Miks te ometi ei kahetse?
Kõige kõrval, mis Ameerikast head tuleb, on üht-teist
häirivat, mida meile pole vaja.
Üks selliseid asju on pidev optimism ja ainitine hea näo
tegemine. Kaplinski jutustab ühes essees, kuidas tema norra sõbralt
küsisid ameeriklased iga päev: “How do you do?” ja tema vastas
alati: “I’m fine”. Kui tal tõesti ühel päeval kõik
räbalasti oli, vastas ta: “I’m not fine today”, mille peale ameeriklane
omakorda ütles reipalt: “Oh, it’s great.”
Mõõdukas koguses ja autopsühhoteraapiana on
see omal kohal. Olen isegi propageerinud positiivset eluhoiakut, kuid liiale
ka ei maksa minna. On painajalik, kuidas mõned isikud on endaga
rahul, ükskõik, mis nendega ka ei juhtuks. Mõned on
alatasa kuidagi koomilises, vallatlevas meeleolus, kusjuures jääb
mulje, et neil traagiline elupool üldse puudub. Isegi kurjategijad
on alatasa lõbusad. Pole ammu näinud, et teleris keegi nutaks.
Kui, siis ainult mõni korterist väljatõstetu.
Trombi ohvrid on optimistlikud. Miljonite omastaja loobib lustlikult palli.
Sita sisse kukkunu lobiseb uutest projektidest. Elusal hobusel pea ära
lõiganud nooruk lehvitab säraval ilmel kätt. Südantsoojendav
oli lõpuks kuulda, et üks oma rahast ilma jäänud
mees tungis kääridega pangatöötajale kallale. Selles
oli inimlikku tumma meeleheidet. Oli niisiis vähemalt üks, kes
seda tundis. Imelik, et teised ei tunne. Kas nad on siis tõesti
nii tuimad? Kas neil pole ehk teadvust ? (Kannatus on teadvuse tee. – Miguel
de Unamuno.) Kuid ma ei hakka siin rohkem rääkima Kierkegaardist
ja Verzweiflungist. Kes seda kuulata tahaks? Aga on lihtsamaid põhjendusi
nukrusele ja pisaratele. Kohustus ameerikapärast optimismi üles
näidata peaks olema kurnav, ja allasurutud piinad tekitavad ju infarkte
ja maohaavu, seda teab igaüks.
Ega siis see, kes on kogu aja, eranditult ja situatsioonile vaatamata
heas tujus, mõju ka lõpuks usaldusväärselt. Tema
puhul võib kahtlustada maniakaalsust või – is veel hullem
–silmakirjalikkust. Aga selle peale keegi justkui ei tule. Ja egas pole
kerge sissekujunenud hoiakut muuta. Kui suu on kogu aja kõrvuni,
siis on raske isegi hauakohta uppudes suunurki alla lasta.
Võidakse öelda, et siin kõneleb isik,
kes ise kaldub depressiooni ja kes ei suuda vaadata komöödiaid.
Et virise ise kui tahad, meie paneme edasi. Kuid patukahetsus ja enesealandus
võiks ka ühiskonnas olla teretulnud. Mitte ainult sellepärast,
et alandus viib ülendusele. Patukahetsus ja andekspalumine ei puhasta
ainult indiviidi hinge, alateadvust, vaid ka ühiskondlikku atmosfääri.
Kõik, kes on millegagi vahele jäänud,
võitlevad meil lõpuni. Kui ühes ilmalikus kohtus jäädakse
süüdi, siis pöördutakse järgmise poole. Alla ei
anta. See on muidugi kõrkus ja patt. Peale selle kulutab protsessimine
raha, eelkõige muidugi patuse enda, aga ka teiste oma. Protsessid
jõuavad harva selge tulemuseni, ikka jääb asi õhku
rippuma ja pole ei see ega teine. See risustab ühiskonna vaimset atmosfääri
ja sigitab moraalset relativismi. Vangi pannakse ainult mõni idealist.
Muidu jäetakse asi lahtiseks.
Kuidas tahaks näha patukahetsusi ja andekspalumisi
–ilma mingi protsessitamiseta!
Näiteks keegi riivatu vaimulik! Mis ta, vaene lohe, sõdis
valges kleidis õõgaga neiu vastu! Kui valus oli seda
vaadata. Kui ta oleks teleekraanil nutma puhkenud, põlvili langenud
ja patud üles tunnistanud, oleks ta olnud võidumees. Võibolla
oleks isegi Kati pisara pillanud. Aga patustaja ei suutnud seda.
Mitte, et ta naeratas, ta naeris kogu aja, nagu mingisugune positiivse
ellusuhtumise etalon! Olen teda aastaid tagasi näinud kodukülas,
surnuaiapühal. Seal ta julges veel traagiline olla. Kohisevate põlispuude
all rääkis ta surmast ja igavesest elust.
Ja küüditajad, nuhid, parteilased...Kas mõni neist
on andeks palunud?
Praegu nõutakse kättemaksu Maapanga kurjategijatele. Muidugi
tahetakse näha seda neima kohtuprotsessi kujul. Pole vaja. Teame kõik,
et see kohus kestaks mitu aastat, lõpeks liivas, ja keegi ei saaks
millestki aru. Tõeline eluusk aga väheneks, noorukid tarvitaksid
veel rohkem kokaiini ja talumehed jätaksid põllud rohtu. Palju
õigem oleks, kui need inimesed kahetseksid. Hea küll, kui nad
ei taha end karistada ja viljatutele lagendikele minna, kotiriie seljas,
kui nad ei taha minna ristteele ja anda maapinnale suud – vabandagu vähemalt
avalikult ja artikuleeritult! ( Brandt vabandas poolakate ees, ja kas ta
autoriteet langes? Ka Laar olla Iisraelis vabandanud, vähemalt räägitakse
nii. Juutidelt palub ju pidevalt keegi andeks.)
Aga räägi sulle või seinapraole.
Mati Unt
|