Julma lobiseva sajandi viimaste röögatuste taustal omandavad
nähtused uusi tähendusi ja tõlgendusi. Asjad pööravad
end ümber ja muutuvad jälle iseendaks. Tekib kujutelm, et sada
aastat armastust võib kaduda ühe hingetõmbega või
hoobilt uueneda.
Puhta maali ja literatuurse ideekunsti vastasseis on sünteesiponnistusile
vaatamata võimendunud nagu sada aastat tagasi, nabiide koondumise
ajal ja foovide eelõhtul. Puhas maal on surutud samamoodi kaitseseisundisse
nagu siis. Iseseisev maalikunst pole aga Eestis kadunud ja selle kestmises
on tõhus osa ka Kaja Kärneril nii maalija kui õpetajana.
Konrad Mäe ateljee võimalus
Tartu Kunstiühingu Stuudio loomist kümme aastat tagasi imeks
nimetades oli Kaja Kärner täpne. Mittejutustav maal oli järjest
tõrjutumas seisundis, professionaalne nõudlikkus muutunud
teisejärguliseks. 1988. aastal oli vabaakadeemia vormis erastuudio
tekkimine Tartus tõepoolest ime. Veel tähelepanuväärsem
on aga selle ellujäämine tänini. Paljud tollased eufoorilised
ettevõtmised kustusid mõne aastaga. Kaja Kärner oli
nõus võtma enda pääle stuudiotöö põhiraskust,
järgides kutsumust ka vähimagi materiaalse kompensatsioonita.
Tema jaoks olid need kümme aastat ootamatu võimalus anda poolesajale
noorele inimesele edasi ennekõike Ado Vabbelt, aga ka teistelt Pallase
meestelt – Aleksander Vardilt, Johannes Võerahansult, Elmar Kitselt,
Johannes Saalilt jt. – talletatut. Järjepidevuse võimalus maaliõpetuses.
Nüüdseks on kümmekond õpilast esinenud isiknäitustega,
mõned mitmega, ning värvikesksus nende loomingus on ilmne.
Neid on jagunud teistesse koolidesse ja muudele aladele, ka Tartu ülikooli
maaliosakonda ja Tallinna kunstiülikooli. Nii nagu mitmed maaliosakonnas
käinud on end omakorda täiendanud Konrad Mäe ateljees.
Milline on aga Katrin Moora või Maris Tuulingu, Andres Rõhu
või Toomas Tenso, Margus Meinarti või Ramo Tedre, Margus
Rumbi või Evelyn Müürsepa, Alo Aarsalu või Allan
Gulli, Peeter Krosmanni või Karol Ansipi või mõne
teise koht eesti kunstis aastate pärast? Mis on säilinud ja kas
isikupäraseks küpsenud? Kuidas on suudetud vääristada
saadud õpetust? Seda saab adekvaatselt kaaluda ehk kümne-kahekümne
aasta pärast – järgmisel sajandil.
Puhta maali võimalus
Kaja Kärneri loomeloos võiks eraldada tinglikult kolme
kõrgaega. 1940 – 1949: okupatsioonideaegne Pallas, Tartu Riikliku
Kunstiinstituudi lõpetamine 1948. aastal, õppejõutöö
säälsamas, näitustel esinemise algus; 1956 – 1971: kaaslaste
tagasitulek vangilaagrist ja esimese sõjajärgse poolpõrandaaluse
kunstnikerühmitise kujunemine Tartus, taastulek näitustele 1958.
aastal, Tartu Kunstimuuseumi juures tegutsenud kujutava kunsti kaugõppekursuste
juhendamine, esimene isiknäitus 1971. aastal; 1988-1998: maalistuudio
loomine, teine suurem isiknäitus 1990. aastal.
Instituudist lahtitegemine 1950. aastal ja Kunstnike Liidust väljaheitmine
on Kaja Kärneri loomeloo seisukohalt loogilised sündmused. Temast
ei saanud temaatiliste kompositsioonide viljelejat ega sotsrealismi juurutajat.
Küll tähendas Kunstnike Liidu liikmepileti puudumine ilmajätmist
esmaseist töövahendeist – värvist, pintslist, lõuendist.
Aga oleks võinud hulleminigi minna – Kaja Kärneri abikaasa,
andekas Pallase õpilane Ülo Kärner, oli kadunuks jäänud
venelaste vastu võideldes.
Loogiline vaikimine säilitas koloriidipuhtuse. Kaja Kärner
jättis vahele määritud koloriidi ajajärgu, mis iseloomustas
näiteks pallaslaste Elmar Kitse ja Lepo Mikko tollast loomingut, ja
millest oleks hiljem olnud raske vabaneda. Vähe sellest, Kaja Kärneri
linnavaated, vaikelud, portreed ja ťanristseenid kujunesid 1960. aastail
lausa tooniandvaiks eesti kunstis. Ta laskis kõlada pool- ja veerandtoonidel,
ühendades neisse jõudu ja õrnust. Tema rõõmu
puhtast maalist võiks võrrelda hilise Pierre Bonnard'i rafineeritud
kujutusviisiga.
Terane Voldemar Erm kirjutab 1958. aastal, kui Kaja Kärner pääle
üheksa-aastast vaheaega jälle näitusel esines: Noor K. Kärner
äratab huvi oma lakoonilise üldistatud vormistruktuuriga, maitseka
koloriidiga linnavaadetes, kuid uuteks edusammudeks on vajalik taotleda
käsitluslaadi suuremat vabadust ja mitmekülgsust. Erm otsekui
teaks, et nood "edusammud" olid reaalsel kujul juba täiesti olemas,
varjul kunstniku ateljees. Ta otsekui õhutaks tegema seda, mida
kohalik aeg avalikustada ei lubanud.
1960. aasta rühmitise – Valve Janov, Silvia Jõgever, Kaja
Kärner, Lembit Saarts, Ülo Sooster, Lüüdia Vallimäe-Mark,
Heldur Viires – poliitiliselt hermetiseeritud, aga seesmiselt ja vaimselt
vabas õhustikus sündis ka abstraktne looming. Eha Ratnik on
Kaja Kärneri figuraalsete stseenide puhul rõhutanud hääd
rütmitunnet. Värvilaikude ja toonipindade kindel rütm tekitab
konkreetsete interjööri- ja figuuriseadeldiste, aga eriti loetavalt
tinglike kompositsioonide tiheda ja maaliliselt kontrastse mõjuvälja.
See abstraktne väli lähtub prantsuse ja Pallase koolist ning
on kõrvutatav 1940. aastail Pariisis kujunenud abstraktse impressionismiga,
kui tahta üldse isiksust mingi “ismiga” piirata. Meil esindas seda
ehk kõige markantsemalt Aleksander Vardi 1950. aastate lõpust,
aga ka Ado Vabbe. Kaja Kärneri loomingus tuleb samas välja sürreaalne
hoovus, mida kõige ehedamalt esitavad 1960. aastate alguse tušijoonistused.
Hilisemal ajal kulgeb Kaja Kärneri maalilooming peamiselt kaht
teineteisele sekundeerivat rada. Ühelt poolt küllastatud lokaaltoonidega
vaikelud, linnavaated, zhanristseenid. Teisalt vabama ja nähtavama
pintslikirjaga maastikud, eelistatavalt Lõuna-Eesti motiivid. Nende
kahe pearaja vahele mahub ekskurss hüperrealistlikku maailma.
Vaikse kunsti võimalus
Kaja Kärneri tegevus võis olla ajaga vastuolus, sest ta
ei püüdnud moega võidu joosta. Ta tabas aega teisiti,
ettehaaravalt, ja sääljuures täie veendumusega.
Praegu kindlal orbiidil tiirlevad kõikvõimalikud vähemused
jutustavad katkematult elulugusid. Üks väga sümpaatne vähemus
on värvinägijate ja -taidurite oma. Põhiliselt vaikiv
vähemus, kellele tahaks ka uuel sajandil päkka pidada. Lasta
värvidel end kõnetada.
Vaikne kunst on võimalik. Värvitaju pole atrofeerunud ega
värviplekk ja -refleksid ammendunud. Loodetavasti tõestavad
seda ka Kaja Kärneri õpilased, mida tema looming näitab
niikuinii. Loomulikult vajab see looming mahukat ja mitmekülgset näitusevõimalust.
Enn Lillemets
|