Mai Murdmaa koreograafia Valeri Brjussovi samanimelise romaani “Tuleingel”.ainetel
Muusika: Aleksandr Skrjabini teosed ja XVI saj. itaalia ballaadid.
Pianistid: Aldis Liepinš ja Anneli Tohver.
Kunstnik Andris Freibergs, valguskunstnik Lloyd Sobel.
Osades Kaie Kõrb, Viesturs Jansons, Leili Tammel, Tatjana
Järvi jne.
Esietendus 25. septembril 1998 Rahvusooperis Estonia.
Seekorde Estonia esietendus oli suures vastuolus eelreklaamis lubatuga.
Mai Murdmaa 25. sept. Eesti Päevalehes ja Õhtulehes: “"Tuleingel"
on midagi enamat kui tavalise nimetaja alla mahtuv ballett. Antud lavastus
on totaalne teater. See on meie ballett, meie vaba plastika. See on süntees,
kus inimene peab perfektselt valdama oma keha ja psühholoogiat. Ja
see on väga keeruline protsess, mis eeldab tantsijatelt kõrget
professionaalsust."
Ligi kahetunnise teatriõhtu sisuline sõnum on napp. Lugu
tütarlapse kiindumusest kättesaamatusse ideaali, tema ekslemisest
pühaduse ja lihalikkuse vahel. Neiu hukkub, sest ei suuda leida kompromissi.
Aleksandr Skrjabini klaverimuusika (esitajad Anneli Tohver ja Aldis
Liepinš), tants, vokaal (Leili Tammel ja 2 kena poissi Agnus Deiga), balletiartistide
sõnalised katsetused (seekord küll väga tagasihoidliku
tulemiga) taotletud tervikut lavastusest ei loonud. Iga element seisis
eraldi, üsna ükskõiksena eelneva või järgneva
suhtes. Kui midagi ühendavat otsida, siis vahest vaid Renata ja Ruprechti
painajalik pidev Tuleingli nimetamine.
Mina lavastuse vaimsusega haakuda ei suutnud. Olen vaatajana tüdinenud
teeside tasemel esitatavast sisust. Ka etendusest etendusse korduvad abstraheeritud
puhtkoreograafilised kompositsioonid haaravad üha vähem. Lavaline
tegevus segab muusikat. Ikka on laval (seekord ka orkestriaugus) midagi
muusikast sõltumatut toimumas. Ja muusika omaette väärtuslikkus
ei lase ka lavaltoimuvale anduda. Ketserlik küsimus: kuivõrd
üldse on võimalik saavutada instrumentaalmuusikaks kujutatu
ühtesulamine lavastusega? Võibolla on õhtut täitvaks
balletietenduseks siiski vajalik hea, sügavasisuline, tantsu teemasid,
meeleolusid, kujundeid inspireeriv ja toitev muusikaline algmaterjal?
Andris Freibergsi loodud omapäraste kostüümide värviarendus
oli huvitav ja sugestiivne: kalgist valgest (finaali kloostris) oranťi
soojuse värvideni – läbi beeťi, pruuni, erilise põletavpunase.
Kuna aga lavastusse põhiline kujunduselement oli kostüüm,
siis siin oli küll kaks suurt möödalaskmist – Ennustaja
varieteelik (seejuures odav) ja Ruprechti II vaatuse magamistoa stseeni
kostüüm. Kogu lavakujunduse tohutu ringhorisondi ja külgkulisside
telliskiviseinaks maalimine mingeid tundeid aga ei äratanud. Oli veel
diskreetne Lloyd Sobeli loodud valguspartituur .
Koreograafiast. Klassikast teada-tuntud pasde seostamisel, läbipõimimisel,
poosidele, sammudele uudse esitusrakursi leidmisel; neile kõigile
ainult selleks juhuks leitud plastilise nüansi lisamisel on Murdmaa
fantaasia end vist küll ammendamas. Piirideta klassikalise tantsu
keel – seda väidet "Tuleinglis" kaitsta ei suudetud. Arenev, täiustuv
meisterlikkus, fantaasiarikkus, üllatusmoment on kadunud. "Tuleinglis"
pole seda uuestisündi, igakordset teisekssaamist, mida ballettmeistrilt
ootad. Murdmaa keerukas kujundlikus maailmatajus endas ei toimu muutusi,
uute väärtuste avastamisi. Uus lavastus aga nõuab uusi
ideid ka plastilise kujundi loomisel.
Ja veel. Estonia seekordne etendus tõestas, et solist Viesturs
Jansonsil pole õigust nii keerukale lavastusele. Või
vastupidi: lavastaja peab arvestama, mida solist suudab ja millises kostüümis
on sünnis teda lavale tuua. Päris kindlalt usun, et Jansons hukutas
vähemalt poole Murdmaa poolt mõeldust.
Miks Murdmaa lavastas "Tuleingli" duetile Kaie Kõrb – Viesturs
Jansons, kus esitantsija vaim on Ruprechti interpreteerimiseks küll
küps, kuid...
Jansons tantsis lubamatult halvasti. Need olid vaid pudemed endiselt
peolaualt. Tegu tasakaaluga, kõik pöörded lõppesid
määrdunult, hüpped mõjusid raskelt – kogu tantsutehniline
külg oli kuidagi ligilähedaselt markeeritud – neis polnud ei
kiirust ega peenust, rääkimata väljasirutamata labajalast
ja raskest, madalast sammust.
Keegi teatris peab ju osatäitjate valimise eest vastutama ja minu
veendumuse järgi on selleks isikuks peaballettmeister Mai Murdmaa
ise ja üksi.
Kõik balletirühma (antud lavastuses ülilihtsais antiikteatri
koori tüüpi ülesannetes) ja Ennustaja koreograafilised ülesanded
piirdusidki ühega – tantsida inetust. Nii nad mõjusidki.
Üldmulje on: puudub mõte ja mõttearendus. Õigemini
– kuivõrd mõte siin üldse arenebki? On kaks vaatust
õnnetut Renatat ja seda illustreeritakse rangelt ratsionaalselt
– ühelt poolt lavale tulevate ja teiselt poolt lahkuvate subretilike
tegelastega. Konstrueeritud koreograafia peibutas paremal juhul mõne
põneva, efektse detaili, nipiga (finaali ülekasvamine tuletantsuks).
Ago Herkül
|