PEALELEND
Paastumaarjapäeva (25. märts) õhtusel koosolekul
avaldas Eesti Kinoliidu juhatus oma esimehele Jaan Ruusile umbusaldust,
väidetavalt usalduse kaotamise ja juhatusesiseste vastuolude tõttu.
Mittetulundusühingu Eesti Kinoliit uueks juhatuse esimeheks valiti
reþissöör Andres Sööt. Juunis leiab jälle
aset kinoliidu iga-aastane üldkogu, kes valiks ühendusele uue
juhatuse ja see omakorda esimehe tulevaks aastaks.
HANNES LINTROP:
Miks
te Jaan Ruusi maha hääletasite, mida Ruus valesti tegi?
Kinoliidu juhatuse viimasel koosolekul arutasime Jaan Ruusi ja juhatuse
vahelist vastuolu. Teatud väga olulistes küsimustes on olnud
erimeelsusi kinoliidu juhatuse enamuse ja eelmise juhatuse esimehe vahel.
Olulistes küsimustes olid juhatuse otsused nagu vastu võetud,
aga praktika näitas, et juhatuse esimees püüdis ikkagi vargsi
ajada oma tahet, siis tekkis pidevalt sellised jätkuvaid, väga
raskeid, pikki ja kurnavaid arutlusi nendel teemadel. Olukord ei paranenud
sugugi ning kogu see juhtimine kippus kuidagi kinni kiiluma. Tekkis jutimise
kriis, mis ei tule organisatsioonile kasuks.
Toimus hääletus ja juhatuse esimehele avaldati umbusaldust
hääletustulemusega 5:2. Pakuti kolme uut juhatuse esimehe kandidaati,
nelja poolthäälega seitsmest valiti Eesti Kinoliidu uueks juhatuse
esimeheks Andres Sööt. Hannes Lintrop taandas enda kandidatuuri,
konkureeris ka Kalju Kivi, uuesti pakuti ka Jaan Ruusi.
Ruusi mitteusaldamine tulenes konkreetselt kinoliidu maja omandi vormistamise
küsimustest. Vaieldamatult on Kinomaja Eesti Kinoliidule väga
olulise tähtsusega omand. Kinomaja kuulub kinoliidule, aga kui erastamine
toimus, ei vormistatud kõiki pabereid väga hästi ja lõpuni.
Elo Tust tegeleb praegu nende asjadega, et kõik oleks lõpuni
vormistatud.
Probleem tekkiski sellest, et konkreetselt meie endine juhatuse esimees
asus otsustavalt nagu vastu ja hoolimata juhatuse otsusest andis isiklikult
Tustile korralduse: "Ära tegele nende asjadega!" Omand pole küll
juriidiliselt ebamäärases olekus, aga kõik paberid peavad
lihtsalt lõpuni korda saama. Kinoliit peab ka maja-aluse maa omale
juurde saama. Juhatuses tekitaski hämmingut see, et juhatuse esimees
sellises küsimuses nagu hoopis teist meelt on. Ruus ei ole oma muud
plaani Kinomajaga reetnud, aga Tustile oli ta välja öelnud niimoodi
seda asja, et tema arvates Kinomaja ja kinoliit ei pea olema sugugi kokkukäivad
nähtused, peaasi, et Kinomaja jääks filmiringkondadele.
ANDRES
SÖÖT:
Mida te kinoliidu juhatuse esimehena algatada ja muuta tahate?
Vastavalt uuele põhikirjale, mis on nüüd mittetulundusühingute
seadusega vastavusse viidud, on kinoliidu juhatuse esimehe funktsioonid
veidi muutunud, võrreldes kinoliidu varasemate esimeeste ülesannetega.
Seetõttu ma ei saa väita, et nüüd ma asun, teen ja
muudan. Aga me siin (st. juhatus) algatame ja tahame sügisest saadik
– kõigepealt, et saaks lõpuks käed vabaks majanduslike
ja juriidiliste probleemide arutamisest, millele me oma koosseisus juunikuust
saadik kolm neljandikku ajast oleme kulutanud. Aga jäänud on
kõigest kaks kuud. Üldkogu siis valib tõenäoliselt
uue juhatuse, kes omakorda valib uue juhatuse esimehe ja see ei pea tingimata
olema mina ja selles pole üldse küsimus.
Mina tahaksin väga, et muudaksime kahe kuu jooksul reaalselt tunnetatavaks
juhatuse rolli kinoliidu liikmete suhtes. Praegu on kinoliit poolsurnud
organisatsioon, üle poolte liikmete vist on auliikmed ja pensionärid,
kes praktilise filmitööga enam ei tegele. Meil puudub loominguline
kaitse, autorikaitse ühing, meil pole lõplikult selgeks räägitud
autorite õigused neile filmidele, mis on tehtud vene ajal. Tahan,
et igal tegijal oleks omal kombel ja määral õigus oma
loomingule. Tahaks, et oleksid kaitstud kinoliidu liikmete ametiühingulised,
praktilised, materiaalsed huvid, töövõtulepingud ja minimaalpalgad.
Praegu hoiavad noored kinoliidust kõrvale, sest ees on pensionäridest
ätid. Aga noored peaksid ise liitu astuma, õla alla panema
ja varisemisohus süsteemi muutma hakkama. Muidu võib järjepidevus
katkeda. Arvan, et asi on küll hull, aga mitte lootusetu. Kutsun noori
kineaste kiiremas korras kinoliitu ja selle tegevust otseselt muutma. Loodan
uuele põlvkonnale.
Kinomaja kui selline peab kinoliidu omandina püsima jääma.
Et Kinomaja poleks ainult väärtfilmide näitamise koht, vaid
täidaks laiemaid funktsioone. Ma tahan, et majale saaks kuidagi elu
sisse puhutud, et siin poleks ainult kinoliidu juhatuse pesitsemise koht
ja rentnike pärusmaa.
JAAN
RUUS:
Miks kinoliidu juhatus sind umbusaldas?
Tõukejõuks oli andetute loojate kompensatsiooni saamine.
Lugesin "oma nime avalikustamisest keeldunud juhatuse liikme" teadet BNSile,
kus öeldi, et põhjuseks oli usalduse kaotamine. Tehti üks
hilisõhtune stalinistlik kambakas, kus võeti algul üks
punkt, mis läks sujuvalt üle teiseks ja siis kolmandaks, kuni
kerkis mu tagandamine, kusjuures ma ise juhatasin koosolekut. Arvan, et
minu viga on see, et olen liiga avameelne, minu põhimõtteks
on alalti olnud läbipaistvus, usaldus ja kollektiivsus.
On loomulik, et juhatuses on eri inimesed oma tendentsidega. Konkreetselt
süüdistati mind selles, et ma ühes telefonikõnes
ühele juhatuse liikmele olevat öelnud, et Kinomaja raskes seisus
on võimalik, et maja jääks küll kinole (see ongi
praegu kõige suurem oht, et Kinomaja võib kinomaailma inimeste
käest ära minna), kuid võib samal ajal ka mitte kuuluda
kinoliidule. Ja teine süüdistus oli see, et ma olevat Filmimaxile
saatnud liiga viisaka ja pehme kirja, mis justkui ei peegeldavat juhatuse
järsku otsust. Kuid see on nüüd stiili ja tooni küsimus
– kirjad peavad olema täpsed, protseduurilised ja sõnaselged,
kuid ühtlasi viisakad.
Kinoliidu majandus on küllalt rängas olukorras, sest meil
pole aastaid olnud raamatupidamist ega bilanssi. Kui eelmise juhatuse ajal
vastutav sekretär Madis Tramberg ja esimees Hannes Lintrop teineteist
vastastikku majanduspolitseisse kaebasid, siis saadetigi revisjon patupessa.
Nüüd siis selguvadki kinoliidu täitmata jäänud
kohustused ja võlad, ja kogu see üle miljoni kroonine võlataak
viib eelmiste esimeeste – tõmban siin nimede rodule eesriide ette
– tegemata jäänud töö ja mõne kummalise asjaolu
selgumisele. Näiteks praegu jookseb Kinomaja katus ikka läbi,
aga ometi kulutati üle-eelmisel aastal 1,5 miljonit katuse remondiks,
nii et pidamatu katus peaks olema üle kullatud.
Usaldamatuse avaldamise taga on ka kahe filmifestivali – Pimedate Ööde
ja Tallinna rahvusvahelise (TRF) omavahelised kaklused. See et Eesti Filmi
Sihtasutus, mille ekspertkomisjoni esimees ma olen, saatis TRFile audiitori,
aga festivali korraldajad võtsid ise teise audiitori. Praeguseks
on kindlaks tehtud, et TRFil on pool miljonit võlgu, Hotell Palace’ile
140 000 krooni – kas Gina Lollobrigida arved jäidki siis maksmata?
On loomulik, et festivalid taotlevad raha fondidest. Ühes fondis
töötajana näen, et mu tagandmise taga on rahaline eksistents,
et Hannes Lintrop võitleb oma olemasolu eest kinoilmas. Mul on kahju,
et läksin kinoliidu kui terviku huvisid kaitstes vastuollu mõne
inimesega, kellel on oma isiklikud rahalised huvid. Kui kinoliidu juhatus
kaalus veebruaris üldkogu kokkukutsumist restruktureerimise küsimuses,
siis märtsis leiti, et ei mingit üldkogu, ja üleüldse
pole vaja liikmetele põhikirja laiali saata. Paistab, et mõni
juhatuse liige tahab loomingulise filmikunstnike liidu juhatuse koosolekud
muuta mitte avalikuks parlamendiks, vaid mingiks kummaliseks salaseltsiks.
Inimesed, kes armastavad salajasust, kardavad avalikkust ja sellepärast
nad väldivadki üldkogu. Arvan, et minu küllalt avalik programm
võiski olla piisavaks tagandamise põhjuseks. Loomulikult
on avalikud asjad ja salajased asjad, mida kitsarinnalised inimesed ise
salajaseks peavad. Kahjuks kipub kinoliidu juhatus jääma magedaks
nõukogulikuks salaseltsiks, mida mul tuulutada ei õnnestunud.
Kuid kinoliitu kui organisatsiooni tahaksin ma ikkagi reanimeerida.
|