Sajandivahetusel elas Tallinnas umbes 49 000 luterlast: Jaani kiriku
koguduses oli arvel 26 640, Kaarli kirikus 18 570 ning Pühavaimus
4160 hinge. Elanikkond oli linna imbunud tööliste arvel
jõudsalt suurenenud, nende vaimu eest hoolitsemisega aga pidi hakkama
saadama vaid kolmes kirikus, mis kokku mahutasid kõigest umbes 7000
– 8000 inimest.
Sakslastel oli hoopis lahedam – kolm kirikut (Toomkirik, Niguliste,
Oleviste) ja ainult 10 000 usklikku. Veelgi paremini elasid vene õigeusklikud,
keda oli vaid 5 000, kasutada aga koguni viis kirikut ning kaks juurde
kerkimas: venestamise pompoosne sümbol Aleksander Nevski katedraal
Toompeal (valmis 1900. aastal) ning Jumalaema Templisse Viimise kirik Šubbe
(V. Reimani) tänaval (1902, arhitekt N. Nikonov, hävinud).
Küllap andis kuldsekuplilise vene katedraali kerkimine ka eesti
luteri kiriku mõttele hoogu: 1899. aastal hakati asja ajama ning
samal aastal saadi äärelinna Juhkentali tänava lõppu
(praegusele Odra tänavale bussijaama vastu) ka krunt. Eesti kiriku
ehitamise idee on seega vanem kui Estonia teatri mõte, millest hakati
rääkima alles 1902. aastal.
Lindgreni saladuslik projekt
Pauluse kiriku projekteerimise lugu, eriti selle tsaariaegne osa, on
jäänud arhitektuuriajaloolastelegi mõneti hämaraks.
Armas Lindgreni projekti olemasolu ei osanud keegi kahtlustada kuni 1980.
aastate alguseni, mil see Soome arhitektuurimuuseumis ilmsiks tuli. Projekt
publitseeriti esmakordselt Riitta Nikula esinduslikus Armas Lindgreni monograafias
(Helsingi, 1988). Kuid soome nimekas arhitektuuriuurija ei osanud kiriku
ehitamise lugu lähemalt kommenteerida ning ei saanud tollal ka Eestist
abi, kiriku asukohtki jäi välja selgitamata. Linnaarhiivist leitud
materjalid võimaldavad loole valgust heita.
Mõttest ehitada Pauluse kirik Tartu maanteele loobuti kohe,
sest tehtud viga oli ilmselge – kirik jäi linnast määratult
kaugele. Juba 1900. aastal taotleti uus krunt Liivalaia ja Pärnu maantee
ristumiskohale Tõnismäele (polütehnikumi hoone kohale).
Maatükk saadud, hakati korraldama korjandusi. Pauluse kogudus registreeriti
25. septembril 1905. aastal, 26. veebruaril 1906 sai kogudus nõu-
ja volikogu. Nii nõu- kui volikogu (G. Pihlakas, G. Terkmann, J.
Olbrei jt.) leidsid, et eelkäijad olid kõik valesti teinud:
kiriku krunt oli südalinnast ikkagi kaugel ja väike pealekauba.
Uuesti pöörduti Tallinna linnavalitsuse poole: antagu neile
ajutise kiriku ehitamiseks, kuni raha suruema jaoks kokku saab, mahapõletatud
saksa Interimsteatri plats Pärnu maanteel saksa teatri (Draamateatri)
ja Estonia kruntide kõrval. Et seda magusat krunti linna südames
Pauluse kogudusele enam ei eraldatud, siis võeti 1906. a. järgmisena
sihikule – ja väga ettenägelikult – politsei juurviljaaed praeguste
Gonsiori –Kreutzwaldi – Kunderi tänavate piirkonnas, millest pidi
tulevikus arenema Tallinna uus keskus. 1906. suvel taheti kirikule juba
ka kooli ning kogudusemaja.
Just siis, 1906. A. sügisel telliti Armas Lindgrenilt kiriku
projekt (vastav teade ilmus 7. oktoobri Sõnumitoojas, mis on ka
tunnistuseks, et mingit konkurssi ei korraldatud). Soome arhitektuurimuuseumis
säilitatava Lindgreni projekti juures ei ole asendiplaani, mistõttu
jääb ebaselgeks, milline krunt Lindgrenile ette anti – Pärnu
maantee või siiski juba politseiaia oma. Viimane tundub tõenäolisem,
olgugi et see viitab tellija mõningasele süüdimatusele
– projekt lasti teha, ilma et krunti oleks olnud ja kuni tsaariaja lõpuni
seda ei saadudki.
Miks just Lindgren?
Lindgreni “Vanemuise” teater (1905-06) oli Tartus just valminud, mees
ise mitu korda Eesti vahet sõitnud. Just Lindgrenist ja mitte
Eliel Saarisest sai sajandi alguses eestlaste lemmik. Polnud juhus, et
Karl Burmanit esile tõsta tahtes nimetas Ants Laikmaa teda mitte
“Eesti Saariseks” vaid “Eesti Lindgreniks”. Saarist on seevastu tagantjärgi
süüdistatud, justnagu oleks ta Vanemuise projekti eest raha välja
pressinud. Saaarinen kirjutas Tartusse tõepoolest: teeb 350 rubla
eest kogu projekti või ei tee üldse - see oli vastus vanemuislastele,
kes tahtsid odavalt läbi ajada ja Soomest üksnes uhket fassaadi
tellida. Lindgren osutus Vanemuise loo puhul lepitajaks ja tegi kogu projekti
suhteliselt soodsalt, päästes sellega nadi olukorra, sest vanemuislased
olid juba Jaan Tõnissoni survel valmis nõustuma Peterburi
akadeemiku Polestsuki tasuta tehtud projektiga, mis poleks kaugeltki nii
suurejooneline ja tähendusrikas olnud kui Lindgreni oma.
Pauluse kirik oli väga tõenäoliselt Lindgreni esimene
kirik ja igal juhul üldse tema elu suurim kirikuprojekt: esifassaadi
laiuseks oli 60 meetrit ning torni kõrguseks 110 meetrit (võrdluseks:
XIX sajandi Eesti suurima – Tallinna Kaarli kiriku torn on alla 50 m).
Kirikusse oli kavandatud 5600 (!) istekohta (Kaarli kirikus on 1500 istekohta,
Tallinna Linnahallis 4800 istekohta) ning 3500 seisukohta, kokku pidi kirik
seega mahutama üle 9000 inimese. Vaevalt kiriku suurus Lindgreni initsiatiiv
(või möödapanek) oli, küllap ikka Pauluse koguduse
suurushullustus, kes Aleksander Nevski katedraalile (arvestatud 1500 inimesele)
pika puuga ära tahtis panna. Uskumatu, aga Pauluse kogudusel oli veel
1911. aastalgi ainult 1600 liiget !
Lindgreni projekt oli tollases kontekstis ülimoodne. Just 1906.
aastal toimus Soome kirikuarhitektuuris tähendusrikas pööre
- seoses Helsingi Kallio kiriku konkursiga, mis lõppes 30. aprillil
1906. Kallio konkurss oli sajandi alguse Soome suurimaid kirikukonkursse
(24 projekti), kõige olulisem oli, et juba konkursitingimustes nõuti
loobumist neogootikast ning modernsust. Saksamaal tähistas vanale
seljapööramist samal 1906. aastal C. Gurlitti “Handbuch der Architectur”
kirikuarhitektuuri osa, mida Kallio konkursil lausa tsiteeriti (Pekka Korvenmaa
andmetel). Lindgreni osalemise kohta Kallio kiriku konkursil andmed puuduvad
(preemiat ta igatahes ei saanud, võitja oli Lars Sonck), kuid ka
tema Tallinna kiriku projekt järgis täielikult uut joont, olles
absoluutselt vaba igasugustest ajalooliste stiilide reministsentsidest.
Pauluse kiriku põhiplaan lähenes ebatraditsiooniliselt ruudule,
kiriku kõrge torn on rõhutatult ebagootilik ning asub üllatuslikult
apsiidi kohal, dekoratiivsed fassaadifiguurid on paigutatud justnagu
meelega “valedesse” kohtadesse. Rohke rahva paigutas arhitekt mitte üksnes
põhjakorrusele vaid ka laia galeriivööndisse, kuhu viivad
ümarad trepikojatornid nii kirikust kui otse väljast, kõigil
kolmel küljel on võrdse tähtsuse ja kujundusega sissepääsud
(neljandal altar). Hiiglaslik kuppel ning tsentristlik põhiplaan
räägivad Otto Wagneri ja Josef Maria Olbrichi mõjudest
(Wagneri kuulus Steinhofi kirik oli tol hetkel samuti valmimas, 1905 –
07). Lindgreni Pauluse kiriku paralleeliks võiks pidada ka erakordselt
mõjusat Engelbrecktskyrka´t Stockholmis (Lars I. Wahlman 1906,
1909 – 14).
Muu hulgas ajendas Kallio kiriku konkurss Soome Arhitektide Liidus
1906. aastal pika avaliku diskussiooni, kas kirikut projekteeriv arhitekt
peab olema usklik. Lindgrengi osales arutlustes. Erinevalt mõnestki,
kes arvas, et üks ehitus kõik, oli Lindgren seisukohal, et
nagu kunstnik ei saa luua kunsti tõelise sisseelamiseta, nii ei
saa ka arhitekt kirikut projekteerida ilma sügava sisseelamiseta sajanditepikkusesse
sakraalsesse maailma. Isegi kui kõige selle aluseks on fiktsioon,
on kunstniku ülesandeks ikkagi anda sellele kujutlusele kuju (vaba
tsitaat Nikula järgi). Ei saa lahti kiusatusest meenutada siinkohal
Vilen Künnapud, kelle kirjutistesse metodisti kiriku (Narva maanteel)
projekteerimise ajal ilmus täiesti ootamatu Kristuse sõduri
motiiv (“tunnen personaalset vajadust öelda oma sõna kristluse
kaitseks, tahaks olla pigem Kristuse sõdur kui tema lambukene” –
Ehituskunst nr. 10). Et teema on kütkestav, siis võiks edasi
küsida: kui kirikuid peaksid projekteerima arhitektid, kes usuvad,
kas haiglaid peaksid siis projekteerima haiged arhitektid ja baaride sisekujundusi
arhitektid-joodikud ? Naljakas jah, kuid mõlemad juhud tunduvadki
määratult paremad, kui asjalik vastus: mida iganes, ehitisel
ja ehitisel pole vahet.
Kirik jäi ehitamata
Sügavalt eetilise Armas Lindgreni suurejooneline Pauluse kiriku
projekt jäi teostamata ja ebaeetilisuse kahtlus jääb siinkohal
tellijale – kuidas mõtles Pauluse kogudus nii suurejoonelist ehitist
püstitada, kui 1911. aastaks oli kapitali koos vaid 63 000 tollast
rubla ? (Võrdluseks: “väike” Aleksander Nevski katedraal läks
maksma 470 000 rubla, Estonia teater umbes 300 000). Koguduse plaanid läksid
samal ajal järjest suuremaks: lisaks kirikule taheti nüüd
veel maja kiriku nõukogule, kantseleile, arhiivile ja leeriõpetuseks:
pastoraati, abihooneid, õue ja aeda. Krundi suuruseks taotleti 1911.
aastal juba 3000 m2. Selle numbri juurde on arhiivikaustas keegi pliiatsiga
kaks suurt küsimärki teinud ning lisanud paranduse: 1000m2. Linnavalitsuse
majanduskomisjon nõustus oma vastuses lõpuks 1298 m2 suuruse
krundiga politseiaias, kuid legendaarne kuberner Korostovets (seesama,
kelle pärast “Estonia” nurgakivi pidustused 1910. aastal ära
jäid) jättis krundi eraldamisotsuse kinnitamata. Korostovets
viitas asjaolule, et politseiaia (nagu kogu linna) plaan polnud valmis,
mistõttu suurte avalike ehitiste paikapanemisega ei saanud kiirustada.
Selles on hiljem nähtud eestlaste tagakiusamist. Kuid küsida
võiks: äkki oli Korostovets hoopis ettenägelik linnaplaneerija?
Tema põhjendus mitte lubada ehitada politseiaeda, enne kui selle
plaan olemas, tundub küll üsna veenvana. Ka ei teinud ta ju takistusi
eelmiste Pauluse kruntide saamisel, mis tõsi küll, kesklinnast
tõepoolest ohutus kauguses asusid. 1914. aastal üritas Pauluse
kogudus uuesti Korostovetsiga jõudu katsuda, kuid jällegi edutult.
1917. a. oli Pauluse koguduses 2500 liiget ja ehituskapitali 85 000 krooni.
Et kümme aastat oli möödas, siis mõeldi juba uue
projekti tellimisele.
Pauluse kiriku lugu jätkus 1922. aastal ja nagu mingi needus oleks
selle kirikuga seotud, ei osatud või ei saadud jälle
kogu asjaajamisega hakkama. 1931. aastal kinnitati (pärast mitmeid
variante) E. J. Kuusiku projekt: 50meetrise pikihoonega kirik, mis 20 m
lai ja 20 m kõrge, eraldiasuva 75meetrise sihvaka torniga. Asupaigaks
ligi 4000m2 krunt Kreutzwaldi ja Gonsiori nurgal (praeguse Park-hotelli
kohal). 1931. a. rajatigi kiriku vundament ning valmis ehitati koguduse
maja, kuid siis sai raha taas otsa. Jääb jällegi üksnes
imestada, miks sedavõrd napi rahaga suurejoonelist projekti üldse
alustati. 1938. aastal, seitse aastat pärast vundamentide tegemist,
oli 25 000 kroonisest eelarvest ajakirjanduse andmeil koos vaid 7000 krooni,
kuid ehitust otsustati ikkagi jätkata. Loodeti ikka veel korjandustele,
ka Vabadussõja mälestusmärgi püstitamise komiteede
ja riigi raha, mille nimel Pauluse kirikut oldi valmis Vabaduskirikuks
nimetama ning mistõttu peaminister J. Uluotsa juurde erivisiit
korraldati. 1940. aasta mais olid kiriku ees avanenud juba uued perspektiivid:
Umsiedlung oli saksa kirikud tühjaks teinud ning Niguliste vabaks
jäämas (sellele pretendeeris juba varemgi Jaani kirik, mida Vabaduse
väljaku ilu nimel lammutada taheti). Mis sest uuest kirikust enam
– Pauluse kiriku vundamendid plaanitseti soodsalt rahaks teha. Läbirääkimisi
peeti sportlastega, kes unistasid spordihoonest ja olid valmis vundamentide
maksumust 45 protsendi ulatuses kirikule kompenseerima.
Kogu Pauluse kiriku lugu on tõendus ligi 40 aastat kestnud ebaõnnestunud
asjaajamisest, aga ka mitme põlvkonna eestlaste vähesest usklikkusest
ning ärgitajate lihtsameelsest lootusest kirik korjanduse rahadest
ehitada. Ajalugu näitab, et luterlik eestlane annab kümme korda
ennem raha seltsimaja ja teatri kui kiriku või monumendi ehitamiseks.
Nii nad ehitamata jäävad, olgugi et plaanid on olnud vägevad
ja projektid ilusad – Iseseisvuse panteonist Sõjamäe hiieni.
Pauluse kurvavõitu loo taustal tõusevad teised
omaaegsed korjandusrahadega ehitatud hooned, Vanemuine ning Estonia, eriti
soodsalt esile – kui tõepoolest suurejoonelised üldrahvalikud
saavutused, millele panid ühiselt õla alla nii tollased algajad
pankurid kui ka Lutheri vabriku töölised. Panuse tegemine (raha
andmine) Estoniale oli õige tegu – varsti on ligi sajand temast
rõõmu ja tulu olnud. Vaevalt oleks Pauluse kiriku käsi
nõukogude ajalgi nii hästi käinud kui Estonia oma,
mis kiiresti ning suures osas tema algset kuju arvestades taastati ning
mille hilisemad kannatused seisnesid eeskätt vaikivas vastupanus stalinistlikule
laemaalile. Kui Pauluse kirik oleks sõjas terveks jäänud,
siis oleks ta ilmselt tehtud Nõukogude majaks, veikleva viisnurgaga
tornitipus ning pidulik-rohelise presiidiumilauaga altari kohal. Rohelisi
laudu ning tuhandete töötajate lihtsat rõõmu leiab
sealt aga praegugi: kiriku aset täidab kasiino.
Karin Hallas
Armas Lindgreni Pauluse kiriku projekt, Estonia teatri konkurssprojektid
ning paljud teised sajandi alguse kaunid kavatsused on
eksponeeritud arhitektuurimuuseumi näitusel “Sajandi alguse Tallinn:
olev, olnu, kujutletud” Rotermanni soolalaos.
|