Absurdikirjanik Ehlvest
Jüri Ehlvest. Elumask. Eesti Kostabi-Selts, 1998.
“Tead,” ütlesin, “sa ravisid mind küll, aga ükskord
tuleb surm. Ja me sureme kõik. Kõik. Mul oli üks küsimus.
Mis küsimus see oligi – laast oleks justkui suus – : Miks maailm on
täiesti mõttetu?”
“Selle vastu ikka ravi leiab,” vastas ta ja toppis nõelad
kotikesse tagasi.
(Kõnealusest raamatust novellis
“Latern öös”, lk. 83.)
Küsimust – miks elu on täiesti mõttetu – küsib
minategelane justkui muuseas, naljaviluks, justkui millelegi palju tähtsamale
mõeldes, näiteks medõe, oma armukese, rindadele. Ja
juhmaka arsti vastus minategelase küsimusele ajab meid naerma, see
hävitaks nagu viimase kübeme küsimuse tõsidusest.
Tegelikult seisab see küsimus kõikide Ehlvesti tekstide
alguses ja lõpus, pea iga ta rea taga. See küsimus on kohal
õhustikuna, kirjutaja mõtteviisina, tunnetusviisina. Väljendub
see näiliste mõttetustena, mida meile sageli nii detailirohkelt
ning sugestiivselt kirjeldatakse, otsekui oleksid need asjad või
seigad “päriselt” olemas. Vahel satub Ehlvest hasarti ja lausa kuhjab
ühe absurdsuse teise otsa, nii et moodustub terve absurdirägastik.
Hea näide selle kohta on “Elumaski” niminovell, kus “valguseni tunnelis”
annab lugejal kahlata. Ma kardan, et ta jääbki seda valgust või
mõtet sealt taga otsima, vähemalt minu puhul on see nii. On
teisedki lood parajad pähklid, ehkki neis on ka (justkui) arusaadavaid
kohti. On inimesi, keda absurditunne pole kunagi riivanud. Need on tõsimeelsed
inimesed, oma veendumustes kindlad, ühiskonna tugisambad nii-öelda.
Neile Ehlvesti “pähkleid” ei soovitaks, nad võivad lugemisest
saada maokatarri või veel midagi hullemat. Miks aga need, teistsugused,
siiski Ehlvesti loevad? Mida annavad neile Ehlvesti “segased” lood? Sellele
küsimusele pole võimalik ammendavalt vastata, proovin teha
vaid paar viibet lahenduse suunas.
Mõned aastad tagasi on Ehlvest ise ütelnud niimoodi: “Peaasi,
et tükk oleks kütkestavalt segane, kõikvõimalike
või hoopis võimatute või mitte ühegi tõlgendamisvõimalusega,
seega huvitav” (Postimees 5. IX 1996). Selle tsitaadi on välja noppinud
Mati Unt, kirjutades arvustust Ehlvesti romaanile “Ikka veel Bagdadis”
(Looming 1996, nr. 10). Samas arvustuses küsib Unt, undilikult
teravmeelitsedes: “Võib-olla jätaks analüüsimata,
läheks nuttes koju?” Niisiis ajab Ehlvest isegi Undi natuke kimbatusse.
Novellis “Hädapidur” (leidub “Krutsiaanias”) laseb Ehlvest literaat
Karinil öelda algajale kirjanikule järgmist: “Te peate ometi
õppima end väljendama mitte nii rabavalt nagu seni, vaid subtiilsemalt,
peenetundeliselt, nii, et ka tavalised inimesed, nagu ütleb Poe’gi
– common sense inimesed –, oleksid valmis teie mõtet vastu
võtma, mõelge ometi lugeja peale! Mis jääks järgi
Poe’st, kui tema “large mirror” asendada fraasiga “vv ja värk”?” (lk.
88.)
On selge, et Ehlvestile meeldib siiski tänase päevani kõik
mõttekad “suured peeglid” välja vahetada millegi käsitamatu
vastu. Tegelikult on see kättemaks.
Camus’ sõnade kohaselt saab inimesest, kes on absurdi ära
tundnud, traagiline inimene, traagik. Meenutagem mõtisklusi “Sisyphose
müüdist”: “Mõtlema hakata, see tähendab oma jalgealust
õõnestama hakata” või “Seevastu universumis, mis on
äkki ilma jäetud illusioonidest ja valgusest, tunneb inimene
end võõrana” või “Niipea kui absurdi tunnistatakse,
muutub ta kireks, mis on piinavam kui ükski teine kirg”.
Ehlvest teeb midagi muud. Jah, absurd irvitab inimese üle. Ehlvest
võtab kätte ja irvitab absurdi üle. Vaenlast tuleb lüüa
tema enda relvadega. Niisiis traagikut Ehlvestist ei saanud, temast sai
hoopis koomik, kõige väljapeetum ja vaimupeenem absurdikoomik,
keda eesti kirjandusel seni esitleda.
Ehlvesti novellides saab järjepidevalt nalja, ka siis, kui me
ehk lõpuni ei jagagi, mille üle me õieti naerame. Võibolla
naerame iseenda üle, teisal surma üle, kolmandas kohas ilmaelu
sõgeduse üle, neljandas labasuse, omakasu, tühisuse üle,
aga vahel lihtsalt absurdse nalja enda üle. Mõnikord rakendub
absurd tõe väljaütlemiseks kaudset teed pidi, aga seda
rabavamalt:
“”Kuid ma ei ole ju vaba,” protesteeris Gregg Ebune pahuralt.
“Oled küll,” ütles tüdruk, “konn inimese käes või
inimene Jumala käes ei ole, kuid kui inimene muutub konnaks, siis
on ta täiesti vaba.”” (“Põuahing”, lk. 16.)
Ehlvesti novellides saab ka nutta. Varjatult, maski taga, nii nagu
kirjanik ise teinekord ehk nutab. Lood nagu “Didi” või “Narkomaan”
ei ole nalja pärast kirjutatud. Ehlvesti ükski novell pole ainult
nalja pärast kirjutatud, kuigi – koomikal oleks justkui põhirõhk.
Kuid on nii, et klouni harvad pisarad lõikavad palju sügavamalt
hinge kui traagiku pidev löristamine.
Berit Selberg
|