Fookuseta Mart Saarma
"Partituur neuroni genotüübile".
Dokumentaalfilm.
Reþissöör Peep Puks.
Eesti Telefilm, 1998.
ETV eetris 24. veebruaril.
Peep Puksi dokumentaalfilm ühest edukast eesti soost teadlasest
Mart Saarmast pendeldas hajevil eri teemade vahel, suutmata keskenduda
ühelegi neist.
Tegemist oleks justkui Helsingi ülikooli biotehnoloogia instituudi
looja ja juhi professor Saarma portreega. Mingil määral suutiski
film luua pildi mainekast teadlasest. Samas lahati tunniajases dokfilmis
põhjalikult biotehnoloogiaga seotud eetilisi probleeme. Sellest
rääkis Saarma ise, rääkisid tema mainekad kolleegid.
Üsna palju pühendus film sellele, et teha visuaalselt nähtavaks
ja tajutavaks töö, mida teeb Mart Saarma. Kaadris elasid oma
elu rakud, mikroskoobis suurendatud elu kihas ja väreles. Tekkis küll
mingi filmikujund, kuid asjatundliku kommentaari puudumise tõttu
läks film hoopis hämaramaks, selle asemel et anda vaatajale teadmisi.
Veel pajatas film Mart Saarma Eestis töötavatest kolleegidest,
mõtiskledes selle üle, kas tegemist on ühe võimsa
ja elujõulise teaduskoolkonnaga või mitte. Niimoodi Mart
Saarma isiku, biotehnoloogia eetika ja Eesti bioloogiateaduse vahel hõljudes
täidetigi kogu dokfilmi aeg. Mille lugu see siis oli?
Oleks ootuspärane, et film võtab põhjalikult ette
professor Saarma karjääri Soomes. Kuidas ta lõi selle
instituudi, mis raskused tal seoses sellega olid, mida on saavutatud. See
kõik jäi nägemata-kuulmata. Millegipärast läks
filmigrupp tagatipuks hoopis Savonlinna ooperifestivalile, kust võetud
kaadreid pikiti filmi sisse. Mis seos on ooperikunstil ja biotehnoloogial?
Paistab, et tegijal ei olnud filmi alustades selge, mida teha kavatsetakse.
Alustati võtetega, andmata endale aru, kas on tegu huvitava teadlase
portreefilmiga või on siis tegu teadusdokumendiga, mis kajastab
viimasel ajal ülioluliseks saanud inimtegevuse ala. Film napsas aplalt
nii seda kui teist teemat, kuid lõppkokkuvõttes kadus sel
viisil ära igasugune loogika. Tulemus on täielik zanriline segapudru.
Kõrgilt vältisid tegijad igasugust õpetlikkust.
Millega siis Mart Saarma ikkagi tegeleb, see jäigi filmis saladuseks.
Mitte kuskil ei selgitatud biotehnoloogia aluseid, selle A-d ja O-d. Aeti
suur hulk teadlaste juttu, mõtlemata selle peale, millest lihtne
inimene aru saab ja millest mitte. Tulemuseks on raskesti jälgitav
põhjendamatult pikk filmiteos.
Täna tuleb öelda, et Eesti Televisioon vääriks
paremaid dokumentaalfilme, kui suudab teha seda tema enda omanduses olev
filmistuudio. Nii kehva tulemusega ei julgeks välja tulla ükski
sõltumatu väikestuudio.
Andres Laasik
|