Nixon Tallinnas
Presidendipaar (K, Kõiva ja J. Maddaleena) kontserdilaval
John Adamsi ooperi “Nixon Hiinas” (“Nixon in China”) kontsertettekanne
23. ja 24. mail Estonia kontserdisaalis. Tallinna Kammerorkester, Eesti
Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Saksofonikvartett, solistid James Maddalena,
David Wilson-Johnson, Stephen Richardson, Mati Turi, Katre Kõiva,
Meeli Tammu, Katarina Böhm, Boel Adler ja Inger Stark. Dirigent Tõnu
Kaljuste.
John Adamsi (1947) ooperi “Nixon Hiinas” (1987) kontsertettekandega
kahel päeval Tõnu Kaljuste juhatusel lõppes Tallinna
Kammerorkestri ja Eesti Filharmoonia Kammerkoori ooperisari “Juhid ja jumalad”.
Mäletatavasti algas see keskaegse kirikuooperi “Taanieli mäng”
esitusega jaanuari lõpus, veebruaris kõlasid eesti esimene
ja viimane lauleldus Karl August Hermanni / Raimo Kangro “Uku ja Vanemuine”
ning Raimo Kangro “Ecu ja Uku”, märtsi lõpus Händeli oratoorium
“Saul” (seda esitatakse mõnikord ka ooperina) ning sarja krooniks
siis nüüd Adamsi esikooper “Nixon Hiinas”. Sarja nimetus “Juhid
ja jumalad” andis ooperite kontsertettekannetele juba ette teatud kindla
programmi – kuulajate ette ilmusid järjest Vanast Testamendist tuntud
prohvet Taaniel, Uku ja Vanemuine (ning rahavõimu sümboliseeriv
Ecu), siis kurikuulus kuningas Saul ning viimastena USA president Richard
Nixon ja Hiina liider Mao Zedong. Sari, mille valikukriteeriumiks oli tugev
religioosne-poliitiline juht ooperi-oratooriumi peategelasena.
Adamsi “Nixon Hiinas” on väga huvitav suurteos nii oma helikeelelt
kui dramaturgiliselt intriigilt – libreto aluseks on Richard Nixoni visiit
Hiinasse 1972. aastal, mil USA president kohtus esimees Mao Zedongiga.
See on muusikaline draama, mille peategelasteks on maailma võimupüramiidi
tipus olevad poliitilised liidrid. Samas jätavad Alice Goodmani libreto
ning John Adamsi muusika neile tippjuhtidele ofitsiaalse rolli kõrval
ka inimliku dimensiooni, nii toimub tähendusrikas pööre
Mao repliikides ooperi lõpus – hiina rahva juht ja (eba)jumal esimees
Mao ütleb siis: “Ma pole mitte keegi. Mind ei tunne mitte keegi, anna
mulle suitsu.” Ning Hiina peaministri Chou Enlai elutark tõdemus:
“Kui me võitleme, siis sureme, ja kui me ei võitle, siis
sureme.” Valikut nagu enam polekski.
Oma helikeelelt on “Nixon Hiinas” nö. postminimalistlik teos,
kuna muusikas kasutatavad fraasikordused tuginevad mõnikord küllalt
pikkadele motiividele, samas muutuvad pidevalt ka nende helistikulised
transpositsioonid. Juba esimese stseeni alguses hoidis koor rütmiliselt
täpseid harmooniaplokke, harmoonia ise mõjus aga samal ajal
selles mõttes põnevalt, et olles küll puhtalt kolmkõlaline,
tekitas erinevate harmooniavastandustega siiski erilise ja kummaliselt
kõlava harmoonilise avarustunde. Väga sugestiivne kujund ilmus
koori sõnadega “The people are the heroes now”, mis juhatas sisse
esimese kõrgepingelise kulminatsiooni. Ning siis tuleb lavale Nixon
(James Maddalena, kes laulis seda osa ka ooperi esietendusel Houstoni Ooperis
Peter Sellarsi lavastuses). Muusikaliselt dramaturgialt oli hästi
ette valmistatud Mao (Mati Turi) saabumine. Järgnev Mao – Nixoni –
Kissingeri (Stephen Richardson) ansambel tundus olevat vokaalselt küll
üsna raske, kuid samas siiski sädelev ooperinumber. Esimeses
vaatuses oli Mao kandvaimaks episoodiks “The Liberty Tree”, mis Mati Turi
esituses kõlas pingestatult ja säravalt. Esimene vaatus lõpeb
koori ja solistide kulminatsiooniga, kus orkestri sünkopeerivad aktsendid
vallandavad lausa vapustava akordijärgnevuste laviini.
Teise vaatuse alguses tõuseb tähelepanu fookusesse Pat
Nixon (Katre Kõiva). Muusikaliselt on see Pat’i ja koori üks
rõõmsameelsemaid ning varjamatult helgemaid stseene (kuigi
tekst on iroonilise varjundiga). Pat’i kandev number on järgnev “This
is prophetic!” Ei tea, kas võimenduse pärast,kuid Kõiva
hääl tundus kõrges registris aga küllaltki metalne
ja plekine, solist püsis pikka aega üsna jäigalt ühetaolises
väljenduslaadis.Madalamas registris oli Kõiva partiikujundus
juba märksa plastilisem ja tundlikum.
Teise vaatuse lõpus ilmub ka Mao naine Chiang Ching (Meeli Tammu).
Võib öelda, et kui rollilahenduslikult on Pat Richard Nixoni
inimlik alter ego, siis Chiang Ching on Mao nö. ebainimlik, võimurlik
alter ego (“Kui mina ilmun, sõltub inimeste saatus minu sõnast”.).
Kolmandas vaatuses (viimane õhtu Pekingis) tundus, et Chiang
Chingi partii oli Meeli Tammule ehk pisut kõrge, sest solist intoneeris
siin pidevalt alla. Lõppvaatuse muusikas on valdavad resigneerunud
(Chou Enlai) ja lüürilised intonatsioonid, kuid Adamsi lüürika
ei väljendu mitte romantilistes, vaid küllalt kargetes harmoonilistes
värvides ning kohati ka mõistatuslikus salapäras. Lõpus
on Chou (David Wilson-Johnson), väsinud ja resigneerunud vana mehe
elutargalt kõigega leppimist väljendav number (“Ma olen vana
ega saa alalõpmata magada nagu noored või loota, et surm
midagi uudset on”). Muusika vaibus nüüd pianosse ja üksiku
viiuli haprasse soolorepliiki, üle kahe tunni kestnud draama sai läbi
– Nixon lõpetas oma muusikalise visiidi Tallinnasse. Niimoodi kõlas
siis ooper kõrgpoliitikutest ning nende naistest, kellel nii elus
kui Adamsi muusikas on oma meeste kõrval täita võrdlemisi
suur ja tähendusrikas roll.
Igor Garšnek
Presidendipaar (K.Kõiva ja J. Maddalena) kontserdilaval.
Tõnu Kaljuste avardab eesti publiku muusikalist silmapiiri.
Fotod: Tõnu Tormis
|