“Mikrokosmos” (“Le peuple de l’herbe”), Prantsusmaa, 1996. Rezhissöörid
ja operaatorid Claude Nuridsany, Marie Pérennou, montaazh Marie-Josephe
Yoyotte, Florence Ricard, muusika Bruno Leroux, osades putukad. Linastub
Tallinna Kinomajas, levitab OÜ FilmiMax.
Prantsuse kahe bioloogi tehtud 75minutiline dokumentaalfilm “Mikrokosmos”
on erakordne linateos, mis üllatas 1996. aastal ka paljunäinud
Cannes’i filmifestivali publikut. “Mikrokosmoses” ei näe ühtegi
inimest, seal pole mingisugust dialoogi ega stoorit. Filmi keskmes on hoopis
igasugused putukad, lülijalgsed ja ussikesed, kes on nende koduses
mikrokeskkonnas ja täiesti tõsielulises tegevuses kaadrisse
üles võetud ja tuhandekordses suurenduses ekraanile toodud.
Imepisikeste “näitlejate” igapäevaseid sekeldusi saadab natuuritruult
püütud heli ja vaatajas väga täpse meeleolu loov muusika
tundub mikroilma tegevusega adekvaatne.
Imetabaselt sümpaatsed
Mitmesaja- või tuhandekordselt ekraanile suurendatud putukad
ei mõju vaatajale koledalt, vaid oma meelekindlalt sihipärases
tegevuses sümpaatselt ja igal juhul huviäratavalt. Filmiloojad
on suutnud hoiduda vastikust tekitavaist stseenidest, mikroilma olevused
äratavad kaastunnet ja tekitavad neid vaatavas inimeses looduse päritolu
ja Jumala tahte küsimuse. Mind üllatas ja hämmastas mõne
putuka “käte-jalgade-tundlate” motoorika sarnasus inimese liigutustega
ning leidsin uut usku tammsaare-eestlaste väidetud “töö”
erilisse pühadusse – justkui oleks see organiseeritud toiming olendeisse
olemise olemusega määratud. Heaoluühiskonna mõnes
mentaliteedis ja kihis (ka Eestis) põlglikult kahtluse alla seatud
töö väärtus leiab “Mikrokosmoses” tugevat kinnitust.
Võtkem eeskuju putukatest ja limustest!
Seda – kuidas mesilased õielt õielele lenneldes nestet
koguvad, ämblik olelusvõitluses rohutirtse võrku mässib,
lepatriinud kopuleeruvad, ussikesed rohukõrtel roomavad, lehetäid
kolorofülli närivad, sitasitikas sisyphoslikult jänesepabulaga
jändab, faasan sipelgaid nokib, konnasilm Kuud peegeldab ja justkui
teispoolsuse ookeanist uskumatult ilus-võimas sääsk sünnib
– peaksid lausa koolikohustuslikus korras vaatama kõik Eestimaa
õpilased. Kaunis-ülendava muusika saatel teineteist kompivad
ja siis klammerduva liibuvusega kopuleeruvad teod mõjuvad kui maailma
ilusaim seksistseen.
NB! õpetajad
Küllap ju mitte haridusministerium, vaid pedagoogid koolides peaksid
ise taipama, et sõnatu filmiiluga maailma suurendav “Mikrokosmos”
valgustab ja avardab ka seda lapsesüdant, kuhu ei mahu ideoloogia,
mula ega keelud-käsud-kohustused. See ainus tekst, mis prantsuskeelsena
filmi alguses kõlab, peaks muutuma koolides levivaks lendleheks:
“Aas koidu ajal kusagil maa peal, kus rohu sees peitub tohutu planeedisuurune
maailm. Selles inimestele nähtamatus universumis on rohi muutunud
läbitungimatuks d¯ungliks, kivikestest on saanud kõrged mäed
ja pisike veesilm võtnud ookeani mõõtmed. Aeg kulgeb
siin teistmoodi. Tunnist saab päev, päevast aasta, aastast terve
elu. Kuid mis on meie jaoks minut, on rohurahva jaoks terve igavik. Et
sellest imemaailmast osa saada, tuleb tunda vaikust ja osata seda kuulata.”
“Mikrokosmost” on igal pool maailmas väga hästi vastu võetud.
Praeguseks on see kolm aastat filmimiseks ette valmistatud ja vaid 50 miljonit
krooni maksma läinud linateos kogunud juba üle 350 miljoni krooni
kassatulu. Isegi hollywoodlikus Ameerikas püsib “Mikrokosmos” juba
ligi aasta vaadatavaimate filmide edetabeli liidrite hulgas. Ülimalt
tõsielulise linateose lavastanud ja filminud Claude Nuridsany ja
Marie Pérennou on Pariisis asuva Pierre ja Marie Curie’i ülikooli
bioloogia õppejõud, kes on oma lühi- ja dokfilmidega
varemgi auhindu võitnud. Prantsusmaal anti “Mikrokosmosele” aasta
filmi auhindade jagamisel neli tähtsamat Cesarit – parima operaatoritöö,
montaazhi, muusika ja heli eest.
Esialgu avaneb putukate imeline maailm Tallinna Kinomajas, aga küllap
edaspidi ka mujal Eestis.
Tarmo Teder
|