Peeter Jalakas – Margus Kasterpalu – August Kitzberg, “Libahunt”.
Lavastaja Peeter Jalakas, kunstnik Ervin Õunapuu.
Osades Raivo E.Tamm, Tiina Tauraite, Liina Vahtrik, Katariina Lauk-Tamm,
Juhan Ulfsak, Enar Tarmo, Erki Laur.
Esietendus von Krahli teatris 16. septembril 1998.
Von Krahli teatris teeb Peeter Jalakas uue, päris oma trupiga
proove, et hakata teatrit tegema. Jälle. Kuus aastat tagasi alustati
“Libahundiga”, nüüd püüab uus trupp sama looga kontidesse
sooja sisse saada. Rohelisel kavalehel pöördub lavastaja teatrisse
tulnu poole trobikonna retooriliste küsimusega. Kui see peaks olema
Jalaka lavastatud "Libahundi" visandlik skelett, siis saagu see ka praeguse
loo kondikavaks.
Mis on “Libahundil” Jalakast?
Jalakas ütleb, et sattus kord vestlema August Kitzbergiga ja too
tundnud Jalakaga üheskoos huvi, et kas "Libahunt" hakkab ka tänapäevas
mängima, kas range rahvamuster sobib kaasaja vabameelsesse inter-video-virtuaal-interaktiivsesse
virvarri. August on proovide käigus külalisena Krahlis esinev
Raivo E. Tamm. Õieti on ta topelt-August, sest miskipärast
märgib see tegelaskuju ka August Gailitit. Jalakas ei ütle, et
ta on ka Gailitiga kõnelnud, ometi piiluvad urgveelased üle
näitlejate õla telekat vaadata.
Mis on Jalakal “Libahundist”?
Jalakas ütleb, et see, mida ta nüüd tegi, on ikka seesama
vana hea indiviidi ja ühiskonna terava kokkupõrke lahkamine.
Jalakas ütleb, et see on varasemast lavastusest poliitilisem ja retrolikum.
Jalakas tahab öelda, et ega see “Libahunt” vist ikka tänapäeva
enam väga ei sobi, sest tema lavastuse näitlejatel on lõpu
kohta üsna erinevad arvamused ja soovid.
Aga mis puutub siia siis Urgvee?
Urgvee soode veretud ja hallid, kurja silmaga, sosistades ja leelutades
kõnelevad, otsekui mürki sülgavad elanikud on ju hoopis
teist sugu kui madalas suitsutares elavad heledate peade ja siniste silmadega
inimesed. Neid heledate peade ja siniste silmadega inimesi urgveelased
vihkavad, sest need on silmakirjalikud – nende soonis voolab vale mürk
ja neil on küljes roisulehk. Mis puutuvad roimajanulised tigedad ja
nukrad urgveelased Tiinasse, kelle hingeke otsib teist hingekest? Nende
kõikide kujutelm huntidest on inimesi põlgav. Sellegipoolest
on ka Tiina vaid nõrguke inimhing, kelle murravad tühjad sõnad.
Jalakas paneb Tiinale suhu kaame ja verejanulise Hundva tigedust tilkuvad
sõnad: "Mida tead sa metsadest, kui nad avanevad su ees /---/ Su
musklid on alles nõrgad, su liha on loid, su kõnelused on
tühjad – neist puhub tuul läbi kui sõelast." Mida teab
Tiina, Kitzbergil heatahtlikum ja ausam, looduslapselikult süütum
kui külaelanikud, tapahimust? Tiina teab, et teda ahistatakse. Hundva
teab, et ta ahistab. Hundvat Jalakal ei ole. Mari ei ole Hundva.
Mitu protsenti Jalaka lavastusest ei ole “Libahunt”?
Nagu Krahlil kombeks, nagu Jalakal kombeks, teeb ta oma lavastustest
mitmekihilise pidutordi. Tort on immutatud hundijalaveega. Iial ei või
teada, kuidas see kellelegi mõjuma hakkab. Nagu oleks “Libahunt”
ja nagu poleks ka. Libe värk.
Teatripubliku ette paiskab ta kõigepealt seebikate stiilis tiitrid
– tegelaste tutvustuse. Mis siis edasi saab? Kuidas see oligi: kas tuli
kohe öö-TV reportaazh jubedast vägivallaaktist, mis pandi
toime Kristjuhani varsa kallal, või tuli kõigepealt August
ja rääkis, et siin lava peal on nüüd siis näitlejad
ja vaatame, kas nad saavad kuidagi hakkama selle libahundiasjaga. Vahet
pole. Igal juhul virisevad siis näitlejad, et Tiinat pole ja Perenaine
ei ole just eriti rahul sellega, et ta peab ka Vanaema olema. Urgveelased
veel aknast sisse ei vahi, esimene Kitzbergi vaatus on suuremate võõristusteta
Kitzbergi vaatus. August troonib nagu jumal või Suur Lavastaja näitlejatest
kõrgemal tasandil. Metallimees, klapid peas, vedeleb kõige
alamal. Puuduolev näitlejatar, kellele on määratud Tiina
roll, saabub täpselt siis, kui Kitzbergilgi see ette on nähtud.
Tiina osatäitja saabumise peale hüüatab "pilvisistuv" August
vaimustunult: "See töötab, see töötab!!!"
Mis töötab?
Üks on kindel – kogu see kaadervärk, see tähendab, et
mitte kõik libakonstruktsiooni osad ei tööta. Nagu ikka
mekib ühele rohkem kreemiga ja teisele kreemita tordilõik.
Näiteks jah, Tiina Tauraite esitab oma Pereema monoloogi väga
hästi. Aga miks peab ta seda tegema Tšaikovski esimese klaverikontserdi
saatel? Miks peab ta seda tegema toolil seistes, jutlust pidava Jeesuse
poosis? Minu jaoks imal. Küsida võiks veelgi. Näiteks
on väga hästi videokaamera abil rõhutatud Liina Vahtriku
Tiina monoloogi Juhan Ulfsaki Margusele. Margus vahib kaamerasse, et saada
Tiinast ilus pilt, Tiina poeb selles stseenis ekraani vahendusel publikule
rohkem põue kui Margusele. Mari piilub selja taga. Kas stseen kõneleb
ja töötab? Jaa. Aga miks kaamerat just selles stseenis kasutatakse
ja teises lastakse sel täiesti suvaliselt seista, ekraaninurgas kaadris
fookusest väljas peremehe kasukas? Kas see peaks siis midagi tähendama?
Miks kasutab Jalakas oma lavastuses deaf-metal-muusikat ja “Piano” soundtracki?
Kas Jalakas tahab “Libahunti” selle näpuviskamise ja filmilooga kuidagi
süvendada. Ja miks hakkab August lavastuse lõpus seda Põhjamaa
laulu laulma? Miks just seda laulu? Miks just siis, kui Margus tuleb talle
rääkima, et näidend ei tööta ja näha on,
et ei tööta? Akna taga piiluvad urgveelased, kelle kohta hiljem
saab teada, et need olid asotsiaalid, kes käisid akende taga telekat
vaatamas - kas lihtsalt garneering? Summa summarum näidend töötab,
kuid ei saa öelda, et see oleks ühtlane, see on hüplev ja
kaootiline, siit-sealt logisev.
Kas piir lahutab või hoiab koos?
Mida lähemale näitlejad lõpule jõuavad, seda
kaootilisemaks asi kätte kisub. August ütleb, et ah, las need
näitlejad vaidlevad pealegi, see on sellest, et näitlejad ikka
tahavad mõnikord vaielda ja tegelikult on nad väsinud ja tahavad
pausi ja küllap nad varsti magama jäävad. Jäävadki.
Margus viriseb üsnagi sageli, et ta on hirmus väsinud, et teeks
õige homme edasi. Näitlejad ei taha esitada rollikohast teksti,
napsavad neile sobivaid palakesi teiste eest ja esitavad neid siis kirglikult
ning suure läbielamisega. Teised jälle küsivad, et kellena
nad seda esitasid. Senikaua küsivad, kuni Margusel on villand ja ta
käratab, et vahet pole, kellena. Nojah. Ehk polegi vahet.
Kust algab libastumine?
Midagi on loos puudu ja midagi on nagu üle. Aga kuna see oli vormistatud
proovina, siis küllap see nii peabki olema. Enne lõputiitreid
oli mul huvitavam vaadata niiöelda akna taga, vaieldamatult sümbolile
pretendeeriva ristikujutise taga kõndivaid inimesi. Aga lugu sai
läbi juba siis, kui näitlejad esimest korda väsisid ja mõttetult
läbisegi kisendama hakkasid. See oli üsna alguses. Öö-TV?
Selle tituleerin ma julgelt täitevparoodiaks. Kokkuvõttes on
tegemist korraliku kaasaegse lavateosega, mis tehniliselt korrektselt vormistatud
ja igati mitmetasandiline. Midagi revolutsioonilist vaatajate silme all
ei toimu, aga vaidlema ärgitab küll. Vaadata tasub seda kindlasti.
Kasvõi Krahli oma trupi pärast, sest trupp teeb tubli tööd,
ei teagi öelda, keda “Libahundis” osalevatest näitlejatest kõige
rohkem kiita. Lilli sai tookord, kui mina vaatamas käisin, kõige
rohkem Erki Laur. Aga see pole veel mingi näitaja. Lilledega mina
siin kokku ei hoiaks.
Margit Adorf
|