Kõik algab ad ovo
Lembe Rubeni näitus "Linnu religioon" Raatuse
galeriis 24. V – 2. VI.
Kunstiakadeemia graafika eriala diplomand Lembe Ruben eksponeerib
oma diplomitööna valminud animatsiooni "Ideoloogiad" ning erinevate
graafikatehnikate kombineerimisel sündinud kuut graafilist lehte.
Kunstnik ekspluateerib religiooni- ja ideoloogiatemaatikat, sidudes
need igavikuliste ja eetiliste küsimustega. Väljapanek on mõtestatud
sümbioos ja kokkumäng, mis annab tunnistust diplomandi oskusest
näha seoseid ja protsesse, sümbolite kaudu publikuga kommunikeeruda
ning teha end graafika ja animafilmi väljendusvahenditega mõistetavaks.
Kuna nii tegelased, keskkond kui ka kujutatud protsessid on tähenduslikud
ning kannavad endas arhetüüpseid omaduste kogumeid, kutsub väljapanek
vaatajat süvenema ja kaasa mõtlema. Ja mõtelda on mõnus,
sest näitus pakub ka esteetiliselt nauditava elamuse.
"Linnu religioonis" algab kõik ad ovo. Muna on äärmiselt
koormatud kujund: paljude rahvaste legendidest ja pärimustest tuttav,
sümboliseerib sündi, algust ja elu. Nii animatsioonis kui ka
graafilistel lehtedel on kujutatud monotoonne keskkond – purustatud munakoortega
täidetud kirju ruum. Katkist koort võib tõlgendada elluastumise
või siis sellest vägivaldselt lahkumisena, mütoloogia
annab lootust ja pakub lohutust mõlemale variandile. Kõiki
töid ühendab läbiva joonena neis kujutatud lakkamatu liikumine.
Animatsiooni lõputu keerlemise-pöörlemise motiivis peitub
soov konstateerida ideoloogia ja elu vastastikust mõju ning anda
sellele oma hinnang.
Munakoorte faktuuril on templijäljendid "S", "M", "L" ja "XL".
See viitab standardiseerimisele ja hierarhiseerimisele, elude pingeritta
seadmisele ja (ala)hindamisele. Muna kvaliteedi määramine templiga
on elu kvaliteedi määramine, kusjuures otsused ja valikud teeb
keegi heaks kiidetud standardi järgi. Küsimus on ainult selles,
kelle ning missugune hinnang on määrav. 1930ndail legaliseerisid
Saksa paremäärmuslased õiguse ülema rassi huvides
hävitada juute, ida-eurooplasi ja arengupeetusega inimesi, oma tegudele
leidsid nad õigustuse Nietzsche ja Darwini teoseid interpreteerides.
Keegi ei julgenud esitada kriitilisi küsimusi. Rubeni animatsioon
kutsub vaatajat usaldama vaid oma kainet mõistust ning hoiatab pimeda
kuuletumise ja tegutsemise ohu eest. Animatsiooni lõpul teeb oma
korrektiivid aeg-ajalt ristiks deformeeruva mutrivõtmega mees. Kuna
kogu näitus on täis sümboleid, pole ka risti kujund juhuslik.
Ristiga mees – Kristus või vaimulik ongi liikumapanev jõud
ja ideoloogia.
"Linnu religioon" on ilmselge tunnistus, et noor graafik mitte ainult
ei valda paljusid graafikatehnikaid, vaid oskab näha ka probleeme,
luua seoseid ja pakkuda lahendusi võimalikele konfliktidele.
Rael Artel
|