William Trevor. Kaks elu. Tõlkinud Lia Rajandi. Varrak, 280
lk.
William Trevori romaani pealkiri vastab täpselt sellele, millest
seal juttu on – kahest elust, täpsemalt kahe kange naise elust. Esimese
loo (“Turgenevit lugedes”) kangelanna Mary Louise Dallon on introvert;
teise loo (“Minu maja Umbrias”) kangelanna Emily Delahunty aga ekstravert.
Ühes loos jääb abielupaar viljatuks, teises on tegemist
vanematest ilma jäänud lapsega jne. Mõlemad lood on vastandlike,
kuid samas kattuvate ja märkamatult ühtesulavate omaduste arvel
tasakaalus.
Tegelikult on tegemist ühe looga, mille tegelased oleks mingil
teisel ajal ning teises ruumis vastastikku asendatavad. Mitte ilmaasjata
ei kõla teise loo alguslause nõnda: "Mul ei ole just eriti
lihtne ennast tutvustada. Gloria Grey, Janine Ann Johns, Cora Lamore: on,
mille hulgast valida, ja need pole veel kaugeltki kõik." (Lk.163).
Eriti põnev on just too viimane komajärgne lauseosa, see
vihjaks nagu võimalusele, et üks võiks olla teine, teine
esimene ning et ühena Emily paljudest hellitusnimedest võiks
esineda ka Mary Louise Dallon. Kui poleks üht ülimalt olulist
asjaolu, inimese elu, mille ümber on sünni, saatuse ja surma
raam, millest ei saa ei üle ega ümber, nõnda et kaks elu
on kaks elu ega saa eladeski üheks, vahest ainult ääri-veeri
kokku puutuda.
Mõlemas loos on tähtsal kohal lugemine. Robert, Mary Louise´i
tädipoeg, viib Mary Louise´i surnuaiale, et seal talle ette
lugeda oma lemmikkirjanikku Turgenevit. Mõlemad on üksteisele
armsad, liiga hilja on nad taibanud, et kuuluvad ühte: Mary Louise
on abiellunud kohaliku kaupmehe Elmer Quarryga, mitte armastusest, vaid
üksijäämise hirmust; Robert pole oma salasoovist kellelegi
rääkida julgenud. Nüüd on nad surnuaial ja loevad raamatut,
kus räägitakse kaugetest eludest ja võõrastest
inimestest. Roberti hääl jääb pärast tema surma
Mary Louise´i kummitama: "Nägin unes, et olin kurb ja nutsin
mõnikord. Kuid läbi pisarate ja kurbuse, värsside muusikast
või õhtu ilust hingestatult, kerkisid sellest pinnasest alati
õnnetunde võrsed nagu rohulibled varakevadel..."(Lk.93).
Pole tähtis, millisest Turgenevi teosest katke pärineb. Tähtis
on toon, millega seda räägitakse. Ning hääle tugevus
– kalmistul kõvasti ei räägita, kui, siis sosinal. Raamatud
on üksi, peale sosina ei seo neid miski. Nad on nagu inimesedki, ka
nende ümber on raamid, kõvad kaaned, kalingur, kuldtähed.
Inimesed teevad raamatuid õnnelikuks, vastupidi vaevalt, vähem.
William Trevor on kuulutanud karakteri oma loomingu põhiprintsiibiks:
"Minu jaoks pole olemas ei kangelasi ega lurjuseid... Kirjutades olen nagu
söekaevur. Ma alustan karakterist, kes ei pruugi mulle meeldida, kuid
kui ma lõpetan, olen temast sisse võetud. Kirjutamine on
teekond, mis viib kirjutaja endast välja. Kirjutamine selline tegevus
ongi, ta viib su enesest välja, teeb su vanaks, enne kui vanadus kätte
jõuab."
William Trevor on ligemale kaheksakümmend aastat vana. Ta on iiri.
Vana iiri kirjanik, kes usub end keele kaudu taastavat asju, olukordi ja
inimesi, kes kunagi olnud. Kaugeltki mitte kõik kirjanikud pole
sama usku. Mõned arvavad, et keel ei ütle tõtt, vaid
valetab. Neid kutsutakse modernseiks. Ka neil pole häda miskit, aga
miski häda on neil küll – liiga tõsised on nad. Ning kui
keegi end juba tõsiseks on teinud, ei ole sel lootust naljakaks
(inimeseks) tagasi saada.
See selleks. Esimene lugu on parem, teine kehvem. Esimeses loos pole
tõesti ühtki tegelast, kes oleks ebameeldiv. Isegi Elmer Quarry
õed, tõelised harpüiad, kes vennanaist kõigiti
kiusavad ja tema elu põrguks teevad, nii et Mary Louise peab suure
osa oma elust vaimuhaiglas mööda saatma, muutuvad jutustuse käigus
sümpaatseks. See on nende elu, mida nad elavad, sellest pole pääsu,
süüdi on naine, kes sinna oma nina on pistnud, võtnud
neilt nende venna, lapse, keda neil endil pole.
Väliselt on Elmer Quarry nagu ta nimigi – tahumatu kivitükk
rohtukasvanud karjäärist (quarry – “kivimurd”). Kuid temas on
peidus suur sisemine õrnus, mis ei luba tal kasutada oma meheõigust,
ta justkui taipaks, et ilma armastuseta ei tohi ta seda teha, ning eelistab
abieluvoodile kõrtsutuba ja iiri viskit. Quarry siseelu on kirjutatud
tema sisse, väliselt sellest suurt märku ei anta, sellest ei
pruugi aru saada ka tema neitsist naine Mary Louise. Leheküljel 72
ta seda korraks teeb.
""Head ööd, kullake," ütles Elmer, ja Mary Louise sirutas
käe, nagu ta seda igal õhtul tegi, et tuld kustutada, sest
lüliti oli temale lähemal.
"Head ööd, Elmer."
Mees jäi peaaegu kohe magama. Algul üsna tasane hingamine
muutus sügavamaks, siis hakkas Elmer norskama. Mary Louise nihutas
jala mehele lähemale. Ta kerge käsi lebas mehe magaval kehal."
(Lk.72).
See on Trevori loomekunsti tipp, selles laadis, napis, kuid sügavas,
peituvad tema oskused ning lugupidamine inimese vastu.
Teise loo "valitsejanna", elukogenud libust ilukirjanik (traagilise
lapsepõlvega muidugi mõista) Emily Delahunty on seevastu
tõeline tüütus. Elutõe vastu Trevor eksinud pole
– keskpärasus ja tüütus käivad sageli käsikäes.
"Preili" Delahunty on menukirjanik, kes teeb läbi pommiplahvatuse
rongis ning tutvub seal inimestega, kelle saatusi ta hiljem oma "loomingusse"
põimida püüab, pakkudes neile närvisüsteemi
taastumiseks oma kodu, oma aeda. Nende hulgas on ka üks totaalselt
traumeeritud väike laps, keda onud-tädid hoogsalt ravima asuvad.
Tema nimi on Aimée, plahvatus on talt võtnud ema, isa ja
venna. Nüüd peab ta taluma neid onusid-tädisid, kes tema
peal oma heategijaoskusi proovivad.
Raamatus päris nii ei ole, asja on püütud näidata
nii, nagu see "elus" välja võiks näha: igal tegelasel
so. Hoolitsejal, on oma tegutsemismotiiv, süütunne ellujäänute
suhtes. Ainus, kes ennast lugejale ei ava, on Aimée onu, ema vend,
kes tuleb Ameerikast, et oma väikest sugulast endale võtta.
Thomas Riversmith on putukateadlane, tal on naine, samuti teadlane, kuid
pole lapsi. Trevor on ta varustanud omadustega, mis peaksid mõjuma
eemaletõukavalt. Tõsi, ka temal on oma käitumise põhjendamiseks
motiivid-motiivikesed, mis aga paraku ei mõju just eriti veenvalt.
Ent need on enamasti antud pidevas joobes viibiva Delahunty pilgu läbi,
kes tahab teha kaht võrdselt võimatut asja: imada mees oma
järjekordse menuromaani lehekülgedele ning temaga magada. Seetõttu
muutub kogu asi ebausutavaks. Peategelase keskpärasus muudab keskpäraseks
ka selle, mida ta vaatab, millega tegeleb, millele mõtleb. Hea lugeja
ei ole rong, mida saab sundida liikuma punktist A punkti B. Tema tahab
ise mõelda. Kui ta aga ise mõtleb, ei pruugi ta teha samu
järeldusi kui kirjanik või tema tegelased. Hea lugeja ei salli
sundimist, ta astub raamatust välja siis, kui teda kõrvupidi
sisse veetakse. Selles punktis on Trevori kunst teda alt vedanud.
Kuid seegi lugu pole nii halb, nagu olen näidanud. Trevor oskab
olla oma tegelastega ka siis, kui neil endil on igav, lugedes aga igav
pole. Ehkki näiliselt lihtne, on selline anne tänapäeva
kirjanike seas võrdlemisi haruldane.
Aga ka esimene lugu, mida ma kiitnud olen, ei pruugi olla nii hea.
Sosinal kirjutatud raamatutest saab kirjutada sosinal, hea ja halb aga
on karjed.
Toomas Raudam
William Trevor on iiri vanema põlve kirjanik. Sündis
ta 1928. aastal Mitchelstownis Corki maakonnas pangaametniku perekonnas.
Tüüpiliselt paljudele iiri perekondadele olid tema isa vanemad
katoliiklased, kes XVIII sajandi lõpus, kaitsmaks end protestantlike
seaduste vastu, usku vahetasid. Trevor sai hariduse respektaablites iiri
õppeasutustes: St Columbia Rathfarnhamis ning lõpuks Dublini
Trinity College`is. Isa elukutse tõttu pidi pere tihti linnast linna
liikuma. Nii tutvus Trevor iiri väikelinnamiljööga, mis
toidab tema loomingut siiani. Esimene raamat, romaan "Käitumise mudel",
ilmus küllalt hilja, 1958. aastal, kui Trevor oli juba kolmekümneaastane.
Enne seda oli Trevor tegutsenud 18 aastat skulptorina.
Praegu elab Trevor oma naisega Dorseti mägedes, kaugel Iirimaast.
Tema enda ütlust mööda võimaldab vabatahtlik eksiilielu
tal oma pilku teravana hoida ning väikesest (linnast, inimesest) suurt
kasvatada.
"Ma kirjutan iga päev vara hommikul," ütleb kirjanik enda
kohta. "Ma muutun melanhoolseks, kui ma seda teha ei saa. Kirjutamine on
rohkem kui harjumus, see on kinnisidee."
Trevor on kirjutanud üle kümne teose, romaani ja lühijutukogu,
lisaks veel näidendeid. Tuntumad on "Vanad sõbrad" (Hawthorne´i
auhind), "Dynmouthi lapsed" ja "Õnnejumalanna narrid" (Whitbreadi
auhind), "Vaikus aias" (Yorkshire Posti aastaauhind). 1991. aastal ilmus
Trevorilt autobiograafia "Ringivaatamised reaalses maailmas."
|