Kõik algab ad ovo

Lembe Rubeni näitus "Linnu religioon" Raatuse galeriis 24. V – 2. VI.

Kunstiakadeemia graafika eriala diplomand Lembe Ruben eksponeerib oma diplomitööna valminud animatsiooni "Ideoloogiad" ning erinevate graafikatehnikate kombineerimisel sündinud kuut graafilist lehte.
Kunstnik ekspluateerib religiooni- ja ideoloogiatemaatikat, sidudes need igavikuliste ja eetiliste küsimustega. Väljapanek on mõtestatud sümbioos ja kokkumäng, mis annab tunnistust diplomandi oskusest näha seoseid ja protsesse, sümbolite kaudu publikuga kommunikeeruda ning teha end graafika ja animafilmi väljendusvahenditega mõistetavaks. Kuna nii tegelased, keskkond kui ka kujutatud protsessid on tähenduslikud ning kannavad endas arhetüüpseid omaduste kogumeid, kutsub väljapanek vaatajat süvenema ja kaasa mõtlema. Ja mõtelda on mõnus, sest näitus pakub ka esteetiliselt nauditava elamuse. 
"Linnu religioonis" algab kõik ad ovo. Muna on äärmiselt koormatud kujund: paljude rahvaste legendidest ja pärimustest tuttav, sümboliseerib sündi, algust ja elu. Nii animatsioonis kui ka graafilistel lehtedel on kujutatud monotoonne keskkond – purustatud munakoortega täidetud kirju ruum. Katkist koort võib tõlgendada elluastumise või siis sellest vägivaldselt lahkumisena, mütoloogia annab lootust ja pakub lohutust mõlemale variandile. Kõiki töid ühendab läbiva joonena neis kujutatud lakkamatu liikumine. Animatsiooni lõputu keerlemise-pöörlemise motiivis peitub soov konstateerida ideoloogia ja elu vastastikust mõju ning anda sellele oma hinnang.
Munakoorte faktuuril on templijäljendid "S", "M", "L" ja "XL". See viitab standardiseerimisele ja hierarhiseerimisele, elude pingeritta seadmisele ja (ala)hindamisele. Muna kvaliteedi määramine templiga on elu kvaliteedi määramine, kusjuures otsused ja valikud teeb keegi heaks kiidetud standardi järgi. Küsimus on ainult selles, kelle ning missugune hinnang on määrav. 1930ndail legaliseerisid Saksa paremäärmuslased õiguse ülema rassi huvides hävitada juute, ida-eurooplasi ja arengupeetusega inimesi, oma tegudele leidsid nad õigustuse Nietzsche ja Darwini teoseid interpreteerides. Keegi ei julgenud esitada kriitilisi küsimusi. Rubeni animatsioon kutsub vaatajat usaldama vaid oma kainet mõistust ning hoiatab pimeda kuuletumise ja tegutsemise ohu eest. Animatsiooni lõpul teeb oma korrektiivid aeg-ajalt ristiks deformeeruva mutrivõtmega mees. Kuna kogu näitus on täis sümboleid, pole ka risti kujund juhuslik. Ristiga mees – Kristus või vaimulik ongi liikumapanev jõud ja ideoloogia.
"Linnu religioon" on ilmselge tunnistus, et noor graafik mitte ainult ei valda paljusid graafikatehnikaid, vaid oskab näha ka probleeme, luua seoseid ja pakkuda lahendusi võimalikele konfliktidele.

Rael Artel