ikkagi
just jõgede kirjandus – ja autorite saatus pühadesse jõgedesse
puutumise eest justkui lõivu maksmas. Oma paikkonna vaimsus on tugev
ka Mulgimaa kirjarahvas, loodustunnetus keeles ehk ühtlasemgi. Omaette
käsitlust väärib kindlasti ka järvede mõju kirjandusele
– ja Kauksi Ülle on oma “Paadiga” sellele ju liikunudki.
Veiko Märka esitas intrigeerivaid
väiteid kultuuri ja põllumajanduse antagonismist ning ideid
talude suunitluse muutmiseks. Rahva toitmise ambitsioon tuleks Märka
arvates jätta, importi usaldada ning hakata tegutsema eri ajastute
ja maatööviiside elavate muuseumidena. Arutlusele tulid ka šokiturismi
võimalused; kohalviibijate seas säädis end kogu ülejäänud
seminariks mõnusalt sisse vendade Voitkade vaimne malnidus.
Mispääle Berk Vaher kordas EKSi
Nüpli kevadkoolile tehtud uuskonservatiivset ülevaadet kambavaimust
noorsookirjanduses (vt. ka Sirp 2. VII 1999, lk. 7). Kuulajas kond oli
Nüpli omast küllaltki erinev, ent kummati nõustus samavõrra
väitega, et riigi doteeritavad kirjandusinstitutsioonid on ak tiiv
selt soosimas nihilistlikku diskursust, mis ei tohiks olla riikliku kultuuriideoloogiaga
le pi tatav – ja selle koostöö mõlemapoolne su juvus annab
tunnistust väärtuste nõtrusest nii dominant- kui kontrakultuuris.
Veel enam – ettekandele järgnenud keskustelus ilmnes, et siinse vaimu
baasidentiteeti tugevdada tahtev etnofuturism on kultuuriinstitutsioonides
päämiselt tõrjuvat suhtumist kohanud. Arutelu kinnitas
ka seisukohta, et vägisõnade takistamata voog riiklikesse eliit
ajakirjadesse on sõnult võtnud nende väe ja et haritlaste
seas kestev debatt “roppuste” üle on juba suuresti pseudoüritus
vajalikumate teemade puudumisel – või vältimisel.
Apokalüptilisi repriise ja sürpriise
jagades tuli ettekandepaneelide vahele uitama Puhja müstik Indrek
Rüütle. Õhtuse teoreetilise keskustelu avajaks oli
aga Hasso Krull, kes Kalmuneiu-teemast lähtuvalt psühhoanalüüsis
rahvaluulet (keskendudes küll Jakob Hurda sünteesile Kalmuneiu-tekstidest).
Päätegelase Peetri tõotus kaerakasvu eest kalmest naine
võtta ning keerulised suhted emaga viitavad Krulli sõnul
intsestile, mis on tõenäolisem kui rida teisi võimalikke
konfliktiallikaid. Poleemikat siiski jätkus, hüpoteese lisandus
– eks näis, mida selgitab põhjalikum töö lähtetekstide
ja Kauksi Ülle versiooniga.
Pulga Jaan andis omapoolse mõtestuse
Madis Kõivu loomingule, vastamaks vaimus ühele noorele skeptikule.
Kõivu teoste ajendiks olevat suuresti tüdimus iseendast; sissekaemine
ümbritsevasse tunneb ära elu ebaõigluse, tegijate kõrvaleheidu
tarbijate poolt (nt. Elli-tädi loos). Kõiv aga ei mõista
kedagi üheselt hukka, tõdeb vaid olevat – ning selle justkui
lepliku meele ja elukulu hoomamatus võibki nooremates lugejates-vaatajates
võõristust tekitada.
Sven Kivisildnik jätkas mõtetega
nn. ebainimlikust, ebamõist(us)likust kirjandu sest kui uuest soovitatavast
uurimisteemast. Eesti kirjanduselu keskmes on päämiselt argised
ja ratsionaalsed ilmakäsitlused, müstiline jääb perifeeriasse.
Kivisildnik tõi näiteks praegu küllap skandaalseima eesti
luuletaja Pilu-Kelluke Tigase, kelle imago ja temaatika on ortodoksseid
literaate kohu(s) tanud teda ignoreerima. Ent ka Jüri Ehlvesti müstilist
tekstiloomeprintsiipi (jutu kirjuta mist ühe absurdsena näiva
lause konteks tualiseerimiseks) pole kriitikud suutnud ära tabada.
Kivisildnik pidi küll möönma, et Pilu-Kellukese tegelik
religioosne potentsiaal aimub avatudmeelselgi analüüsil siiski
vaieldavana; ning ka Ehlvesti viiteil gnosisele ei kipugi all olema
hermeetilist süvalugemust. Ometigi on selline kanalivahetus iseenesest
eesti kirjandusuuringutele kindlasti värskendav – ja võib-olla
murranguline (nagu pani mõtlema Unduski “Maagiline müstiline
keel”).
Andes jätku hääle toidule-joogile,
lorilauludele ning vestlustele karmavõlast, veregruppidest ja Voitkadest,
sai seminari esimene päev tasapisi teiseks. Kui kõik olid ärganud,
toibunud, toitunud ning – ka lõõskava ilma sunnil – täiuseni
viinud ujumisvilumuse vööni ulatuvas jõevees, võidi
keskpäeva paiku asuda matkale läbi metsatuka, hõivamaks
Rahmani naabrite koosolekuplatsi ja kuulamaks Taive Särge.
Särg vaatles NAKi liikmeid kui narre – ku ning liku ja jumaliku asemikke
Põrgus. Cont ra ja teised on virgutanud rahvakultuuri nii tuntud
poplaulude kui ka kõrgkultuuri paa tose karnevalipilaga. NAKi trumbiks
on nen de piiripäälsus – nad on kirjandusmaastikul nähtaval,
mitte ignoreeritud perifeerias, kuid samas pole nad ka pälvinud eliidi
tunnustust. Nõnda esildus intrigeeriv idee koostada eesti luule
anti-loogia. Kuulajatelt jäi siiski kõlama küsimus – keda
need narrid asendavad, kui meie praeguses kultuurimängus puudub või
kiratseb nii kuninglik kui jumalik? NAKlased ise täitsid oma rolli
aga muretult ka ettekande ajal, sosistades, itsitades ja üritades
roosale plastmassist kanale sigareti suitsetamist õpetada.
Ja sama lustiga jätkati päeva, mängiti
palli, mekiti õlut – meeldetuletuseks endile ja teistele tekstimassiivide
nautlejaile – on kummati teisal kui tekstides, on just ka neis suvepäevades
paik, kus päriselt tuikab too naudeldav vaim. Aina end kirja vangi
andev kui vesi voolusängi – ja ikka vee kombel vist siiski mitte kunagi
sinna vangi jääv.
|